Ja den havde jeg så ikke lige hørt førud. Jeg ved godt at man på et tidspunkt gik over til en mere miljøvenlig type af kølemiddel,men var ellers ikke klar over
at der skulle laves indgreb i anlæget på bilen osse.
Sagen er den at jeg lige var en tur forbi et værksted i Bouet udenfor Nørre Sundby da jeg så de lavede service på klimaanlæg. Prisen 375kr for service samt 1.20 pr. gram kølemiddel. Her snakker vi en pris på en 1800-1900 kr for det hele til en 760 som kører med omkring 1200g kølemiddel i systemet.
Jeg måtte under ingen omstændigheder bevæge mig ud på værkstedsgulvet,det var han satme da godt nok i den grad pedantiskt med,men jeg kunne da se at han bøvlede med at få udstyrets slanger sat til bilen.
Til sidst så kommer han ind og siger at min bil tilsyneladende kører med "de gamle" lange anslutningsnipler og at han af den grund ikke kan påfylde min bil.
Så han siger at Volvo nok har nogle specielle ting som de bruger.
På vej ind gennem Aalborg kører jeg så lige forbi Superdæk nede i centrum og spørger om de kan klare en påfyldning og til hvad for en pris.
Manden siger 875 kr. inkl. kølemiddel. Se det var da noget billigere end ude i Bouet.
Jeg fortæller så at et andet værksted netop har opgivet at påfylde,da de sagde at niplerne var "for lange".
Ups,siger manden,vi kigger da lige under hjælmen.
Ja OK,siger han,dem der kan vores udstyr ikke kobles på og hvis vi kunne koble udstyret på,så vil det nye kølemiddel æde samtlige dine gummipakninger.
Hvis vi skal påfylde dit system med den nye gas,så skal hele dit anlæg på bilen bygges om med nye påfyldningsnipler samt nye pakninger. ØV.
Han siger dog at Bosch,som ligger lidt længere nede af gaden måske har tilgang til påfyldning af de ældre airconditionanlæg og at jeg må prøve der.
Det var dog blevet sent på dagen,så inde på Bosch var de gået hjem for dagen.
Men er der andre herinde som har oplevet det samme med deres biler?
Nu er vi jo så nede i de årgange hvor der er tale om biler som Volvo 240,360,740 og 760 serierne,de lidt nyere serier af 940 og 960 er jeg ikke klar over
om de kører med den nye eller gamle type kølemiddel.
Men hvad gøre?
Er det noget som Volvo påfylder eller skal jeg ud og finde en lokal kølemontør for at få gang i mit aircondition.