Jamen det er jo her man godt kan blære sig af sin Volvo. Det vil jeg så gøre med nogle billeder fra i sommer 2008, få dage efter jeg fik den ny fra Pedersen & Nilsen i Ålborg. Faktisk er dette min første nye bil!
Jeg har haft ret mange bile igennem tiden. Deriblandt store amerikaner med V8 motorer. De var sjove at køre. Men den der, er den rene nydelse at køre! Motoren som er kun 1.6 liter Common rail Turbo Diesel er utrolig velbalanceret med drejningsmoment på 240 Nm ved 1750 omdr.pr.min der giver rar bykørsel og nydelig motorvejskørsel.
Det stod aldrig til at købe en Volvo. For over 10 år siden havde jeg en Volvo 240 GL 1988 model (med det lidt fremspringende grill a la 260). Den traktor kunne jeg aldrig vænne mig til. Så når det skulle ses på nye bile var det Peogeut 407, Ford Mondeo, Opel Vectra eller Citroen C5. Alt meget fine bile. Men så kom jeg til at prøvekøre en S60 2.4 l. benzin. Meget flot bil, men jeg syntes den var lidt tung at køre. Min kone havde umiddelbart forelsket sig i en lille lækker sag der var parkeret ved siden af S60'eren hos forhandleren. Jeg var skeptisk, men gav efter og vi tog en prøve tur i en S40 1.6d. Vi havde ikke kørt mange km når jeg var fuldstændig overbevist. Det var bare bilen! Vi skyndte os tilbage og nærmest hæv forhandleren ud af hans kontor. Vi skulle bare have sådan en men det skulle være en stadion bil og det kunne ikke gå stærkt nok. Alle overvejelser og tanker om Vectra, Mondeo, C5 o.s.v. var pist væk!
På denne tidspunkt havde Pedersen & Nilsen campaign tilbud på S40 og V50 i Live udgaven, ganske udmærket udstyrspakke med todelt Automatisk klimaanlæg, Performance sound lydanlæg, det smarte Dalarö stof/T-Tec indtræk, fartpilot, ratfjernbetjening til radio, informationscenter, El-spejle med varme, Ekstra kabinvarmer uden timer, IDIS (Itelligent Driver Info System), Information Center. SIPS (Side Impact Protection System) DSTC, (ESP), WHIPS antipiskesmæld system i forsæderne, partikelfilter, metallak o.s.v. Derudover tilføjede vi ekstraudstyr som 16" Cordella alufælger, ægte træpaneler i døre og centerkonsol, timer til kabin-/motorvarmeren, tågeforlygter og selvfølgelig en jydekrog.
Min far havde engang haft en Volvo i guld metal farve. Sådan en ville jeg gerne have haft. Men desværre var det ikke en mulighed. Valget faldt derfor på den lidt specielle Chameleon Blue metallic farve. Vi havde kun set farvevalgs billeder af farven så efter bilen blev bestilt gik der nogle uger med stor angst om det var nu også godt valg. Farven er nok ikke for alle men vi er ganske tilfredse. Den har også den mærkelige egenskab at ændre sig efter lysforholdene (derfor Chameleon delen af navnet). Den skifter fra blå til guld, grå eller en gennemsigtig effekt, alt efter lysets forhold og vinkel.
Var det angst ved farvevalget var det ikke mindre angst for valget af træpanelerne i døre og centerkonsol. Det kostede jo det hvide ud af øjnene. Man skulle måske have brugt de kroner på noget mere fornuftige ting som Blind Spot Information System, Automatisk niveauregulering, regnsensor eller mere givende ting som High performance lydanlæg o.s.v. Men jeg er ganske tilfredse med lydkvaliteten i Premium Sound og gør jeg jo høje krav til lyd generelt. Regnsensor har jeg tidligere stiftet bekendtskab med. Selvom det er behagelig luksus, så giver den også en del irritation når viskebladerne kører når man ikke ønsker det. Jeg kunne også have foretaget mere sikkert valg i børstet aluminium isted for træ. Det ser jo rigtig godt ud. Men desværre er det nærmest standard i alle nye bile. Erfaring siger mig at man ofte er mere tilfredse med sin bil når den har et eller andet der er smule anderledes end alle andre. Derfor fortryder jeg ikke dette valg. Det har nemlig vist sig at holde stik.
Jeg har aldrig været så tilfredse med en bil og det er ikke kun fordi den blev købt ny. Den er simpel hen den bedste bil jeg har haft. Jeg kan godt nok se lidt misundeligt på dem der har en 2.0 l d, D5er eller S60er men det bliver hurtigt overvægtet af V50erens gode brændstofsøkonomi på EU miks til 20 km per liter (som jeg dog godt nok aldrig har været i nærheden af). Pladsen ind i bilen kunne jo være mere, men det har jeg ikke brug for. En bil som er så "lige god" på alle områder kunne godt virke lidt kedelig. Og hvis jeg husker rigtig så var det også Top Gear's bedømmelse af bilen. De ku ikke finde rigtig noget galt med bilen. Ergo var den lidt kedelig. Men nu flere måneder efter jeg fik bilen kører jeg stadigvæk med lidt fjollet solstråle smil på læberne. Jeg kan stadigvæk stå i flere minutter og bare se på bilen og beundre dens flotte form og smukke linier og det er bestemt ikke kedeligt!