Jeg skal have skiftet den lås (plasticarm på aksel med gevind og møtrik) som holder ratstammen fast i den position man har valgt. Den gamle er desværre knækket, eller de skiver som sidder og klemmer det hele fast er gået i stykker. Jeg har i dag været i Sverige og skruet en brugt ud hos en hugger, da man ikke kan købe dem i løs vægt. Skal man købe sådan en i DK følger der en komplet ratstamme med til 5500 kr.
Og nu til mit spørgsmål
Autohjørnet (Henrik) har fortalt mig at man kan løsne 2 møtrikker/bolte oppe ved rattet, og 2 møtrikker/bolte nede ved gulvet hvor ratstammen går gennem karossen. Dette for at kunne trække hele ratstammen 3-4 cm længere ud således at man kan komme til at trække ovennævnte aksel ud til venstre og sætte den nye i. Jeg prøvede denne metode på bilen hos huggeren, men kunne ikke få det til at fungere. Kunne ikke finde de to nederste møtrikker/bolte, og de øverste kunne jeg løsne, men det hjalp ikke noget. Da der ikke var noget instrumentbord i bilen kunne jeg snildt afmontere denne aksel, men så heldig er jeg jo ikke med min egen bil hvor den skal skiftes.
Er der nogen der har et bud på hvordan jeg skifter denne lås i en bil hvor der sidder et instrumentbord i vejen? Det er ikke nærighed som tvinger mig ud i denne situation. Snarere min stædighed og det faktum at vi ikke kan undvære bilen.
Mvh. Martin