Side 1 af 1

Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: fre okt 18, 2013 17:15 pm
af Overdrive
Hej Volvosnak-brugere; her er min darling.
Solgt fra ny til en ejer i Maryland, USA. Er siden importeret til DK, hvor dens ejer(e) har været meget god ved den.
Den står "Bone stock", bortset fra Galaxy-fælgene (der er monteret senere).
Rust? Næh. Jo, faktisk - en plet på højre bagskærmkant v. skørtet, på størrelse med hullet i en tokrone. (Lakstiften er købt).
Originalt udstyret med:
Airbag, alarm / c-lås, ABS, A/C (kompressor, køler og slanger i motorrum er afmonteret), el-ruder, -soltag og -spejle, fartpilot usw.
Da den er fra 1988, er der ingen kat.
Motor B230FT, Gear M46 med type P-overdrive.

Der er et par småting, der ikke fungerer; fartpiloten virker ikke (el- eller kontaktfejl), A/C dele der mangler, og periodisk svigtende elruder.
Benzinmåler samt vandtemperaturmåler har en gang imellem svært ved at "vågne", et problem der prompte forsvinder når instrumentbordet får et lille klap!

Er der nogen der kender historien på denne bil, evt. hvem der hev den hjem, hører jeg meget gerne fra dig / jer!

Jeg ser frem til hyggelige timer med andre Volvo-dedikerede herinde.


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Volvohilsner fra Johan & den koksgrå.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: fre okt 18, 2013 21:09 pm
af Volvo4life
Flot bil.

Har du papirer på den er solgt i usa? Den mangler flere us specifikke kendetegn, men den kan jo være bygget om.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 6:18 am
af Overdrive
Volvo4life skrev:Flot bil.

Har du papirer på den er solgt i usa? Den mangler flere us specifikke kendetegn, men den kan jo være bygget om.


Tak :)

Én af de ting jeg fandt vældig interessant ved bilen er netop papirerne. I handskerummet lå den sorte plasticmappe med alle mulige hæfter og brochurer i, heriblandt et "build sheet" fra Volvo North America hvor samtlige specifikationer er opgivet. Naturligvis med stelnummer, der starter med YV1FA8754J2.
Den er leveret til O'Donnell Pont Volvo i Ellicott city, MD., og videre til dens første ejer i Towson, MD.
En anden kuriositet er dens vejhjælpsmappe, "Volvo On Call" - der indeholder diverse information om bl. a. bugsering, "Pathfinder" - kortservice, hvor man kunne bestille trykte vejkort til langturene mellem staterne (det var i dén grad før GPSens tid!), rundet af med et plastic-medlemskort samt et velkomstbrev signeret af en hr. Victor Petralia, det hele trykt på riflet papir med Volvos logo i sølvtryk. Meget amerikansk... :wink:

Speedometeret må være skiftet, da der ikke er miles på. US-forlygterne har den heller ikke mere - hvis 700-serien da stadig havde dem på 88-modellerne.

Andre US-kendetegn der mangler på den?

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 8:40 am
af Klågem
Hvide baglygter. Side markering og kat.
US biler fik kat Før de gjorde det i Europa.
I 87 havde de blandt andet kat på i Tyskland.
Min far hentede en us 240 fra 76 med en b21F maskine og kat.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 14:59 pm
af Volvo4life
Det er ikke en US. spec bil du har, men den kan jo være bygget om.

Som du selv skriver mangler den hele U.S fronten, inklusive de specielle markeringslys, samt blinklys.

På begge forskærme mangler US mærker og der er monteret sideblink som ikke findes på US versionen.

Speedometer forkert.

Det ligner at forkofangeren er EU udgaven.

Den skulle have B230FT med KAT og 156hk.

Hvis den på nuværende tidspunkt har hel/halv ljus og originalt ledningsnet til sideblink tror jeg ikke den er født som en US bil.
Det kan være en SE/DK version som er importeret til US og efterfølgende kommet tilbage.

Tagspoileren er jeg også i tvivl om da den vist ikke kom med bremselys før senere.

Desuden burde de fleste US spec biler fra slut 80erne have bremselys i bagruden.

Anyway er det et super flot eksemplar du har fået fat i.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 17:29 pm
af Klågem
Ja. Uanset hvor den kommer fra er det en flot bil du har fået dig.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 22:20 pm
af gmtgmt
Den har amerikaner rat med Airbag...

Har lige tjekket stel nummeret og det er til den amerikanske marked og ikke Europa.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 19, 2013 22:28 pm
af Klågem
Den med temp og benzinmåler er printet bagpå der er i stykker. Men det er let at lave med en loddekolbe og en stump ledning.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: man okt 21, 2013 2:45 am
af Overdrive
Feltet i bagruden hvor bremselyset skulle sidde, ser ud til at være "blacked out" på et tidspunkt; spoileren kan have været monteret senere.
Det kan være bilen har fået en "tur" da den kom til DK i slut90'erne - har fået byttet sine US dele ud med EU-spec., spoiler og omlakering i originalfarven - ellers er den bare vildt velholdt? Hvordan er lakkerne på disse modeller; det virker for mig ret vildt at den kan stå så frisk efter 25 år og +300000 km.?

I dette tilfælde kunne det være spændende, om nogen kendte dens historie. :)

Har heldigvis en loddekolbe liggende - til printet bagpå instrumentet.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: man okt 21, 2013 23:27 pm
af Sander
Volvo4life skrev:Det kan være en SE/DK version som er importeret til US og efterfølgende kommet tilbage.

Anyway er det et super flot eksemplar du har fået fat i.



Lyder plausibelt. Min 850 GLT 94er har kørt i USA af en ansat ved en ambassade og taget med videre til Schweiz. Men den er svensk bygget. Kan ikke lige huske om stelnummeret viser at den er amerikansk når den tastes ind ved Volvo. Eneste ved den som er en smule atypisk i forhold til en dansk er, udover at den har miles speedometer, at den både har fuld læder, elførersæde, elruder i bag, soltag og klimaanlæg som endda er fabriksmonteret. Fabriksmonteret klima kunne Volvo værkstedet i Herning ikke huske at have set før på så gammel en 850. mekanikeren kunne kun finde én studs da han skulle koble kølemiddelsanlægget på og han var vandt til at der var 2. :lol: derudover er der selvfølgelig diverse amerikanske warnings og info decals i motorrum og på benzinklappen. Mærkelig nok når den har den ikke nogen infocenter. Måske det var det der var ønsket hos en tidligere ejer for år til bage har en tid kørt med et speedometer med km visning og er derefter igen monteret med miles speedometer og jeg ved jo at man ikke bare kan tage den første og bedste speedometer og sætte i så måske derfor. Tidligere ejer har skrevet når noget er udskiftet udover normalt sliddele og har ikke anført at der er sket ændringer fx afmontering af sidemarkeringslygter, hvis de eller har været der.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: tirs okt 22, 2013 21:29 pm
af gmtgmt
Vis en 850er er en USA eller Canada model så har den vatterpas i forlygterne... og den kunne godt fås med originalt 2 zones klima i 91-92 samt alle volvo optil 2000 havde kun højtryks påfyldnings studs til AC...

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: tirs okt 22, 2013 22:43 pm
af Volvo4life
Hvis bilen er født som us spec tror jeg den er malet i forbindelse med en front skade. Jeg kan ikke forestiller mig at man omkring år 99/2000 ofrer en ombygning med nye lygter, kofanger, skærme og alle de andre småting for at få den til at ligne alle de andre??? Man har nok gjort det fordi det var billigst.

US fronten klæder den voldsomt godt.

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 26, 2013 0:51 am
af Overdrive
Volvo4life skrev:Hvis bilen er født som us spec tror jeg den er malet i forbindelse med en front skade. Jeg kan ikke forestiller mig at man omkring år 99/2000 ofrer en ombygning med nye lygter, kofanger, skærme og alle de andre småting for at få den til at ligne alle de andre??? Man har nok gjort det fordi det var billigst.

US fronten klæder den voldsomt godt.


I 99-2000 har den været 11-12 år, og dermed ikke så gammel endda... for en Volvo. Så den har vel bare fået skiftet sine lygter og speedometeret ud...
Jeg har i øvrigt svært ved at se, at 740'erne i USA er så meget anderledes i de årgange - billeder og de gamle reklamer fundet vha. google viser dem - godt nok med de berømte dejlige lygter, men kofangerne ser ud til at være de samme, de har sideblink (eller et skilt på blinkets plads), der ser ikke ud til at være sidemarkeringer etc.
Men ja, det er svært at spå om, når man ikke har talt med ejerne der havde den dengang.

Det kunne være interessant at se nogle billeder af Volvo 700-serien som 88'model med US-specifikationer, der har alle disse ting som beskrevet tidligere - jeg kan ikke finde dem. :)

Og ja, det bliver en helt anden bil med 4 forlygter - er også på udkig efter en sådan front - fik et opkald fra en herre i Jylland for en tre uger siden, der fortalte at han havde adskillige sæt liggende.
Har dog intet hørt siden... og han ringede med hemmeligt nummer. :/

Re: Ny på forumet - ´88 Volvo 740 Turbo

Indlæg: lør okt 26, 2013 10:05 am
af 10musse
Prøv Autogården i Vrensted, spørg efter Svend. Skulle undre mig meget hvis ikke han hjælpe dig.

God weekend -