Volvo V40 1.8 2003
: ons apr 05, 2017 22:59 pm
Det her er min første Volvo. Den var lidt et impulskøb jeg gjorde tilbage i november.
Vi havde brug for en ekstra bil, gerne billig (dvs. gammel), men uden at slække for meget på sikkerheden. Så her var en Volvo oplagt, plus jeg har altid synes godt om udseendet på V40'eren. Den havde 221000km på tælleren da jeg påbegyndte turen hjem fra sælger.
Den havde nogle ting, som skulle laves og der gik ikke længe før jeg var godt i gang med at lære hvordan man reparerer biler og dykke ned i Volvo-universet. Jeg købte i januar en V70R fra '97, som jeg regnede med skulle være en projektbil. Men det har vist sig at "dagligdagsvolvoen" vist nok har fået den status. For at sige det rent ud har den været forsømt og jeg er nu i gang med at smide den ellers manglende kærlighed efter den. Og nu føler jeg et behov for at dele sliddet med andre
Så det her er nok mere en projekt-tråd end en billede-tråd. Håber det er ok!
Sådan så den ud i mørket, da jeg kom hjem efter købet i november:
Med første omgang sommerdæk og originale Volvo fælge:
... og sådan står den i dag med fælgene jeg fik med i købet af bilen:
Det er kun for nyligt at jeg har fået taget billeder af tingene jeg får lavet under vejs - jeg regnede jo ikke med at det her var projektbilen! Så der mangler lidt fra starten hvor jeg f.eks. skiftede styrekugle for første gang.
Udskiftning af ankerplader og bremseskriver + -klodser bagpå:
Ankerpladerne var så tærede at de smuldrede i hænderne på mig. Det her er nogle af resterne:
I starten af februar knækkede fjerderen i højere forside, så den kom ud sammen med støddæmper og fik en ny på:
Endnu en uventet reparation: midt i marts begyndte yderste CV-led i venstre side at give op. Jeg endte med at køre omkring 700km med den før jeg fik skiftet den. Bl.a. var Volvoen selv ude og hente den nye reservedel:
Tørring Autolager gav mig et rigtig godt tilbud på en komplet drivaksel, som var blevet sat i donorbilen kort før den blev totalskadet og endte på ophug. Gammel aksel til venstre, ny til højre. Læg mærke til at malingen endnu ikke er slidt af enden:
Imens jeg var i gang med at arbejde på drivakslen benyttede jeg den nemme adgang til gearkassen til at udskifte gearkasseolie:
Der er ikke længe til syn og da manchetterne på bærekuglerne var ret trætte kom tiden til nye bærearme:
Også det forreste motorophæng trængte til en fornyelse:
Og nu jeg alligevel var der kunne jeg også lige ordne lidt rust:
Om jeg er færdig endnu? Nej! Bilen har nu knap 230000km på tælleren og jeg er ikke blevet træt af at køre i den endnu. Her er lidt til det videre arbejde, f.eks. er de forreste ankerplader er i ligeså elendig tilstand som de bagerste var, og skal udskiftes. Der skal også gøres noget ved lakken på et tidspunkt. Der er rigeligt at tage fat i
Vi havde brug for en ekstra bil, gerne billig (dvs. gammel), men uden at slække for meget på sikkerheden. Så her var en Volvo oplagt, plus jeg har altid synes godt om udseendet på V40'eren. Den havde 221000km på tælleren da jeg påbegyndte turen hjem fra sælger.
Den havde nogle ting, som skulle laves og der gik ikke længe før jeg var godt i gang med at lære hvordan man reparerer biler og dykke ned i Volvo-universet. Jeg købte i januar en V70R fra '97, som jeg regnede med skulle være en projektbil. Men det har vist sig at "dagligdagsvolvoen" vist nok har fået den status. For at sige det rent ud har den været forsømt og jeg er nu i gang med at smide den ellers manglende kærlighed efter den. Og nu føler jeg et behov for at dele sliddet med andre
Så det her er nok mere en projekt-tråd end en billede-tråd. Håber det er ok!
Sådan så den ud i mørket, da jeg kom hjem efter købet i november:
Med første omgang sommerdæk og originale Volvo fælge:
... og sådan står den i dag med fælgene jeg fik med i købet af bilen:
Det er kun for nyligt at jeg har fået taget billeder af tingene jeg får lavet under vejs - jeg regnede jo ikke med at det her var projektbilen! Så der mangler lidt fra starten hvor jeg f.eks. skiftede styrekugle for første gang.
Udskiftning af ankerplader og bremseskriver + -klodser bagpå:
Ankerpladerne var så tærede at de smuldrede i hænderne på mig. Det her er nogle af resterne:
I starten af februar knækkede fjerderen i højere forside, så den kom ud sammen med støddæmper og fik en ny på:
Endnu en uventet reparation: midt i marts begyndte yderste CV-led i venstre side at give op. Jeg endte med at køre omkring 700km med den før jeg fik skiftet den. Bl.a. var Volvoen selv ude og hente den nye reservedel:
Tørring Autolager gav mig et rigtig godt tilbud på en komplet drivaksel, som var blevet sat i donorbilen kort før den blev totalskadet og endte på ophug. Gammel aksel til venstre, ny til højre. Læg mærke til at malingen endnu ikke er slidt af enden:
Imens jeg var i gang med at arbejde på drivakslen benyttede jeg den nemme adgang til gearkassen til at udskifte gearkasseolie:
Der er ikke længe til syn og da manchetterne på bærekuglerne var ret trætte kom tiden til nye bærearme:
Også det forreste motorophæng trængte til en fornyelse:
Og nu jeg alligevel var der kunne jeg også lige ordne lidt rust:
Om jeg er færdig endnu? Nej! Bilen har nu knap 230000km på tælleren og jeg er ikke blevet træt af at køre i den endnu. Her er lidt til det videre arbejde, f.eks. er de forreste ankerplader er i ligeså elendig tilstand som de bagerste var, og skal udskiftes. Der skal også gøres noget ved lakken på et tidspunkt. Der er rigeligt at tage fat i