Køb af S80 - gode og dårlige egenskaber ved modellen?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Køb af S80 - gode og dårlige egenskaber ved modellen?

Indlægaf Overdrive » ons nov 27, 2013 5:57 am

Hej,
Vi går og overvejer en Volvo S80.
Årgang fra 1998 til ca. 2006.
Motor: Benzinmotor, gerne 2,4.
Skal have automatgear.

Jeg har læst et par steder, at gasspjældet kan fejle på de tidlige modeller (det elektroniske) samt gearkassefejl og div. elfejl.

Hvad skal man være særligt opmærksom på ved køb?
Er der sideairbags + gardinairbags i alle modeller?
Er højt km-tal lig med "ballade"?
Hvad er deres svage punkter?
Hvilken 2,4 motor anbefales? Evt. andre typer? (2,9T er nok ikke aktuel pga. den absurd høje grønne afgift.)
Overdrive
Bruger
Bruger

Re: Køb af S80 - gode og dårlige egenskaber ved modellen?

Indlægaf Peter_C » lør nov 30, 2013 0:12 am

Hej

Når ingen andre bedre kvalificerede vil træde til, må jeg jo :D

Jeg har en af slagsen. Hvis du kan finde råd i budgettet vil jeg anbefale en motorvariant med turbo. Der er en dejlig magt over tingene som passer godt til bilen. I min (frues) S70 med 144HK sugemotor planlægger man overhalinger ... i min 200HK turbo-S80´er overhaler man bare :wink:
Min er manuel gear, men det var kun fordi det var et rigtig godt tilbud at jeg lod mig friste til manuel. En S80 skal selvfølgelig have automatgear

Den med gasspjældet er vist ikke så meget fordi de fejler. Mere bare fordi skidtet er slidt op. Sådan er reglerne jo når man køber en 10-12 år gammel bil. Gearkassefejlene var vist mest på T6´eren med geartronic tror jeg nok. på nær T6 deler S80 jo i grove træk drivlinje med V70 og der er vist ikke flere gearkassefejl på dem end på alle mulige andre.
Da S80 kom frem i 1998 blev den, sideløbende med Saab 9-5 kåret til "verdens sikreste bil" IC (airbaggardin) er standard i alle modeller
Se evt. mere på min hjemmeside: http://www.pc8.dk/S80/s80-sikkerhed.htm

Højt km-tal behøver ikke være lig med ballade, men se efter i servicebogen at bilen er blevet regelmæssigt passet.
Som nævne højere oppe 2.4T er en dejlig harmonisk motor, og da den trækker fra de helt lave omdrejninger vil jeg mene den passer godt til automatgear

Svage punkter:
Hmmm.... motorklap og bagagerumsklap er aluminium. Kig efter i hjørnerne om de irrer. Ligeledes alulisterne der løber fra forrude hen langs taget og ned ved bagruden kan være udsatte for ir.
Det er en stor tung bil der er hård ved undervognekomponenterne. Lyt efter knirke/banke-lyde fra undervognen

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf nib » lør nov 30, 2013 12:08 pm

nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Overdrive » ons dec 04, 2013 7:56 am

Hej Peter_C og nib,

TAK for et par gode og brugbare indlæg. :wink:
Overdrive
Bruger
Bruger

Tilbage til Diverse