Velkommen til.
Volvo som helhed er et godt solidt mærke, med høj sikkerhed, komfort og driftsikkerhed, men det ved du vel.

Volvo skiftede i slut 80'erne / start 90'erne retning, de gik fra de gamle B20 motore, gearkasser, baghjulstræk og gedin mekanik, til alu modulmotore, forhjulstræk og elektronik og udstyr. Og op gennem 90'erne kørte Volvo med begge typer biler, henholdsvis 850/x70 og 940/960/x90.
Personlig er jeg af den holdning det kostede lidt på driftsikkerheden at Volvo sprang så mærkant, men 850, som danner grundlag for alle nyere Volvo'er og frem, er bestemt en rigtig god bil, der dog ikke kan efterlades lige så meget som en 940 Turbo kan, mht vedligehold og service, en 850 SKAL serviceres og vedligeholdes, ellers bliver det rigtig dyrt.
Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter en V70 fra 1999 en 2.5T eller T5. Har du muligheden økonomisk, så en V70R AWD -00 i Laserblå, konge konge bil, og mange tekniske opgraderinger iforhold til 850, og en mere moderne kabine.
Hvis du køber 850, så får du rigtig meget bil for de samme penge, men den er også lidt ældre generelt særligt i kabine. Motorne er ligsom mange andre mærker en smule følsomme hvis ikke service er overholdt, olie, krumtapsudluftning, tændings dele osv osv. Men lige som med alle andre, find en god bil der er i orden, og så køb ellers altid orginale dele, til Volvo er der en del billigt lort der ikke holder, og ender med at ha været en dyr fornøjelse. Priserne er fornuftige hvis du ikke køber hos f.eks. Bilia. Skandix og spare-parts kan leverer orginale dele til rigtig gode priser. Køber du tubo, er automatgear udelukket, det holder ikke i længden, desværre. Andre der kører D5 kan tale om topstykke problemer, og andre halv dyrer problemer.
Men når du er mere specifik med hvilken model du kaster din kærlighed skal jeg gerne komme med mine erfaringer.