Kan aut. Volvoværksted opdage fusk med km-tælleren?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kan aut. Volvoværksted opdage fusk med km-tælleren?

Indlægaf kimmer » tors okt 18, 2007 17:49 pm

Jeg har (og det har jeg gjort mange gange) talt med en forhandler i dag ang. en v70. Forhandleren havde havde ikke servicebogen på vognen, som er en importbil han har byttet sig til i danmark fra en anden forhandler. Bilen har gået 141000 km og er fra 97, indvendig samt udvendig er bilen svarende til de opgivede km.
Han har lovet mig...næsten på tro og love m.m., at vognen ikke er en fusker.
Sælgeren har haft vognen hos en aut.-Volvoforhandler, der ved hjælp af bilens computersystem har fået foretaget diverse målinger der ikke angav mistanke til snyd med kilometertælleren. Der var en fejlmargin på kun 20 km.
Mit spørgsmål er nu om jeg kan stole på, om disse målinger er grundige nok og eventuelt gå videre med forhandlingen?
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Hr. SmåSur » tors okt 18, 2007 21:12 pm

Hvis sælgeren har haft bilen hos en aut. Volvoforhandler, så kan han vel også fremvise et print eller andet der udviser målingen?... Bed om en kopi! - Sælger bør vel ikke blive "fornærmet" over dine spørgsmål - sålænge du mestrer at sælger ikke føler at det er HAM du ikke stoler på?

Jeg forstår dig udemærket, men må dog også sige, at ud fra den smule du fortæller (!) - ville jeg da stole på tallene. Mange biler i Tyskland og lignende lande kører jo ikke så meget mere end de tal du nævner.

Du kigger jo stadig på en 10 år gammel bil - og du er beskyttet godt af danske forbrugerlove - uanset hvad en forhandler prøver at skrive sig fra i slutsedler mv. - så gælder loven og han yder (om han vil det eller ej) en garanti - selv på en gammel bil.

For mig (på det spinkle grundlag) - lyder det helt OK.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf kimmer » fre okt 19, 2007 9:01 am

Det er et spinkelt grundlag at bedømme bilen på. Forhandleren virkede meget imødekommende og prøvede ikke at gøre problemet til noget småt tværtimod. Han har papirer på målingerne. Han kunne ikke svare på mange spørgsmål, eks. tandremskift, stabilisatorforbindelsernes historie m.m. men ville gå langt for at please en køber. Det der tiltaler mig ved bilen er den lave km-status alderen taget i betragtning.
Kim

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/Sh ... =642100855
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre okt 19, 2007 9:57 am

Jeg synes da at det du giver udtryk for, vidner om en imødekommende sælger!?

Hvis han ikke kender til sidste tandrem-skift mv. - synes jeg ganske enkelt at du skulle indgå en seriøs dialog med ham om, hvordan I begge får bilen til at fremstå som det du ønsker at købe, til den pris I begge er enige om. Sælger kan formentlig bedre acceptere at han skal sørge for noget service, end han kan "æde" et tilsvarende nedslag.

Hvis du er glad for bilen og finder prisen rimelig - så er det nu at du skal stoppe med at kigge kun på pris og i stedet forsøge få "bedst" mulig vare for prisen.

Med andre ord: Taktikken er nu, at du spiller med helt åbne kort: Du vil gerne købe bilen - det giver jo sælger en "ro" (at han kan se penge forude) - Nu skal I bare blive enige om eventuelle forbedringer inden overtagelse. Vær ikke nærig her i dette forløb - vær forhandlingsvillig når det drejer sig om de ting du mener skal forbedres/ordnes. Med andre ord - hvis et stort service inden levering koster 10.000 ude i byen - vil sælgers udgift jo være mindre (hvis altså han selv har værksted mv.) - du kan altså eksempelvis (være parat til at) acceptere at betale x-tusinde for et defineret service (altså aftalt hvad der indgår, tandremskift, bremser etc. etc.)

Hvis budgettet er bil kr. 150.000 - så er en delbetaling på 3.000 for et stort service vel "ingen" penge hvis DU dermed føler at bilen er tiptop i orden og du føler dig sikker i dit køb?.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Volvo4life » fre okt 19, 2007 22:35 pm

Med andre ord: Taktikken er nu, at du spiller med helt åbne kort: Du vil gerne købe bilen - det giver jo sælger en "ro" (at han kan se penge forude) - Nu skal I bare blive enige om eventuelle forbedringer inden overtagelse. Vær ikke nærig her i dette forløb - vær forhandlingsvillig når det drejer sig om de ting du mener skal forbedres/ordnes. Med andre ord - hvis et stort service inden levering koster 10.000 ude i byen - vil sælgers udgift jo være mindre (hvis altså han selv har værksted mv.) - du kan altså eksempelvis (være parat til at) acceptere at betale x-tusinde for et defineret service (altså aftalt hvad der indgår, tandremskift, bremser etc. etc.)

Er helt ening. For kort tid siden skulle jeg hjælpe med at købe en Avensis og efter at den rigtige bil var fundet blev der lavet en liste over ting som skulle laves inden bilen var i acceptabel stand. Prisen blev forhandlet med fradrag for diverse mangler og en fornuftig pris på de ønskede reparationer. Alle blev tilfredse.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf kimmer » lør okt 20, 2007 11:12 am

I rammer begge to et meget ømt punkt (alle tre hvis min kone regnes med). Jeg tror for det meste på, at prisen på en given Volvo kan presses 10% og havner derfor somregel med en lidt gnaven forhandler der ikke vil gi´sig.
I denne uge har jeg måtte erkende, at denne strategi ikke bringer mig nærmere mine drømme.
Jeg fokuserer nu på et lavere prisniveau (150-170 tkr.), hvor jeg er villig til at betale hvad en vogn nu en gang er prissat til, hvis jeg finder den matcher mine forventninger. Nedenstående biler er mine to bedste to bud på at kombinere mine drømme om en bil til de næste 6,7...måske flere års daglig kørsel. Prøvede bilen fra Korsvejens Bilcenter i tirsdags. Den anden har jeg ikke gennemgået endnu, kun talt med forhandleren pr. tlf.
Kim
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/Sh ... =480701525

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/Sh ... =642100855
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Diverse