Partikelfilter.... Eftermontage?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Partikelfilter.... Eftermontage?

Indlægaf Shadows » fre apr 30, 2010 16:41 pm

Det må jo, hvis man tænker på statens ageren, være noget skidt med at eftermontere et partikelfilter. Hvorfor skulle det ellers være billigere at lade være (1000 kr/år) end de mange penge som det ellers koster. :roll:

Men hvordan er det nu med sådan et filter?
Er der nogen der ved hvad det koster at eftermontere det på en D5'er? Er det kun noget Volvo gør, eller gør andre det?

Når det så evt er monteret, hvad er forskellen? Kører den kortere på literen eller? Tager det kræfter fra motoren?

Erfaringer?
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Re: Partikelfilter.... Eftermontage?

Indlægaf Ulrik Friis » fre apr 30, 2010 19:08 pm

I min D5er sidder der noget der ligner et partikelfilter, men i Haynes står der, at det er en to vejs katalysator. Der sidder en katalysator lige efter turboen og nede under bilen sidder en lidt større box. De har begge en lambdasonde tilknyttet. Men funktionen er den samme, nemlig at katalysatoren brænder udstødningsgasserne og partiklerne. Henrik fra Autohjørnet siger det er et partikelfilter.

Jeg har droppet tanken om at få det eftermonteret. Om Volvo har noget originalt tvivler jeg på, men jeg har ikke undersøgt det. Og de andre filtre man kan købe vil alligevel ikke gøre jobbet ordentligt, da der ikke er nogen elektronisk styring af det. Og jeg har læst mig til, at det kun afbrænder ca. 30% af partiklerne.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Shadows » lør maj 01, 2010 12:32 pm

Jeg er som sådan ligeglad med effekten af et partikelfilter, bare det ikke er negativt.
En partikelfilter hjemmeside anbefaler at man ikke chiptuner ifm eftermontage af partikelfilter. Og det er jo ikke godt.

Men mit problem er at jeg nu, hvor jeg har en bil der kører 50% længere på literen, er gået fra en tysk grøn miljøzone mærkat til en gul. :-( Men hvis bilen får eftermonteret filtreret er den så berettigtet til en grøn og dermed adgang til nogle tyske byer.

Det er applus der siger at min ikke har partikelfilter jf. deres oplysninger.
Måske jeg skal snakke med Henrik i Espergærde.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf kimmer » lør maj 01, 2010 13:14 pm

En bekendt, som er Folkevognsmekaniker siger til mig at et eftermonteret partikelfilter giver adgang til de grønne zoner i Tyskland. Du skal bare kunne bevise din berettigelse til den grønne mærkat ved hjælp af en medfølgende attest som du har liggende i fx. handskerummet.
Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Klågem » lør maj 01, 2010 23:56 pm

Ulrik Friis skrev:I min D5er sidder der noget der ligner et partikelfilter, men i Haynes står der, at det er en to vejs katalysator. Der sidder en katalysator lige efter turboen og nede under bilen sidder en lidt større box. De har begge en lambdasonde tilknyttet. Men funktionen er den samme, nemlig at katalysatoren brænder udstødningsgasserne og partiklerne. Henrik fra Autohjørnet siger det er et partikelfilter.

Jeg har droppet tanken om at få det eftermonteret. Om Volvo har noget originalt tvivler jeg på, men jeg har ikke undersøgt det. Og de andre filtre man kan købe vil alligevel ikke gøre jobbet ordentligt, da der ikke er nogen elektronisk styring af det. Og jeg har læst mig til, at det kun afbrænder ca. 30% af partiklerne.

Vi har lige fået nyt partikelfilter på vores.(garanti) Og det er det som Haynes omtaler som Kat. Der sidder en føler og 2 slanger ned i filteret. Og man dør af sult hvis man prøver at tage livet af sig ved hjælp af en støvsugerslange. Prisen for filteret hos Volvo er små 6 kilo. Så kommer montering oveni..
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo 243 » søn maj 02, 2010 0:47 am

Hvis partikelfiltret er en katalysator, kan man så bruge en kat fra en benzinbil?
Nu tænker jeg mere generelt på dieselbiler og ikke miljømæssigt. Biltema har nogle billige katalysatorer som kan bruges på flere benzinbiler.
Mon det kan være nok til at få anderkendt at der er parikelfilter på? Så man slipper for afgiften
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Diverse