Volvo V40 1.8 2003

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » ons apr 05, 2017 22:59 pm

Det her er min første Volvo. Den var lidt et impulskøb jeg gjorde tilbage i november.

Vi havde brug for en ekstra bil, gerne billig (dvs. gammel), men uden at slække for meget på sikkerheden. Så her var en Volvo oplagt, plus jeg har altid synes godt om udseendet på V40'eren. Den havde 221000km på tælleren da jeg påbegyndte turen hjem fra sælger.

Den havde nogle ting, som skulle laves og der gik ikke længe før jeg var godt i gang med at lære hvordan man reparerer biler og dykke ned i Volvo-universet. Jeg købte i januar en V70R fra '97, som jeg regnede med skulle være en projektbil. Men det har vist sig at "dagligdagsvolvoen" vist nok har fået den status. For at sige det rent ud har den været forsømt og jeg er nu i gang med at smide den ellers manglende kærlighed efter den. Og nu føler jeg et behov for at dele sliddet med andre :)

Så det her er nok mere en projekt-tråd end en billede-tråd. Håber det er ok!

Sådan så den ud i mørket, da jeg kom hjem efter købet i november:
Billede

Med første omgang sommerdæk og originale Volvo fælge:
Billede

... og sådan står den i dag med fælgene jeg fik med i købet af bilen:
Billede

Det er kun for nyligt at jeg har fået taget billeder af tingene jeg får lavet under vejs - jeg regnede jo ikke med at det her var projektbilen! Så der mangler lidt fra starten hvor jeg f.eks. skiftede styrekugle for første gang.

Udskiftning af ankerplader og bremseskriver + -klodser bagpå:
Billede

Ankerpladerne var så tærede at de smuldrede i hænderne på mig. Det her er nogle af resterne:
Billede

I starten af februar knækkede fjerderen i højere forside, så den kom ud sammen med støddæmper og fik en ny på:
Billede
Billede

Endnu en uventet reparation: midt i marts begyndte yderste CV-led i venstre side at give op. Jeg endte med at køre omkring 700km med den før jeg fik skiftet den. Bl.a. var Volvoen selv ude og hente den nye reservedel:
Billede

Tørring Autolager gav mig et rigtig godt tilbud på en komplet drivaksel, som var blevet sat i donorbilen kort før den blev totalskadet og endte på ophug. Gammel aksel til venstre, ny til højre. Læg mærke til at malingen endnu ikke er slidt af enden:
Billede

Imens jeg var i gang med at arbejde på drivakslen benyttede jeg den nemme adgang til gearkassen til at udskifte gearkasseolie:
Billede

Der er ikke længe til syn og da manchetterne på bærekuglerne var ret trætte kom tiden til nye bærearme:
Billede
Billede

Også det forreste motorophæng trængte til en fornyelse:
Billede

Og nu jeg alligevel var der kunne jeg også lige ordne lidt rust:
Billede

Om jeg er færdig endnu? Nej! Bilen har nu knap 230000km på tælleren og jeg er ikke blevet træt af at køre i den endnu. Her er lidt til det videre arbejde, f.eks. er de forreste ankerplader er i ligeså elendig tilstand som de bagerste var, og skal udskiftes. Der skal også gøres noget ved lakken på et tidspunkt. Der er rigeligt at tage fat i :)
Billede
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf nj » tors apr 06, 2017 9:38 am

Tillykke med den fine bil.
Velkommen i klubben og tak for et spændende og detaljeret indlæg.
Jeg har en S40 fra 1997 som jeg prøver at holde liv i. Den har kørt 382.000 km nu.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » tors apr 06, 2017 20:19 pm

Tak for det. Det er godt at høre at også den her serie klarer det med mange år og km på bagen :)

Jeg kom lige i tanke om at jeg optog en video af hvor slemt det står til med de ankerplader foran: https://youtu.be/TPZtfd6Loqw
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf Roadcruiser » man apr 10, 2017 8:47 am

fedt med endnu en tråd.
De er godt nok rustne. Jeg var til syn med en bekendts bil, ( andet mærke end Volvo )der sagde synsmanden at bilen ikke kan blive synet hvis ankerpladerne ikke er på, det skal jo beskytte abs tandkransen, og bla sørge for at der ikke flyver noget op og sætter sig i klemme ved bremse klodserne. Når man ikke længere kan få ankerpladerne, så kan man blot bygge nogen selv som har samme funktion, det er lovligt nok
Roadcruiser
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 14:41 pm

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » man apr 10, 2017 21:38 pm

Ja, det er absolut nødvendigt at de nye kommer på før syn.

Jeg har heldigvis over en måned til at få det gjort, men er lidt ængstelig over hvordan det kommer til at gå med at få plads til at skifte dem. Det bliver besværligt :)
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » ons apr 12, 2017 22:16 pm

I går opdagede jeg at den nyinstallerede venstre trækaksel har smidt fedt rundt omkring det hele.

Nå.

Det viser sig at der var en lille revne på 2 mm lige på indersiden af det yderste metalbånd. Det har nok fået et slag et eller andet sted i afmonteringen fra donor-bilen, på lager, i transporten hjem, eller da jeg satte den i.

Quick-fix består lige nu af en ny omgang fedt...

Billede

.. samt noget sekundlim, og nogle el-strips.

Billede

Ja, pænt er det ikke. Men hvis nogen har lyst kan I jo starte et væddemål på hvor længe det holder. Jeg har kørt 120km i dag med en topfart på 130km/t og det lader til at blive derinde endnu :)
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » søn maj 14, 2017 22:20 pm

Det er vist tid til en opdatering.

Det midlertidige fiks af drivakselmanchetten holdte ca. 2-3 dage. Næste midlertidige løsning blev en delbar manchet fra Biltema.

Billede

Jeg havde håbet på at den ville holde et par måneder. I det mindste længere tid end mit eget fiks!

Men det viste sig at være ca. lige så effektiv som det jeg baksede sammen med sekundlim el-strips: efter 500km opdagede jeg fedt i venstre forhjul igen!

Ifølge Biltema skyldes den korte levetid at jeg ikke kan finde ud af at følge instruktioner og ikke en fejl i manchetten, eller at det generelt bare er et årligt produkt. Så det må vel være årsagen til at den ikke holdte længere end det :roll:

Denne gang gjorde jeg det rigtigt - af med drivaksel igen, af med lappeløsning nr. 2, grundig rengøring af knokkelledet, på med en original manchet fra min tidligere drivaksel.

Billede

Billede

Nu håber jeg på lidt mere held på drikaksel-fronten. Eller, at jeg har fået gjort det ordenligt denne gang. Det handler jo nok ikke så meget om held! :)

Ellers er der siden sidst blevet skiftet tændrør:

Billede

Monteret nye ankerplader for:

Billede

Billede

Lappet noget rustbeskyttelse:

Billede

Skiftet benzin og kabineluftfilter - de trængte vist også til det!

Billede

Billede

Billede

Og sidst, men ikke mindst har jeg også fået skiftet blinklysglas:

Billede

Billede

Billede

Billede

Den indviede læser vil måske lægge mærke til at jeg har begået en fejl og bestilt de helt blanke glas og ikke de sorte, som ellers sad derpå. Jeg kan ikke helt beslutte mig om det fungerer. Beklager manglende billeder, hvor det hele er med. Det skal jeg sørge for at følge op med senere.

I næste uge står den på bilsyn. Det bliver spændende!
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » man maj 15, 2017 21:32 pm

Tid til vask, polering og voks :)

Billede
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » man jun 12, 2017 21:10 pm

Siden sidst:
- Betinget godkendelse i syn pga. en falmet blinklyspære. Det kan jeg godt leve med!
- Ophæng til udstødning fikset
- Ny tandrem
- Grundig rengøring af kabinen

Let og lige til, men trods alt nødvendig hvis jeg ville undgå at smide udstødningen på vej til arbejde en dag.
Billede

Udskift af tandrem er en smule mere omfattende :)
Billede

Et tip til at håndtere strammeranordningen på kilremmen: jeg brugte en 14mm fastnøgle, da jeg ikke havde en umbraco, som passede til at holde strammeren tilbage. Sæt fastnøgten på så den peger ud mod bagenden af bilen og løft den så frem mod forenden, så strammeren gør plads til remmen. Når den er oppe ved forsiden af indhakket hvor motorophænget monteres, kan den sættes i spænd, så man har begge hænder fri til at lirke remmen på plads. Jeg tog servopumpem til sidst - det virkede nemmest.

Tak til http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/v40_s40_timing_belt_change.html og Haynes for kyndig vejledning:
Billede

Jeg må have brugt alt tålmodighed og energi, det fine Volvomærke til at fortælle mig selv eller en kommende ejer om tandremsskiftet fik jeg sjusket en del med :(
Billede

Det fik jeg dog gjort godt for i går med ca. 4 timer brugt på grundig kabine rens og vask. Sæderne trængte til en grundig rengøring, så de fik med universalrengøringsmiddel på sprøjte, en stiv børste og til sidst støvsuget for at hive vand og snavs ud.

Før:
Billede

Efter:
Billede

Jeg fortryder nu at jeg ikke fik et billede af det møgbeskidte vand jeg fik suget ud af sæderne. Men tro mig, det var mere grumset end det mest beskidte gulvvaskevand I kan forestille jer :)

Som en del af bilvasken måtte min "billigste på Amazon"-bagvinduesvisker lade livet:
Billede

... mon ikke jeg bør få fingre i en original af metal denne gang.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf PerRøntved » tirs aug 01, 2017 12:28 pm

Hejsa

Super med din V40 Blog :)

Hvad løb du på af udfordringer da du skiftede de forreste ankerplader, men at have læst det er en større opgave?

Vh.Per Røntved
PerRøntved
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: man jul 06, 2015 14:28 pm

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » man aug 07, 2017 18:52 pm

PerRøntved skrev:Hejsa

Super med din V40 Blog :)

Hvad løb du på af udfordringer da du skiftede de forreste ankerplader, men at have læst det er en større opgave?

Vh.Per Røntved


Tak for det.

Ja, det er en større omgang, hvis det skal gøres rigtigt. Så jeg snød en smule!

Jeg skar et stykke ud af ankerpladen mellem de to skruehuller, som er akkurat stor nok til at den kan lirkes på plads fra siden af. Den hænger fint fast og går ikke på bremseskiven.

Alternativet er at pille hjulnavet af, hvilket jeg tvivler på at hjullejrer ville have overlevet.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf PerRøntved » fre aug 11, 2017 13:06 pm

Ahhha ... Smart :-)
Jeg skal nemlig have skiftet mine på et tidspunkt :)
PerRøntved
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: man jul 06, 2015 14:28 pm

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » fre aug 11, 2017 23:36 pm

I anledning af en for nyligt overstået sommerferie, som stod på roadtrip til Nederlandene og Ruhr Distriktet, samt sommerhustur med kæmpe oppakning, er her en lille opdatering.

I historien om "de forkerte farvede blinklyshuse" endte jeg med at bestemme mig for at bestille et par af de sorte:
Billede

Ud over noget generel klargøring til turen, som f.eks. olieskift, aircon service, rensning af MAF, Benzin servicerens og efterfyldning af kølervæske, fik jeg skiftet kileremmen:
Billede

Den trængte vist til også til det.
Billede

Som en del af turen gennem Nederlandene og Tyskland, slog vi et smut forbi Nedcar - hvor denne bil rullede af produktionen for mere eller mindre præcis 15 årsiden. Lidt fjollet, men også lidt sjovt. Hip-hip-hurra!
Billede

Alt i alt er jeg ret imponeret over den gamle spand. Ud over at udstødningen knækkede lige da vi kom til Amsterdam - tak til den tidligere ejers valg af en billig aftermarket model - klarede den turen uden problemer. Dette med Autobahn hastigheder mange timer i streg og temperaturer op til 41 grader C.
Billede

Og ugen efter et læs til og fra sommerhus med to voksne, to børn, alt vores opakning, samt tre cykler og tagboks spændt uden på bilen. Hvilket jeg desværre ikke fik et billede af!

Lige nu har jeg været igennem en omgang med at fjerne rust og lakere, men forhåbentligt mere om det senere.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V40 1.8 2003

Indlægaf scc » fre aug 11, 2017 23:39 pm

PerRøntved skrev:Ahhha ... Smart :-)
Jeg skal nemlig have skiftet mine på et tidspunkt :)


Mjah, nu må vi se om jeg på et tidspunkt fortryder at lave et quickfix. Jeg tror dog ikke der kan gå så meget galt :)
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster