Flækket topstykke
Dette opdagede jeg for ca 1 mnd siden, bilen brugte vand, og jeg blev ved med at fylde efter.
mens jeg undrede om hvor pokker det blev af, så jeg åbnede hjelmen med en VARM og slukket motor for at se om det kom ud et sted
når der var tryk på og ganske rigtigt "fes" det fornemt dog fra et sted jeg bestemt IKKE havde regnet med.
http://www.youtube.com/watch?v=v2IqDk5RgxkSå derfor har jeg indforskaffet en ny standard B20 top der skal monteres ved lejlighed, bilen har sikkert haft det flækkede topstykke de sidste 10 år
så om det bliver skiftet nu eller senere betyder mindre, og jeg har endog formået at næsten fjerne lækagen med et topstykke tætmiddel til at hælde
i køleren, og må sige at det virker ganske godt.
Men en lille historie fra indkøb af topstykke, var at ringe til en mand nord for lund, denne var noget vanskelig at komme i kontakt med, da han havde tastet forkert nr
i sin annonce. (god start ikk) men efter lidt eniro/google osv fik jeg fat i ham (SUPER distræt type) han vidste sig at være pensioneret ingeniør.
Og vi kiggede på toppen og jeg konstaterede at den var fin til prisen på 200 sek, hvorefter han siger " jeg har osse en top pakning til den" jaså det ville da være rart.
Og han kommer trissende med en brugt pakning, den kan jeg ikke bruge siger jeg og henviser til at et komplet paknings sæt ikke koster alverden. hvorefter han siger "jeg ved jeg har een" og hiver en Ny stålpakning op af skuffen ??? Øhh vil du putte den fine pakning på en standard top ?? spurgte jeg. Næææ den var jo egentlig til en anden top !!efter ca 30 min overtalen finder han toppen frem en SPRITNY Kg trin 2 top samt en NY K knast med tilhørende "skåle" (ikke selve stødstængerne) altså dem der viler på selve knasten, og 2 styk SU hif6 med manifold osv.
Fakta topstykke er:
TOPPLOCK STEG 2 med ventiler: in 44 ut 37.
Bearbetade insugnings- och avgaskanaler. Förbränningsrummen upptagna
och rundade för att undvika ev spikningsproblem.
Lämpliga förgasare: 36/36DCD eller 2X45:or.
Lämplig kamaxel D, K, KG10, KG17, KG19, F eller R.
Klar för effektuttag upp till 170HK.
Og imorgen er det ned til saddel mageren med kabinen, den skal holdes helt original, dog med nyt koldskum, fjedre mm samt nye sider i kunstlæder. Så jeg forhåbentlig opnår moderne komfort i en original kabine.
tanken er at bilen til enhver tid skal kunne fremstå original på kort tid, som den forlod forhandleren for mere end 37 år siden.
Derfor skal de sjove motor dele heller ikke monteres på den originale motor.
Dertil vil jeg forsøge at lave en motor ved siden af, som jeg så kan sprænge i luften og få styret det indre barn