I sidste uge fik jeg kørt en klud over mit motorrum. Jeg tror ikke det har været gjort før. Det blev gjort med tynd olie og mange klude. Ikke en dråbe vand.
Batteri holder, bro under køler og højre vange blev slebet helt ned og fik Zink og Lidt maling. Heldigvis ingen grimme overraskelser. Planen er at få lavet torpedopladen, lidt mere maling og til slut kan de 2 nye forskærme komme på.
motorrum..jpg (127.51 KiB) Vist 11376 gange
Vange.jpg (77.28 KiB) Vist 11364 gange
Nederste del at foldning en er tæret. Der er heldigvis ingen rust at se i luftindtaget og ingen huller. Nogle gode ideer?
Så var der feriehygge på villavejen. Volvoen kom på stativ og alle de renoverede dele blev monteret.
Bil på stativ.jpg (118.43 KiB) Vist 11330 gange
Her med nye stabilisatorarme, og forstærket krængningsstabilisator.
WP_20140731_008.jpg (104.54 KiB) Vist 11294 gange
Det rustne beslag til den tværgående stabilisator blev fint efter en tur med stålbørsten, zink og hammerlak. Udsatte områder blev sovset ind i sort Dinitrol.
Min første bil som 18årig var en 92 245GL Action van i hvid med black-line lister. Den havde kun kørt 50.000km da jeg købte den. Kom med servostyring, varme i sæder, omdrejningstæller, armlæn, el-ruder og lædermanchet omkring gearstangen. Udvendig havde den orginale scorpius 14" alu, snow-cap og rails, men ingen forlygtevaskere.
Radio og højtalere havde den ikke, men det blev der hurtigt lavet om på
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V Farve 417 - hvad ellers...
Så har S.Bunzel gavmildt hjulpet mig til et læs fine Volvo dimser. Og som anbefalet har jeg fået et 531 topstykke med VX knastaksel. 230.000km gammelt. Den er fra en 940 så den har udtag til strømfordeler bagpå. Er det bare et sæt nye pakninger og så "plug and play" eller er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg går igang?
Hej Det er vel nok en fin bil Kender du historik på toppen? ellers skift hætterne og de små "støddæmpere som ligger under kopperne hvor shims ligger i: De bliver hårde med tiden. Derefter ville jeg udmåle om ventilspillerum ligger inden for spec. samt hælde sprit ind i indsugnings og udstødningskanaler for at se om ventiler er tætte (det gør de næsten helt sikkert Det er jo kram).
Hej Jeg glemte at skrive at du bliver nok nødt til at fjerne akslen til strømfordeleren. Den kan måske gå på torpedopladen. Måske vil en der prøvet dette at svare. Ellers prøv at smid et indlæg på volvo240.dk Mvh Michael
Med hensyn til topstykket, så skal du skrue hele strømfordeleren af. Så kan du se, at topstykket er helt lig et topstykke, som sidder på en Volvo 240. Det eneste du så skal gøre, er at købe en ny prop til enden, så der ikke er hil ind til knastakslen. Den er almindelig lagervare og har reservedelsnummer 1336763.
Og du bør selvfølgelig skifte olietyve og deslige og tjekke ventilspillerummet inden du montere topstykket. En planslibning vil nok heller ikke være så ringe endda
Det rør som sidder på siden under udstødnings manifolden og trækker luft med igennem udstødningen fra luftfilterkasen kan du heller ikke montere. Vakum slangen blænder du af, ligeledes blænder du studsen af på luftfilterkassen. Kort sagt skal du fjerne "pulsair" systemet. Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig. Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
pulsair kan du bare fjerne.. der er ikke nogen elektroniske finurligheder der kan melde fejl.. og forurening skal du ikke tænke over det er ikke noget problem..
Mange tak. Det var forurening jeg var bekymret for.
Jeg vil lige høre jeres mening vedr maling. Mine dørstolper og fodpaneler skal males inden forskærmene kommer på. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal trække sølvfarven ned over side panelerne eller om jeg skal beholde dem i sort gummihud. Evt også at fjerne plast paneler på døre og skærme. Hvad tænker i?