59'er Amazon

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » tors sep 10, 2009 22:53 pm

Jeg regner også med at jeg skal ud og investere i en masse pladedele. Og du har helt ret - at pladen bliver behandlet ordenligt er alfa og omega!

Ham i jyderup har jeg godt overvejet. Jeg færdes tit i det område alligevel, så jeg skal da lige indenom på et tidspunkt og snakke lidt med ham. Blandt andet også mht. galvanisering af bærearme og sådan nogle ting.

Jeg forstår ikke hvorfor I er så bange for at jeg spolerer bilen? Det er bestemt ikke det, jeg har i sinde på nogen måde. De eneste småændring, jeg overvejer er i motorrummet. ALT andet skal holdes tro mod den originale.

Jeg er forresten lidt på jagt efter interiør. Jeg stødte en gang på et engelsk firma, som lavede komplette kabiner til bla. amazoner, men jeg kan ikke finde det? Det skal være i samme stil, som det jeg har nu, men desværre tror jeg ikke betrækket står til at redde. Der er både gået mug, råd og mus i meget af det - DESVÆRRE! Det er ellers i nogle kanon fede farver (turkis stof og hvidt vinyl)
Bilens farve står ikke til at ændre - den skal være sort, som den var originalt. Hvad farve fælgene skal have ved jeg ikke endnu, men jeg håber lidt på at jeg kan få fat i 4 af de smalle fælge som ikke har nogle huller. Jeg har kun én? :S

Jeg tror jeg er en del af den udbredte misforståelse mht. hi-jackers så? Ved ikke hvad det er jeg er stødt på så...

Jeg er bestemt ikke ude på at gøre bilen til nogen hot rod. Det synes jeg ville være synd! Det bliver i hvert fald ikke det, som jeg forbinder med en hot rod.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Klågem » fre sep 11, 2009 14:21 pm

Et godt råd ingemann. Würth har noget zinkspray. Køb sådanne nogle dåser og sprøjt det på alle pladedelene inden du svejser dem på. Det er godt at svejse i og er kanon som svejseprimer. Og så holder det rusten væk i mange år også omkring svejsningerne
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 59'er Amazon

Indlægaf volvobrynk » fre sep 11, 2009 16:03 pm

Hej

Det er en stor misfoståelse at at en hot rod behøves at være en Ford eller lignende. Det er det også at tro at det er en mega ombygget bil! Hot Rod er bare en fed bil og en bil der lever op til sit bedste, med de forhåndenværendes søms prencip. Det er mere en philosopi, end en byggestil!
Der kan også siges som at der er Orginal og der er Custom. Hvor imod at Hot Roding ligger imellem de 2, og handler om at køre mere end man skruer, om måneskinsture frem for shows osv.
Så handler det også om at se løsningen inden man har laved det. Som at sætte dele på fra en anden bil/mærke/model for at holde den igang. Man skal helst være lidt opfindsom, dygtig og fuld af lyst! :P

Det er ét at prale fra sofa'en og noget andet er at svejse/slibe/skrue på værkstedet morgen, aftner og nætte! for at gøre sin drøm til virkelighed!!!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » fre sep 11, 2009 18:44 pm

Klågem skrev:Et godt råd ingemann. Würth har noget zinkspray. Køb sådanne nogle dåser og sprøjt det på alle pladedelene inden du svejser dem på. Det er godt at svejse i og er kanon som svejseprimer. Og så holder det rusten væk i mange år også omkring svejsningerne


Cool! Jeg har fået fat i noget karosseriplade, som er behandlet med en grå overflade. Det holder overraskende godt også selvom det udsættes for varme, så det er kun i svejsningerne der er størst risiko. Men uanset skal det jo efterbehandles.
Tak for hintet :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf lillevang » fre sep 11, 2009 21:26 pm

Hej Ingemann.
Lige et godt råd ang. zinkspray. Du skal kun sprøjte det på de steder hvor der ikke skal lakeres senere. Grunden til det er at der ikke er bindemiddel i zinkspray, og derfor kan malerer´n ikke arbejde videre på det. Han bliver nødt til at vaske det af der hvor der skal lakeres. Og det er jo ligesom spildt arbejde :( . Men ellers er det den rigtige måde at lave pladearbejde på, først rengøre ,derefter svejse. Man kan også købe en rigtig svejsegrunder evt. Standox Svejseprimer. Den kan jeg godt skaffe til dig.
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: lør jun 07, 2008 20:11 pm
Geografisk sted: midtsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Klågem » fre sep 11, 2009 21:57 pm

vi lavede en test af de forskellige svejseprimere på det volvoværksted hvor jeg var smed. Den blå primer fra Volvo ( sikkert den samme som standox) aluspray-zink-zink/alu etc. Ved punktsvejsning og modstandssvejsning brækkede vi pladerne fra hinanden. Og der var zink (den fra würth) og den blå Volvo primer dem der havde lukket mest til omkring svejsningen. (andre zinkspray mærker var dårligere) fordelen ved zink var at den var bedre at svejse i end den blå.
Ydermere havde jeg kontrol på noget rustarbejde som der var lavet 2 år i forvejen (bilen havde stået ude hele tiden) og der var ikke skyggen af rustdannelser der hvor der var sprøjtet zink på.
Jeg vil dog også sige at jeg lavede en skade på den samme bil med 5 års mellemrum. Og på den havde jeg brugt den blå primer. Og der så det også ud som om det var dagen før at det var blevet lavet.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » lør sep 12, 2009 0:24 am

På min 142 fik jeg anbefalet noget specielt grunder, som vi fik bestilt hjem gennem FTZ. Den holder også ualmindeligt godt i forhold til de zink-grundere jeg har prøvet. Nu kan jeg så ikke huske hvad den hedder (det kan jeg vel så finde ud af), og fordelen ved den er at man sagtens kan male ovenpå uden at det giver problemer. Den er så grå og ikke blå.
Hvor køber man würth-produkter som privat? Man kan vel ikke bare gå ind som privat hos würth, kan man?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Shadows » lør sep 12, 2009 10:09 am

Ingemann skrev:Hvor køber man würth-produkter som privat? Man kan vel ikke bare gå ind som privat hos würth, kan man?


Der ligger en Würth-butik i Hillerød, de er flinke folk. Det er ikke umuligt at du kan købe kontant der.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » man sep 14, 2009 12:28 pm

Ja, jeg har godt set den. Det må jeg lige undersøge.

Er det en specifik zink-spray fra Würth, som du har et nummer på, Klågem?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Volvo 243 » man sep 14, 2009 14:36 pm

Hej Andreas

Du er hurtig igang med den. Skide godt.

Andreas var ude og kikke på en motor jeg har stående i mit værksted og så kom jeg lige til at nævne at jeg vidste hvor der stod en gammel Amazon.

Undskyld, nu er din fritid spoleret i flere år frem :D :D :D :D
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: man apr 09, 2007 21:55 pm

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » man sep 14, 2009 21:22 pm

JA tak for det, Shane ;)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Sander » tirs sep 15, 2009 10:33 am

Ingemann skrev:Jeg er forresten lidt på jagt efter interiør. Jeg stødte en gang på et engelsk firma, som lavede komplette kabiner til bla. amazoner, men jeg kan ikke finde det? Det skal være i samme stil, som det jeg har nu, men desværre tror jeg ikke betrækket står til at redde. Der er både gået mug, råd og mus i meget af det - DESVÆRRE! Det er ellers i nogle kanon fede farver (turkis stof og hvidt vinyl)
Bilens farve står ikke til at ændre - den skal være sort, som den var originalt. Hvad farve fælgene skal have ved jeg ikke endnu, men jeg håber lidt på at jeg kan få fat i 4 af de smalle fælge som ikke har nogle huller. Jeg har kun én? :S


Mht klædsel. Prøv dette link. http://www.vp-autoparts.se/index_sv.htm
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Bronco » tors sep 17, 2009 23:16 pm

Hold nu op med det snak om original stand...... tag lige et ekstra kig på udgangspunktet !!!!! Hvis den bil skal laves helt original ville det koste en millionmilliard og aldrig blive godt alligevel. Så Jeg synes vi skal tage en slapper og nyde dette projekt og gælde os til endnu en Volvo er på vej ud på de danske veje.
Iøvrigt er der jo stadig MASSER af emner, så find noget andet at hoste over der er mere reelt. (undskyld hvis Jeg lyder lidt småsur).
PS: Jeg havde glædet mig til at se din bensinslugende grønne 142 i Kolding ??? Du kunne da bare have givet lyd, hvis du manglede 100.dkr til bensin..
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Volvo 243 » fre sep 18, 2009 1:08 am

Nu kan jeg huske denne bil fra min ungdom, for ca 25- 30 år siden. Den var vild dengang. Den var en rigtig Voldsom Volvo. Så den har været tunet og ombygget i mange år. Der har været andre karburatorer på den før i tiden for den var hurtig.
Det vil være umuligt at få den original igen.

Og det med batteriet I snakker om; det batteri skal da om i bagage rummet, så du får så meget vægt som muligt bagud.

Nu ved jeg jo at fortøjet er dårligt og sikkert også ombygget på den. hvad med sporvidden i forhold til en 140. Kan man lirke et 140 fortøj på den? Det er jo muligt på en PV. Hvis det går så har jeg et stående. Du kan få styrehus og det hele med. Med bremser fra en 164 så passer bremserne til den effekt du alligevel ender d at hive ud af den.

mvh shane
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: man apr 09, 2007 21:55 pm

Re: 59'er Amazon

Indlægaf Ingemann » fre sep 18, 2009 7:47 am

Bronco skrev:Hold nu op med det snak om original stand...... tag lige et ekstra kig på udgangspunktet !!!!! Hvis den bil skal laves helt original ville det koste en millionmilliard og aldrig blive godt alligevel. Så Jeg synes vi skal tage en slapper og nyde dette projekt og gælde os til endnu en Volvo er på vej ud på de danske veje.
Iøvrigt er der jo stadig MASSER af emner, så find noget andet at hoste over der er mere reelt. (undskyld hvis Jeg lyder lidt småsur).
PS: Jeg havde glædet mig til at se din bensinslugende grønne 142 i Kolding ??? Du kunne da bare have givet lyd, hvis du manglede 100.dkr til bensin..
Mvh. Niels


Ja, jeg burde nok have været der! Det var ikke så meget et spørgsmål om penge, men et spørgsmål om priotering af tid. Så benzinslugende er den heller ikke - kørte hele 7,5km/literen på sidste tank :D
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster