Side 1 af 3

Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 22, 2013 16:01 pm
af Gyzz
Tja så fik jeg den hjem i garagen :D :D

på positiv listen er bilen umiddelbart stortset original, med 7sæder og CD afspiller :mrgreen: :mrgreen:

der er dog en del der skal laves på bilen inden den kommer til at spinde helt perfekt, men min mor skal ikke bruge sin bil før til foråret, så nu skulle det være 8) 8)

Foreløbige TO DOO liste:
PCV system rensen/skiftes
Tandrem
Accessory belt
Motorolie + filter (skifte)
Brændstof filter
Gearkasse olie (flushe)
EGR system rense.
Ophæng (motor/gearkasse)
Bageste krumtaps pakning
Tandhjul i triptæller (triptæller rulles til rigtige Km)
Kompressionstest
her kommer sikkert flere ting efterhånden som jeg får skilt bilen ad :? :?

angående bageste krumtapspakning er jeg i tvivl om jeg "bare" skal afmontere gearkassen, eller om det vil være en fordel at løfte både motor og gearkasse ud, for samtidig at kunne arbejde på motoren med at få skiftet PCV/tandrem/bælte osv. er det et meget større arbejde ????

Fejlkoder !!!!
hvilket system vil være mest optimalt at anvende til en Volvo 850 fra 95 (VST/DICE/VIDA) ???

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 22, 2013 18:17 pm
af gmtgmt
Den køre med Blink kode system ligsom alle de gamle ude i motor rummet, så det behøver du ikk tester for.

Vis du ikke har adgang til lift så ville jeg hive motor og gearkasse ud og pak hele lortet om og skift tandrem og vandpumpe der, der er en fuld dags arbejde i at hive den ud og ligge den i igen.

Det er ikke sjovt at ligge med gearkasse på gulv/jorden når den skal af og på det har jeg gjordt og never again

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 22, 2013 20:51 pm
af Gyzz
Ja det kan jeg se :D :D
Jeg troede at der var kommet OBD i denne årgang :mrgreen: :mrgreen:
Er der noget med at man kan finde information i VADIS om fejlsøgning, partnumre og arbejdsinstruktioner.....

Umiddelbart har jeg nok mulighed for at låne en lift, men jeg vil foretrække at lave bilen i min egen garage i ro og mag, så jeg kan lave de ting jeg finder stille og roligt, og ikke skal være ude af værkstedet inden næste morgen klokken 7, der er ikke noget værre :twisted: :twisted: :evil: :cry:

Jeg kan se at du er startet på et lignende projekt, regner du med at adskille hele bilen, eller bliver det ikke nødvendigt ??

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 29, 2013 11:02 am
af Gyzz
Ja så blev der plads i garagen, så nu kan jeg komme til at pille-rode-rage :D :D

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 29, 2013 11:14 am
af Gyzz
Tja så regner jeg med at den lige skal ud i weekenden og have en ordentlig vasketur inden jeg splitter den ad.

så er planen at hive motor og gearkasse ud, og afmontere forskærme/forklap/skørter, skifte forrude listerne (dem på siderne).

Hvad vil være fornuftigt at skifte på motoren når jeg alligevel har den ude ???
PCV system
Bageste krumtap pakning
remme
Olie/filter

men er der andre dele i vil foreslå at jeg skifter, jeg håber på at det varer lang tid inden jeg skal have motoren ud igen 8) 8)

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs okt 29, 2013 19:51 pm
af gmtgmt
Jeg ville skifte alle pakdåser, de 2 pakinger på olie retur løbet til turboen, nye vand slanger på turbon 2 stk
begge pakdåser til træk akslerne og evt de 3 motor omhæng dyrt men de har jo kørt

Kan ligså godt advare dig røre du ved de 2 slanger på lyn kopling ind til varme apperateret så knækker de 90% sikkerhed nu har jeg haft motoren ud af mange af dem her og næsten hvergang er de blevet utætte

gør dig selv den tjenste at få tømt AC anlæget og afmontere rørne istedet for at afmontre kompressoren det er så bøvlet.

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: ons okt 30, 2013 10:02 am
af Gyzz
Jeg er enig, jeg vil så vidt muligt gerne skifte alt det jeg ikke kan komme til at skifte senere når motoren er installeret, så kan jeg hygge mig med de mindre ting senere :roll:

er der noget med en vaacum slange til turboen, som tit bliver utæt ???

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: ons okt 30, 2013 19:09 pm
af gmtgmt
ja den lige før gasspjældet som har den lille slange på til tomgangs motoren. det er meget normalt at den flækker

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tors nov 21, 2013 15:58 pm
af Gyzz
Tja så er jeg kommet lidt længere ind i projektet, regner med at få løftet motoren ud i weekenden :D :D

Jeg regner med at oliespildet kommer fra bageste krumtapsleje, selvom der ikke umiddelbart er olie på svinghjulet, men jeg har søgt lidt på andre fora, og der er flere med samme symptomer der har vist sig at komme fra krumtapslejet.

en ting jeg blev i tvivl om var at jeg havde en svag klonk lyd når jeg slap eller gav gas, jeg troede at det var ophængene der var trætte, men da jeg fik løftet forenden og drejede det ene hjul var der en del slør inden det andet hjul begyndte at dreje, er der nogle der ved om det er normalt ???
det skal lige siges at mine ophæng også er trætte (motoren står på rammen ved højre ophæng) så de bliver naturligvis skiftet, men hvis der er yderligere problemer vil jeg have dem løst når jeg har gearkassen ude. 8) 8)

har lige modtaget første sending fra scandix.com, indtil videre (jeg har ikke åbnet kassen endnu) været super, jeg bestilte i mandags, og kassen er leveret i dag...... :D :D :shock:
så nu kan jeg også få monteret mit nye odometer tandhjul og samlet kabinen igen.

jeg er lidt lun på at udvidde min HU-816 til at kunne spille MP3 og evt kunne modtage mobilopkald, er der nogle der har erfaringer med denne (GROM) ????
http://umno-tech.com/catalog/index.php? ... 60b67da480

opdatering følger efter weekenden

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tors dec 05, 2013 10:53 am
af Gyzz
Så fik jeg monteret instrumenter, højtalere og inddækning i kabinen.

skilt og renset motor/gearkasse, skiftet pakningen til indgangen i gearkasse, og monteret den nye krumtapspakning, men den sidder ikke rigtigt godt, så den skifter jeg nok igen :evil: :evil: :twisted:

nå men er der nogen mulighed for at jeg kan shine motorblok/cylindervægge op på ydersiden (se billede), mit første indskud var at stoppe alle huller til og glasblæse hele molevitten, men snakkede med en smed igår som frarådede mig projektet, da jeg vil bruge alt for meget glas da jeg ikke har en kabine, og risikoen for glas i motoren vil være for stor. er der nogle der har erfaringer med noget lignende ??? kan man evt. male istedet, eller er det også noget L... :?: :?:

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: man dec 09, 2013 11:25 am
af Gyzz
så lykkedes det at få skiftet krumtapspakningen, indgangspakning til gearkasse, bageste knast pakninger (og de trængte) strømfordeler/dæksel og monteret gearkassen :D

De fleste dele er renset og klar til at blive monteret, men jeg har fundet en revne i udstødningsmanifolden, så hvis der er nogle der har et liggende de ikke skal bruge er jeg interesseret... er der noget med at de bliver monteret uden pakning mellem motor-manifold-turbo ???

Jeg er så småt begyndt at kigge på turboen, og havde umiddelbart håbet på at jeg kunne klare mig med et renoveringskit, men når jeg kigger i udstødningssiden ser det ud som om at der har været alvorligt varmt, jeg skal prøve at få taget lidt billeder, så kan det være at der er nogle der kan sige om det er normalt, eller jeg skal kigg mig om efter en ny (eller nyere :roll: )turbo, og evt. hvad der vil være fornuftigt hvis man alligevel skal skifte.... jeg har hørt flere der har skiftet til større.... 16T 19T osv. men umiddelbart skulle det give flere heste ved flere omdrejninger, og mindre bundtræk(moment), så det er jeg ikke umiddelbart så lun på.... er der nogle der har erfaringer !!!!

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs dec 10, 2013 7:49 am
af Esbjørn
Jeg synes ikke du skal blæse din blok, bare rens den godt, så skal det nok se godt ud. Der er alt for stor risiko for at støvet ender de forkerte steder. Jeg gjorde det på en gammel B20 blok, men den var også totalt adskilt og blev vasket 10 gange bagefter :D

Ellers kan jeg jo kun sige at det er et spændende projekt du har gang i, så bliv bare ved med at smide nogle billeder på siden :D

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: tirs dec 10, 2013 10:33 am
af Gyzz
Joooo jeg er blevet frarådet det af andre også, så jeg har monteret en spidsbørste på en boremaskine og en almindelig stålbørste på min vinkelsliber og gået amok, det ser væsentligt pænere ud end inden, jeg skal nok lige tage et par billeder af projektet, jeg har lige prøvet at polere toppen også, og det er hellerikke blevet så værst 8) 8)

Ja det er lidt af et projekt, men den er lidt mere praktisk end en Porsche når man har familie og børn osv :mrgreen: :mrgreen: så den er tænkt som en "keeper", så pengene og tiden er ikke spildt hvis du fåorstår hvad jeg mener :wink: :wink:

Nu er det ved at være tid til at hælde motoren i bilen igen, så nu håber jeg sku at jeg har husket det hele, jeg har ikke valgt at åbne motoren i denne omgang, dels har jeg ikke haft midlerne, og dels vil jeg gerne gøre mig lidt erfaringer med bilen inden, og jo mere man læser bl.a. på nordicR, lærer man meget om hvad andre har gjort og brugt af dele...... med held........ og uden held ......

jeg kan fornemme at der er flere der bl.a bruger grenrør(udst. manifold) fra v60 eller et "Japan" grenrør, som skulle give lidt bedre flow, så kan man jo ligeså godt skifte til noget bedre hvis man alligevel skal skifte :lol: :wink:

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: ons dec 11, 2013 16:44 pm
af Volvorine
Hej Gyzz

Feedt projekt, ser frem til en tur i den Sorte Djævel...

Re: Sort 850 T-5 R

Indlæg: fre dec 13, 2013 9:51 am
af Gyzz
:lol: :lol: Tak for det, ja jeg glæder mig sku også til at få den på gaden, nu har jeg jo en reference i den røde raket 8) 8)

Nå men nu fik jeg taget lidt flere billeder, her er et af blokken efter en ordentlig omgang med stålbørsten