Gode råd i fbm. ny CD/radio til en V40

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gode råd i fbm. ny CD/radio til en V40

Indlægaf pilen » man jan 18, 2010 13:41 pm

Hejsa

Jeg har en V40'er fra '03, hvor højtalersystemet er af typen high performance (6 højtalere og en bass i bagagerummet). CD/radioen er af mærket VOX, men jeg er dog interesseret i en afspiller med CD, SD'kort el.lign, så jeg slipper for evigt altid af skulle skifte CD'ere. "Operationen" påtænker jeg at foretage selv.

1. Hvad skal man i denne forbindelse være opmærksom på - rent teknisk (og her tænkes på stik på bagsiden af afspilleren, udgange og sådan noget..)?
2. Er det overhovedet muligt for en ikke-fagmand at gøre? Mind you, at ikke-fagmandens kompetencer rækker til skift af hjul og olie ved sæsonskift - hvilket er det hidtil mest avanceret..

På forhånd tak for hjælpen,
/Morten
V70 2.5T, 2008
V40 1.8, 2003
740 GLE, 1987
Brugeravatar
pilen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4600

Re: Gode råd i fbm. ny CD/radio til en V40

Indlægaf Shadows » tirs jan 19, 2010 10:03 am

Jeg har aldrig hørt om en radio der hedder VOX. :shock: Men jeg antager at den er en almindelig DIN-størrelse og så er det nemt at skifte.
MEN... ledningerne skal jo også tilsluttes. Og hvis alle de nævnte højtalere fungerer, så er ledningerne bag radioen tilstede, så er den "bare" at tilpasse dem til den nye radio. Den har du selvfølgelig manual på, hvis du køber den fra ny. Men den gamle VOX kender du nødvendigvis ikke specifikationen af ledninger/stik på. Enten skaffer du en manual på dyret, eller så må du i gang med et multimeter. Det kan også være at du er rigtig heldig, at der sidder et klistermærke på den med specifikationerne.

Kronemuffer og lignende 230V's ting er bandlyst i en bil. Brug autosamlestik af god kvalitet med tilhørende god tang, eller endnu bedre lod ledningerne sammen og brug krympeflex. Så undgår du dårlige forbindelser.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf pilen » tors jan 21, 2010 23:33 pm

...måske er det fordi den hedder VDO.. :oops:

Tusind tak for tippet. Jeg kan dog ikke undlade at bemærke dit situationstegn i samme sætning som montagen... Det jeg kunne blive lidt bekymret for er, at jeg køber en afspiller med 4 stik bagi og hvis der så stikker seks ledninger ud i bilen.. Er det det man kalder tilpasning eller er mængden af ledninger i bilen (af min type) altid den samme som afspillerne der er på markedet?!?

- og tak for tips omkring samlestik - går ud fra det er "standard-vare" hos Mekonomen, T. Hansen osv..
/Morten
V70 2.5T, 2008
V40 1.8, 2003
740 GLE, 1987
Brugeravatar
pilen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4600

Indlægaf Esben » tors jan 21, 2010 23:53 pm

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3421432150&n=-1775703406&pn=-1774769075 er vel hvad du skal bruge. Jeg har brugt tilsvarende adapterstik på både Mondeo og V70 I, og det gør det meget nemmere at gå fra original til uoriginal radio. Jeg vil mene at det vil gøre de nemmere for dig at sætte en hvilken som helst anden radio i. Nogle af ledningerne skal muligvis flyttes lidt, men det er ret lige til. Ledningerne er godtnok ikke loddet sammen, men stikkene passer rigtig godt sammen.

Hilsen
Esben
V70 2000 2,4 aut
Brugeravatar
Esben
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 5750 Ringe

Indlægaf Shadows » fre jan 22, 2010 11:45 am

@Esben, du har helt ret. Men her skal man gå fra en uoriginal radio til en anden uoriginal. Men man kan jo håbe på at der sidder denne adapter i forvejen.

@Pilen, At du har seks og en ekstra bass, gør at det ikke er helt standard. Men hvis det virker nu??, så burde det også være til at "læse" hvilken ledninger der går fra VDO'en sandsynlige udgang på 4 højttalere.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Tilbage til Diverse