Klågem skrev:Koldstart skrev:
Husk også 5 ekstra forhold når du skal vælge mellem benzin og diesel:
1)
...snip...
5)
Syn af Dieselbiler. Der er adskillige eksempler på dieselbiler som får smadret motoren når de skal synes. Vi taler her om emisionstest og biler som over 12 år gamle.
Kan du dokumentere punkt 5
Nej, jeg kan ikke dokumentere i juridisk forstand, for så havde min kammerat og jeg formentlig indgivet civilt søgsmål. Men en søgning på div. fora leverer tilstrækkeligt mange beretninger til, at det kan bero på tilfældigheder.
Personligt er jeg tidligere ejer af en VW TDI (en Passat fra 2000) som i foråret fik motorhaveri umiddelbart efter syn. På div. bil-fora (bla. Volvosnak) finder du flere eksempler på, at praksis med fuldgas (og i tvivlstilfælde gentagen fuldgas) under emissionstest har være tæt efterfulgt af dyre reparationer eller totalt motorhavari.
Den synskyndige person skal jf. reglerne måle emission under fuld gas mens bilen står stille (i tvivlstilfælde mange gange - Klågem tester selv max. 6 gange). Men, mon alle synskyndige er lige så omhyggelige og påpasselige som Klågem? Har de mon alle har tilstrækkelig tid og tålmodighed til 1) at sørge for motoren er gennemvarm før test. 2) træde af gassen, når det foreskrevne max. omdrejningstal er nået (hvilket kan være før begrænseren slår fra)?
Det er mit indtryk, at
Klågem, gennem sit job og gennem Volvosnak, kender disse historier lige så godt som jeg
. Det er vist tydeligt demonstreret i indlægget her:
http://www.volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=14997&p=82392#p82381Som bilejeren står man svagt i disse situationer. Problemet er:
1) Hvordan beviser man, at synspersonen har fulgt at den testprocedure som fabrik og myndigheder foreskriver?
2) Hvordan beviser man, at et havari skyldes test af motoren og ikke ville være kommet alligevel?
Det er normalt først EFTER en fejl er konstateret, at man finder ud af, hvad man som ejer kan gøre for at forberede bilen før test, tjekke test-proceduren og for at sikre, at proceduren bliver fulgt.
Jeg er klar over, at testmetoden er en dansk fortolkning af et EU-krav. Men jeg ved også, at nogen synssteder har højere "killrate" på deres test af dieselmotorer end andre.
Test-metoden er specifik for dieselmotorer, derfor mener jeg bestemt, at det er et forhold man bør inddrage i sine overvejelser, når valget står mellem benzin og diesel.