Motorprojekt: B20ET

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » tors aug 26, 2010 23:23 pm

Jeg har længe gået og tænkt på at bygge en B20 med turbo og indsprøjtning, og indtil nu er det kun blevet ved tanken.
Jeg har så det sidste stykke tid gået og samlet lidt sammen og nu er jeg så begyndt på projektet! Planen er at bygge en komplet motor på et stativ, så man ikke behøver at at gøre bilen ubrugelig.

Indtil nu har jeg så lavet stativet og monteret motor (og en gearkasse) på den og placeret turboen korrekt. Det næste bliver så at importere nogle rørbuk til manifolden og så "krølle" den sammen.
Motoren skal bygges med indsugningsmanifolden fra en E-motor og så Megasquirt, som bliver købt i USA. Det kommer nok til at tage lidt tid! :D

Her kommer lige et enkelt stemningsbillede:
Billede

Turboen er Garett GT1752 fra en Saab 9-5 ecotec-motor. Dvs. at den er god for 150-60hk.
Hvis du synes at det bliver svært at få plads til generatoren, har du ganske ret - den bliver monteret på den anden side af motoren, hvor der er bedre plads til den slags udnødvendigt ekstraudstyr :wink:
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Bronco » søn aug 29, 2010 3:18 am

skønt og dejligt projekt projekt vil straks fare i mine gamle Bilsport blade og finde noget inspiration til dig -- følger senere når Jeg har fået min printer rep...
God arbejdslyst -- og husk please mange billeder
Mvh.. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » søn aug 29, 2010 17:52 pm

Kanon! Det vil jeg da vildt gerne se!

Jeg skal forsøge at bidrage med den nødvendige billededokumentation :wink:
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Morten VJ » søn aug 29, 2010 20:41 pm

Konceptet med en motorstand, og tilhørende gearkasse, og lidt inderskærm, det kan jeg lide.

Men så kommer det jeg ikke kan lide at se.
Rørene ser meget tynde ud, normalt bruges der rør i 2,5mm godstykkelse, i normalt stål.
Og de ser ud til at have en meget stor indvendig diameter, svarer arealet på røret nogenlunde til arealet på udstødnings porten?
Flanchen ser meget tynd ud 5-7mm?
Minimum i min verden er 10mm. Da det er meget kraftige kræfter der påvirker under opvarmning og køling,

Vinklen på rørene ser ud til at være skåret i 45 grader.
I den perfekte verden så skal kollektoren følge turbinehusets vinkel!
For at få den mest direkte vej ind til turbinen!

Dette er kun nogle tanker, jeg har gjort mig da jeg så billedet,

MVH

Morten
Sidst rettet af Morten VJ søn aug 29, 2010 20:53 pm, rettet i alt 1 gang.
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » søn aug 29, 2010 20:51 pm

Du har nok meget ret i at godtykkelsen er lidt i underkanten. Dog skal det siges at de rørbuk, som jeg vil investere i, har en godstykkelse på 2,6mm og røret har en diameter på ca. 42mm (kan ikke huske det præcise tal).

Det er skønt med noget brugbar viden! Mange af de ting du lige skrev, vidste jeg ikke havde den helt store betydning.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » man aug 30, 2010 21:01 pm

Når man går og er arbejdsløs, så har man tid til lidt mere, så der er nyt fra garagen i dagens anledning!

Jeg fik krøllet downpipen fra turboen sammen. Det er lidt problematisk, for der er faktisk ikke super meget plads. Desuden skal man både tage hensyn til oliefilteret, forbroen og vangen, så det er lidt et puslespil at få til at gå op, når man leger med rør i store dimensioner. Jeg synes dog at det lykkes meget godt!
Billede

Derudover gik jeg i gang med olietilførslen til turboen, og det er lidt en udfordring. Enten skal man lave en "sandvich" ved oliefilteret og tage den derfra. Ellers skal man lave et T-stykke ved olietryksmåleren. Men der er faktisk også et olieudtag helt oppe foran bagved udløbet til køleren, så den valgte jeg at bruge. Det kræver dog et "lille" modificering af røret til køleren, men det går nok :)
Billede
Billede
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Bronco » man aug 30, 2010 21:55 pm

Jeg vil umiddelbart mene at der er fare for at olien i oliefiltret kommer til at "koge" så Jeg vil bestemt foreslå en flange med studse på og så flytte filtret langt væk, så kan du samtidig montere en oliekøler som Jeg vil mene er en rigtig god investering i denne sammenhæng.
Og så for du jo også bedre plads !
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » man aug 30, 2010 22:54 pm

Jeg har klar over problematikken med varmen, og den skal der selvfølgelig beskærmes for. Oliekøler har jeg også meget seriøst overvejet. En B20'er har jo ikke meget oliekapacitet, så en turbo kan hurtigt få olien til at blive for varm. Jeg har også overvejet at øge oliekapaciteten i bundkaret med en liter eller mere.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Klågem » man aug 30, 2010 23:11 pm

En oliefilterstuds fra en 740 turbo ville måske passe. Så er det også bare at skrue en oliekøler på
Samtidig. Får du flyttet filteret. Væk fra varmen.
Husk varmeskjold ved motoroohæng. Og lav et til filter og indsugningsmanifold samtidig
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » man aug 30, 2010 23:18 pm

Klågem skrev:En oliefilterstuds fra en 740 turbo ville måske passe. Så er det også bare at skrue en oliekøler på
Samtidig. Får du flyttet filteret. Væk fra varmen.
Husk varmeskjold ved motoroohæng. Og lav et til filter og indsugningsmanifold samtidig


Der skal nok komme masser af varmebeskyttelse på :)
Det med oliefilter-studsen skal jeg lige undersøge! Tak for tippet!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » tors sep 02, 2010 15:04 pm

Så har jeg fået fat i nogle stumper igen!
1 stk indsugningsmanifold fra B20E
1 stk strømfordeler fra B20E (Den er lidt mærkelig, for jeg troede faktisk at der sad en magnet eller en optisk enhed i, men nej..)
1 stk D-knast fra B20E

Billede
Ja, der er jo fin plads til at krølle en manifold sammen her! :D

Billede
En let afvaskning, slibning og polering og den ligner en mio! Jeg regner med at få svejst holdere til dyser i manifolden. Har ikke tænkt mig at sætte nogen E-top på, og så har jeg desuden ikke tænkt mig at rode mig ud i at bruge dyserne fra en E'er. Vil have noget mere moderne i.

Billede
Ja, det er så strømfordeleren. Der er både platiner i, men også en form for giver til motorstyringen. Det må jeg lige undersøge nærmere!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf kongsted » tors sep 02, 2010 21:12 pm

Hej Ingemann

Fedt projekt du har gang i, jeg har selv kørt med B20E i min Amazone.
Det var tider, og blev så efterfulgt af V8 osv. men det er en anden snak.

Strømfordeleren er ikke særligt avanceret, helt standart med ekstra
kontakter som alene giver styringen information om motorens omdrejnings-
tal. Styreboksen bestemmer så indsprøjtningslængden med hjælp af
data fra trykmåleren som måler tryk i indsugnings manifolden.
DSCN0423.jpg
DSCN0423.jpg (149.7 KiB) Vist 11170 gange


Jeg har prøvet at vedhæfte et billede, er det noget????

Hilsen Ronni Kongsted
Nuværende Volvo
V70 2,5T AUT 2008 BSR trin 3


Mit lejetøj
Triumph Stag US 1973
Freelander 2,5 AUT 2002

Tidligere Volvoer
122 S 1965
210 Pick up 1966
123 GT V8 1967
265 GLE 1978
480 ES 1987
480 ES 2,0 AUT 1988
240 B230 AUT 1993
V70 T5 AUT 2003
kongsted
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: søn apr 25, 2010 11:02 am
Geografisk sted: Helsingør

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » tors sep 02, 2010 23:23 pm

Ahh okay! Så giver det mening!
Tja måske? Det kommer an på hvad den står i? :)

Jeg har sådan set ikke tænkt mig at bruge mere fra B20E end det.
Og umiddelbart var planen at få en ring på remhjulet og så sætte en sensor på der, og dermed har man vel også omdrejningerne. Men den tid den sorg ;)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Klågem » fre sep 03, 2010 0:39 am

Hvad med et forrør fra en B21 ET 240serien. Jeg vil tro at det er meget let at tilpasse. Og der er sikkert mere flow i det end det som du er ved at lave. (tænker på at buk og svejsninger stjæler en del.
Hvad har du tænkt dig med hensyn til køling af ventiler. Og smider du en ekstra toppakning i for at sænke kompressionen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Motorprojekt: B20ET

Indlægaf Ingemann » fre sep 03, 2010 8:20 am

Klågem skrev:Hvad med et forrør fra en B21 ET 240serien. Jeg vil tro at det er meget let at tilpasse. Og der er sikkert mere flow i det end det som du er ved at lave. (tænker på at buk og svejsninger stjæler en del.
Hvad har du tænkt dig med hensyn til køling af ventiler. Og smider du en ekstra toppakning i for at sænke kompressionen


Forrør fra B21ET? Mener du manifolden?
Mht. kompression er det nemlig derfor jeg ikke bruger en E-top. Enten skal der en ekstra toppakning på eller også så bliver forbrændingsrummene lavet større. Modsat tændrøret er der masser af materiale, som man sagtens kan fjerne for at sænke kompressionen. Svenskerne gør det ret meget, så jeg vil lige lure af hvordan at det bliver bedst.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Næste

Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster