Volvo V40 D4 Summum.

Her kan du poste billeder af dine køretøjer

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Katron » tors jan 24, 2013 2:05 am

ADVARSEL, ikke for sarte sjæle. :)

Longe time Volvo Freak, har for første gang kastet mig ud i et helt nyt eventyr. Konen og jeg besluttede os for at ville prøve en helt sprit ny Volvo, og meget enstemmigt faldte valget på den nye V40. Er en ung mand på 37, og har kørt Volvo siden jeg var 20, kun afbrudt af 4 andre mærker.

Min livshistorie i bilverdenen er følgende:

Mazda 323 1,3 ´85
Honda Prelude 2,0 16V ´88
Volvo 240 Turbo ´81
Volvo 240 Turbo ´81
Volvo 240 TIC ´83
Volvo 740 TIC ´86
Chevrolet Astro 4,3 ´90
Daihatsu Charade G100 ´88
Volvo 760 TIC ´89
Volvo 850 T-5R ´95 (Gul Sedan)
Volvo C70 T5 ´98
Volvo V50 2,0D ´05

og sidst men ikke mindst min nyerhvervede V40 D4 Aut. Summum D-Line ´12. Vognen er købt af forhandler, som selv har haft den registreret som direktionsvogn/udstillingsvogn. 3 mdr. gammel og 7000 km på klokken. Bilen blev så ikke helt sprit ny, men ny nok for os.. :wink:

Følgende kommer årsagen til advarslen i starten af indlægget.

Onsdag d. 16 januar 2013 kl.14.05 forlader jeg forhandleren, iført smil op til begge ører.

Kl.14.12, ca. 7 km senere, slutter turen i siden på en Ford Fiesta, som kommer bragende over et kryds for ubetinget vigepligt.

Fiestaen, af ny årgang, har jeg vurderet til totalskadet, dels grundet trykket fra en 1550 kg tung V40, men også grundet turen rundt på taget, og ned af en skrænt. Føreren, af kvindelig oprindelse, blev kvæstet så hårdt, at ambulancen tog hende med på hospitalet. Jeg var kørende i en Volvo, så jeg kom selvfølgelig ikke noget til, så var desværre i stand til at følge min nye vogn tilbage til forhandleren, ledsaget af Dansk Autohjælp.

Mit nye eventyr er stoppet hurtigere end jeg kan fatte det.

Jeg har idag været hos Volvo, for at få et gensyn med min bil, som de netop er ved at gøre skaden op på. Chefen for skadesafdelingen kunne ikke gi et præsist bud endnu, men mener at det nærmer sig en reperation på 200k. Desværre er dette ikke nok til en ny bil, så her står jeg, med en "næsten" fabriksny bil, som konen ikke engang har prøvet endnu, og som jeg selv kun har brugt blinklyset på 2 gange, velvidende at næste gang jeg ser den, så ligner den godtnok sig selv, men jeg ved at den har været ret så kvæstet. Fedt at købe ny bil, siger jeg bare.

Jeg har netop at vedhæfte billeder før og efter, men dem jeg har er for store, så skal lige "downsize". Billeder kommer snarest.
Katron
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs aug 16, 2011 23:05 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Katron » tors jan 24, 2013 2:51 am

Nå sorry, har ikke mulighed for at uploade. Får beskeden at boardets kvote for vedhæftede filer er opbrugt..
Katron
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs aug 16, 2011 23:05 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Volvo4life » tors jan 24, 2013 9:21 am

Trist med bilen - men godt der ikke skete jer noget.

Grunden til du ikke får en ny bil er fordi du har købt den som brugt/demo bil. Det har meget stor betydning ved beregning af totalskade det 1.år. Havde det være en ny bil havde den været totalskadet, men du sparede jo en del ved indkøb da det var en demobil.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Katron » tors jan 24, 2013 12:44 pm

Sådan troede jeg også det var, men har fået konstateret hos FDM, at det er næsten ligegyldig om bilen er fabriksny, eller et par måneder gammel, og jeg er ejer nr.2. Eneste forskel efter lovgivningen er, at er jeg første ejer på en fabriksny bil, så må den reppes for 50% af bilens værdi, inden for bilens første leveår. Som ejer nr.2 er det 55% inden for første år.

Så man er stillet lovmæssigt komplet ens, bortset fra de 5% i omkostningsforskel.

Havde vi købt bilen fabriksny, havde reperationsprisen blot været det lavere, så det ændrer faktisk ingenting.

Det er jeg lidt overrasket over, for var faktisk selv af den overbevisning, at hvis blot bilen var helt fabriksny, så ville man automatisk få tilkendt en ny, men sådan er lovgivningen desværre ikke strikket sammen.

Jeg har ligeledes været i kontakt med forsikring og pension, som er en organisation der står for lovmæssige twists omkring forsikring, og de siger også at der absolut ingen forskel er på 1.ejer og anden ejer, bortset fra de 5%. Det eneste der er vigtigt er om bilen er over eller under et år gammel. Dermed er det ligegyldigt om man er 1.- 2.- eller 3.ejer.

Jeg skal dog være særlig opmærksom på, at den bil vi har købt, har været en udstillingsvogn, som er proppet med alt tænkeligt udstyr, for en sådan kan jeg ikke købe igen, da det lige nu er den eneste i DK med så meget udstyr. Kan bilen så ikke reppes, kan forsikringen ikke spise mig af med det beløb vi har givet. De må aldrig stille os dårligere end før uheldet. Mindst ligeså godt eller bedre. Dermed sagt, så skal forsikringen lovmæssigt give os en fabriksny bil, så længe vi kan bevise at vi inden for rimelig tid, ikke kan finde en tilsvarende bil til samme pris. Med rimelig tid menes der 2-3 måneder, svarende til leveringstiden på en ny bil.

Ikke at vi så er på den grønne gren, for hvis vores bil overskrider reparations budgettet, og forsikringen skal give os en helt ny bil, så er de berettiget til at beregne reparationsomkostningerne efter nybils prisen istedet, og så meget er vores ikke skadet, så værkstedet mener under alle omstændigheder at den bliver reppet.

Skal jeg være lidt positiv, så har de ringet fra værkstedet idag, og sagt at bilen ikke er slået skæv, så der er tale om en ren frontal skade, hvor kabinen ikke har taget skade, ud over airbags selvfølgelig. Selve skaden er forholdsvis nem at fikse på den nye V40, og det vil ingen praktisk betydning få for os, at bilen måske bliver reppet, ud over værditab, som vi så heldigvis kan søge fuld erstatning for, grundet bilens lave alder. Grunden til at reparationsbeløbet er så højt, er som sådan ikke grundet skadens omfang, men nærmere grundet noget meget dyrt udstyr som bilen er født med.
Der er smadret 2 radare til den store sikkerhedspakke, 2 radare til automatisk parkering, samt alle front sensorer til parkeringsassistance. Så er der aktive xenon lygter, samt et originalt spoilersæt, LED kørelys, og så selvfølgelig 7 airbags samt det de har ødelagt i kabinen. Alene de ting vil bringe reparationen op i nærheden af 140-150k. De materielle skader ser voldsomme ud, men de er nemme og ret billige at lave.
Det afhænger lige nu af, at de 2 vanger i motorrummet er knækket. Selvom de er nemme at skifte, så skal hele motor og gearkasse demonteres for at komme til, men det kan godt bringe reparationsprisen op i et niveau, hvor vi skal til at træffe et valg. Skal den reppes alligevel, eller vil vi have til en ny tilsvarende?? En ny tilsvarende findes ikke, og så kommer vi ud i en lang sej kamp, med at få forsikringen til at skulle betale for en helt ny, som så tilsyneladende blot medfører at reparationsbeløbet bliver forhøjet, så vores egen bil alligevel kan repareres indenfor de lovmæssige grænser. Så kan vi forvente 4-7 måneder, før vi får enten vores egen, eller en ny bil.

Nu er vi jo Volvo freaks, og har bestemt ikke købt vores nye bil med hjernen. Den er købt med hjertet, og det er netop den vi har købt, som har alt det vi var på jagt efter, samt den rigtige farve indvendigt og udvendigt. De rigtige fælge, og alt det udstyr vi kun havde drømt om. Hvad pokker gør man??? Inderst inde har jeg lyst til at få vores egen reparreret, og det er på baggrund af Volvo værkstedet, som har forsikret om, at skaden ikke volder os problemer i fremtiden. Men modsat, hvad nu hvis den gør?? Hvordan er vi så stillet. Virkeligt dårligt, for når der først er gået et år eller 2, så er det ekstremt svært at bevise en defekt kan stamme fra uheldet. Modsat har vi lavet en 5 års service kontrakt, som nu pludseligt kan gå hen og blive meget vigtig i fremtiden.
Katron
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs aug 16, 2011 23:05 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf gmtgmt » tors jan 24, 2013 16:32 pm

jeg ville ikk tænke over det. de støre skader vi har lavet har der ikk været problemer med efterfølgene. kan kun sige xc90 4 gange rundt på marken og lande i en grøft og den lever i bedste velgåene, dog har den lige fået ny kværn men det var ikk bilens fejl så kunne man bare lade være med at købe uorginale vandpumper men det er en anden snak.

Volvo 4 Life
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Volvo4life » tors jan 24, 2013 18:29 pm

Hovedreglen er som du skriver.
Max 1år og 1.ejer og >50% skade > ny bil
Demobil 1år, 2.ejer >55%-65% skade mulighed for rep eller kontant erstatning. Men her er udgangspunktet ikke nypris, men brugt pris. Dvs formentlig 15% mindre end i tilfælde med ny bil da det er forventet værditab ved at køre den ud over kantstenen.

Værdiforingelseserstatning beregnes normalt fra 1.reg og kan således koste dig pga antal ejere eller fordi den er "gammel". Se din police for vilkår omkring dette.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Katron » søn jan 27, 2013 17:58 pm

De er nået så langt med vognen nu, at omfanget af skaden er ved at være gjort op. "Heldigvis/uheldigvis" er skadens omfang ikke så voldsomt som først antaget, så skaden kommer ikke i nærheden af reparationsgrænsen for en totalskade. I fredags manglede de stadig nogle småting, men det daværende reparationsbeløb ser ud til at løbe op i samlet 200k, hvilket er med så stor buffer til grænsen, at de med 99% sikkerhed mener den skal repareres.

Jeg er netop blevet opmærksom på Volvos egen forsikring "Volvia", som helt klart skal tegnes hurtigst muligt.

Volvias police siger nemlig, at er bilen under 3 år gammel, uanset antal ejere, så vil en totalskade udløse bilens prisskilt ved første registrering. Er bilen over 3 år, får man bilens handelspris plus 15%. Desuden dækker den betydeligt bedre end min nuværende forsikring, med lavere selvrisiko på alle områder. Tænk engang at Volvia dækker hvis ens motor brænder af, og ikke kan repareres. Så får man bare en ny, med blot 3000,- i selvrisiko. Eneste krav er at bilen har overholdt alle services hos et autoriseret volvo værksted. Det er sku næsten for godt til at være sandt. Desuden er deres forsikring 3800,- billigere end min nuværende.

Der er vel ikke noget fordækt i at skifte forsikring nu, selvom bilen er i en skadessag, så snart det er klarlagt fra politiet, at modparten får hele skylden??
Katron
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs aug 16, 2011 23:05 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf gmtgmt » søn jan 27, 2013 19:57 pm

Volvia er IF forskring og de kan være rigtig trælse :shock:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Volvo V40 D4 Summum.

Indlægaf Volvo4life » man jan 28, 2013 9:36 am

For ar få deres "gode" tilbud skal forsikringen tegnes når du skriver under på slutsedlen. De ville ikke (i første omgang) giver samme tilbud da bilen skulle hentes hos forhandleren.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Bilgalleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst