Volvo 940 Kombi LTT.

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf Volvo4life » fre jun 20, 2014 21:51 pm

JonFreyr skrev:Jeg kan leve med det :) så kan man altid gå ned i størrelse og op i komfort senere hvis dette ønskes. Det bliver dog først monteret når jeg har fået det hele hjem. Skifter skiver og klodser og tårnleje og bøsninger på samme tidspunkt. Gider ikke gå i gang med dette projekt til at skifte kun det halve, vigtigt at den ikke siger lyde efter montering af Bilstein sættet.

Hvad skal du køre med af skiver? Originalt eller noget mere performence orienteret? Skiftede til skiver og klodser fornyligt, da de forreste calibre skulle skifte. Meeeen nu sidder der jo Polaris på og skiven er temlig synlig så jeg tror der snart skal skiftes igen til noget med riller og nogle klodser der ikke afgiver så meget støv.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » lør jun 21, 2014 13:46 pm

Jeg havde fundet Brembo skiver med køleriller og Yellow Stuff klodser til omkring 2600kr hvis jeg husker rigtigt. Det er dyrt men Brembo laver gode skiver, har ikke selv kendskab til EBC og deres produkter.
Ellers går det her langsomt pga arbejde og kommende sommerferie. Vi har travlt om sommeren hvor jeg arbejder, meget travlt.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » man sep 29, 2014 18:49 pm

Så blev der tid til en lille opdatering.

Bilen har fået ny udstødning, fik købt 3" Full Flow fra JT i Sverige. Det en komplet med Kat og 2 lydpotte og lyder meget godt synes jeg, ikke for højt og alligevel en lav rumlen under kørsel. Turbo kan høres ved spool-up.
Jeg var også forbi Volvo4Life hvor jeg fik købt Galaxy fælge, de er monteret men har brug for bedre dæk. Nye dæk kommer i slutningen af oktober.

I aften skal motor serviceres med ny olie / filter og tændrør, gearkasse og bagtøj får også ny olie. Jeg kører med Bell-Add i tanken og når tanken er kørt tom skifter jeg brændstofsfilter. Har også købt brændstofspumpe relay og nye remme til generator / servopumpe. Vil så forsøge at ordne det i morgen aften.

Det der nu skal købes er kobling og bøsninger til undervogn. Trykfoden bliver en anelse stivere end original. Bøsninger bliver nok original, tror ikke jeg gider køre med Powerflex. Skal nok blive stiv nok med ny undervogn.


Billede
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf Volvo4life » man sep 29, 2014 19:12 pm

Det ser godt ud, men...

Find en fejl på billedet


Hint: (den er lille og orange) :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » man sep 29, 2014 19:17 pm

Ja jeg har lagt mærke til det før og da jeg tog billedet så blev det så utrolig synligt !!
Det skal ordnes inden længe, det passer bare ikke til resten af lysene.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » ons okt 01, 2014 0:10 am

Har siden jeg fik bilen kunne høre en lille tikke-lyd som ikke kom fra ventiler eller dyser. Fik en til at køre en lille tur med m ig og fik at vide det var ikke noget jeg skulle tænke på. Det kunne kun høres i tomgang.
Nu er lyden blevet anderledes og kan også høres under korsel ved lave omdrejninger. Jeg har haft bilen på lift og været under den mens den kører i tomgang, lyden kommer fra motoren hvilket jeg synes er skidt. Jeg havde håbet at det var fra udrykkerleje pga slidtage på kobling og trykfod.

Motoren kører ellers fint og yder det den skal, men rask lyder den ikke og jeg er skidebange for at den skal åbnes.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » lør okt 18, 2014 1:38 am

Så er vognen blevet serviceret. For en uge siden fik motoren olie og filter, gearkasse fik skiftet olie og bagtøj fik også ny olie. Så var jeg ude og købe noget olierens hos Spare-parts.dk og det kom ned i motoren i dag, kørte lidt med det og så forhøjet tomgang et lille stykke tid inde på værkstedet. Olien blev sgu mørk af det så noget renere må den være efter denne behandling. Jeg valgte at købe noget fra Lindemann som hedder skulle løsne om de øverste stempelringe og derved mindske "blow-by" og derved få samlet nogle "tabte ponyer" op. Ved sgu ikke om det gjorde en forskel, vi må se når jeg får kørt hjem efter arbejde.

I dag fik bilen så ny olie og filter igen efter olierens, brændstofsfilter blev skiftet efter jeg havde kørt med et additiv i lige knap en uge. Det hjalp meget på tikkelyd fra dyserne og bilens tomgang er noget pænere end den var før. Jeg skiftede rem til generator og rem til servopumpe, pakning til oliepåfyldningsstuds blev skiftet og den lille o-ring der sidder på oliepinden blev også skiftet. Tændrørene skiftede jeg også, ved samme lejlighed fandt jeg ud af at den mekaniker der har serviceret bilen for den tidligere ejer er en klaphat. Det er lykkedes ham at ødelægge gevindet til tændrøret på cylinder 3. Han valgte så at IKKE fortælle hverken daværende ejer eller mig da jeg købte bilen at denne fejl var aktuel. Det lykkedes mig at få nyt tændrør i og det sidder tæt og bilen kører som den skal, dette skal dog laves inden længe. Planen er at købe 531 top stykke med VX knast.

Næste opgave er kardanophæng og bøsninger samt sænkning og 4 nye vinterdæk. Så tager jeg også de småfejl jeg finder sådan hen ad vejen :)
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » ons nov 19, 2014 18:00 pm

Forfjedre er skiftet og alle støddæmpere er udskiftet, spindelled og stabilisatorstænger i begge sider også skiftet. Alle bøsninger er indkøbt men skifter dem sådan som jeg nu gider. Har haft gassjæld afmonteret og fik det renset, det gav noget pænere tomgang. Har trukket ledninger til tryk-uret jeg havde monteret for længe siden, nu er der lys i. Små opgaver i kabinen laver jeg henover vinteren, himmel skal ombetrækkes med lidt mørkere stof til at matche resten af kabinen og alle instrument-pærer skal skiftes. Vil også gerne opgradere højtalere og CD spiller men det er ret lavt prioriteret. Tandrem og remstrammer skiftes i december, mest fordi jeg ikke ved med sikkerhed hvornår den sidst er blevet skiftet. Remmen er dog kontrolleret og ser fint ud, remstrammer kører lydløst men skifter det hele nu hvor jeg skal i gang.

Nu mangler jeg bara en lang 15mm top til at løsne bagfjedre og skifte dem, så er bilen officielt sænket. Jeg brugte gårdagen i at rense lakken og gøre den pæn igen. Alt lavet i hånden uden hjælp af maskiner, det tog flere timer men jeg er tilfreds med resultatet. Den fik så en god portion voks bagefter. Brugte 5 timer på denne opgave og gør det gerne igen :)

Billede

Billede
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf Anders_H » ons nov 19, 2014 21:04 pm

Den er fed! Mener at have set i videoerne, at se bruger en forlænger i en anden forlænger til at nå bolten til fjedrene.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » ons nov 19, 2014 22:22 pm

Stemmer, 2 lange forlængere igennem hul hvor fjeder sidder. Løsne møttrikken og så løfte bilen op. Det er meget nemt men manglede bare toppen :) at skifte de bagerste støddæmpere er så nemt som det kan blive. Bilen havde aldrig fået skiftet støddæmpere og de var helt døde, intet modstand. Nu føles det som at køre i en go-kart :lol:
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf Volvo4life » tirs nov 25, 2014 21:34 pm

JonFreyr skrev:Alt lavet i hånden uden hjælp af maskiner, det tog flere timer men jeg er tilfreds med resultatet. Den fik så en god portion voks bagefter. Brugte 5 timer på denne opgave og gør det gerne igen :)
Hvis du skulle have løst til at gøre det igen, så ved du hvor der holder en mørkeblå... :D
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf Volvo4life » tirs nov 25, 2014 21:43 pm

Vedr undervogn så tjek diameter på krængningsstabilisator for og bag (hvis monteret). Der findes flere forskellige originale udgaver.

Du kan evt supplere med en original nedre chassis stiver.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » tirs nov 25, 2014 21:55 pm

Der er monteret stabilisator i begge ender, har ikke målt diameter men har set et fint sæt fra IPD som bruger 25mm til både foran og bagi. Det et ikke nødvendigt i første omgang men jeg køber det måske i 2015. Der er mange ting jeg gerne vil lave men må prioritere lidt :) den skal synes i juni næste år og der skal den bare flyve igennem uden bemærkninger.

Tror ikke jeg håndpolerer andre biler end min egen :) så sjovt var de sgu heller ikke :lol:
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » tors maj 14, 2015 21:23 pm

Så er der monteret ny kalibre, skiver og klodser hele vejen rundt. Det var ikke helt uden problemer men fik løst opgaven til sidst. Tidligere mekaniker havde ødelagt én af boltene der holder ågene/kalibrene på plads og det kostede altså lidt at få det bragt i orden. Men dejligt med nye bremser.

Ny forrude i slutningen af maj og nye lister rundt om forruden. Så skal den til syn.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

Re: Volvo 940 Kombi LTT.

Indlægaf JonFreyr » lør jun 13, 2015 11:22 am

Ny forrude monteret sammen med nye lister og clips rundt om. Intet rust i rammen men blev rengjort og kanten fik voks.

Kilde til oilespild er fundet, den lille føler til olietryk er nog blevet lidt gammel og skør i plast-delen og en ny er på vej hjem.

Bilen skal til omsyn pga håndbremsen som er det eneste i bremserne jeg ikke har skiftet endnu, en fair bemærkning som bare skal rettes op på. Skifter det hele, så behøver jeg ikke bruge mere tid på det. Er stille og rolig ved at gøre klart til udskiftning af de bøsninger jeg ikke har fået skiftet. Kontakt til baklys skal skiftes og regner med at fjerne bagrudeviskeren. Den virker ikke og jeg har slet ikke brug for den.
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

ForegåendeNæste

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster