Et langt projekt 264 R

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Morten VJ » fre aug 07, 2009 11:36 am

En lille opdatering over det forløbne år.
Min kammerat var sidste sommer i USA, og han fik en ønskeseddel med.
Billede
Det er en VB lamdasonde styring med ur, til erstatning for den gamle store boks.
Og 4 tændspoler en pr. cyl til senere brug
Meget bedre end at have en stor kasse gemt I handskerummet.
Billede
Efterfølgende besluttede jeg mig for at oktan 95 kun er til vinterbrug, og begyndte at hælde Vpower på skidtet.
Og det virker fantastisk, efter lidt justering så havde jeg 1,1 bar i ladetryk, men var bange for at tændingen var for retarderet, med brændte ventiler og andet skidt til følge.
Så jeg investerede i en udstødnings temperatur måler, monteret i manifolden på cylinder 3.
Den cylinder der går varmest, og foreløbig ser det godt ud maks. temperatur er under 700 grader, hvor 850 grader er ca. grænsen.
Det kørte fint indtil for en måned siden.
Hvor jeg ville prøve at udnytte turboens maks. potentiale, dvs. 1,3 bar i tryk.
Skidtet ville ikke over 1,1 bar uanset hvordan jeg forsøgte med programmering af ladetryks styringen.
Hævede grundladetrykket til 0,6 bar, forstærkede wastegate beslaget, og resultatet blev en utæt indsugnings manifold pakning.
Den blev så skiftet i tirsdags, og tomgangen blev maget bedre, og ladetrykket kommer tidligere, men stadig kun 1,1 bar i tryk.
At en 25 år gammel ventil ikke kan holde, det er vel egentligt helt forståeligt, så jeg bliver nød til at investere i en ny og forbedret udgave.
Det var vel dette års opdatering.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Ingemann » lør aug 08, 2009 3:39 am

Fedt at se at du går så meget amok!

Hvad er grunden til at 3. cyllinder er varmest og hvordan ved du det? (hvis du altså ikke har målt det..)

Har du nogen idé om hvad du har af effekt i de forskellige omdrejningsregistre?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Et langt projekt 264 R

Indlægaf Morten VJ » lør aug 08, 2009 7:02 am

Fordelen med denne motor er at volvo kørte race med en tilsvarende opsætning.
Og mange oplysninger ligger på nettet om det.
Bla. at de brugte en større dyse på cylinder 3, for at give mere køling til denne cylinder.

Under de ca 3000 omd. der trækker den som en alm B23e motor.
Over de 3000 omd. der trækker den som 2 B23e motorer, meget groft beskrevet.

Hvis jeg skal gætte effekt, jeg har aldrig fået den målt.
Så vil et godt gæt være omkring 400nm ved 3300 omd. og omkring 250 hk ved 5800 omd.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Foregående

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster