Køb af V50, 2011, 101k Km, Classic 109Hk

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Køb af V50, 2011, 101k Km, Classic 109Hk

Indlægaf Gardium » man jul 06, 2015 17:57 pm

Hej,

TL (too long); WR (won't read):
Tænker at købe en brugt Volvo V50, 2011, 101k Km, Classic 109Hk. Brugt som firma bil og blevet velholdt ser det ud til. Koster 183 900 kr (næsten 190 000 kr med alt). Har set at det ikke skal være noget problem med undervogns rust i denne model, og motoren lød til at fungerer meget godt under testkørsel og var spændstig i acceleration (ihvertfald godt nok for mig).

Jeg tror prisen er god nok (sig til om I er uenig!), og jeg kan få den forsikret med kasko (+ glasdækning og udvidet vejhjælp) til 4200 kr om året. Jeg er 24, så prøv at slå den pris :mrgreen:
Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ved køb af denne model? Rem type i motoren? Top lok? Hjulopsætning? Hvad som helst :wink: ? Tak for hjælpen.

Jeg er ny her i forumet, og er egentlig nordmand. Har studeret i danmark i 6 år nu, så kan skrive og tale dansk, men det kan komme ind noget norsk. Beklager om det ikke er forståeligt.

Jeg har lige fået et job ud fra universitet, og skal i den sammenhæng have en bil. Jeg har ledt længe, men fundet noget jeg tror er godt. Dog har jeg nogle spørgsmål, og når jeg fandt dette forum blev jeg overlykkelig, så jeg prøver mine spørgsmål her (nogle blev besvaret efter at kigge lidt... så som undervogns spørgsmål. Den er vistnok behandlet fra fabrik, og behøver ikke noget specielt før om nogle år?)

Jeg har fundet en Volvo V50 fra 2011 som jeg tror er et godt køb (link: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... ve/2470131). Den er reserveret til mig frem til i morgen kl 14, så jeg håber på svar inden.

Den koster 183 900 kr og har kørt 101 000 Km. Med alle udgifter for at den skal leveres køreklar, så koster den lige under de 190 000 kr. Den har godt nok med udstyr for mig, og jeg syntes bilen er fin og den ser godt vedligeholdt ud. I henhold til kilometer, så lurer jeg på (som skrevet tidligere også) hvad for en rem type motoren har, og om den behøver at skiftes snart. Bilen vil blive leveret både med brugtbil test, og nysynet.

Jeg havde en prøvetur med den i går, og syntes den kørte meget godt. Kobling og gear var der intet at sige på når jeg kørte både vanlig, men også powershifting. Den havde ingen ratslør, og kørte meget behageligt. Radioen var lidt forvirrende, men jeg prøvede ikke helt at sætte mig ind i den heller.

Jeg har penge nok til at købe den, men spørgsmålet er om dette er en bil som I 1) anbefaler til en første gangs køber 2) syntes prisen for denne bil er så god som jeg selv tror? 3) Er denne bil kendt for at have nogle problemer, eller er den sikker på vejen og driftsikker?

Som skrevet tidligere, kan jeg få en meget god forsikrings pris på den, så er meget interesseret i at købe denne. Håber I kan hjælpe mig som er helt ny (både her i forumet, men også som blivende bilejer! :wink: )

Tak for alle input!

/Gardium

EDIT: Jeg glemte at tilføje at alle service er blevet overholdt hos autoriseret Volvo mekanikere.
Sidst rettet af Gardium man jul 06, 2015 22:46 pm, rettet i alt 1 gang.
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Re: Køb af V50, 2011, 101k Km, Classic 109Hk

Indlægaf Peter_C » man jul 06, 2015 22:29 pm

Du bør ihvertfald bemærke at da det er en DriveE har den en meget lav tilladt trækvægt (800kg)
Ved ikke om det betyder noget for dig, men da der er træk på den kan det jo godt være du tænker "campingtur til Norge" eller sådan noget.
Det bliver i så fald med en meget lille campingvogn :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Gardium » man jul 06, 2015 22:40 pm

Peter_C skrev:Du bør ihvertfald bemærke at da det er en DriveE har den en meget lav tilladt trækvægt (800kg)
Ved ikke om det betyder noget for dig, men da der er træk på den kan det jo godt være du tænker "campingtur til Norge" eller sådan noget.
Det bliver i så fald med en meget lille campingvogn :)

MVH Peter

Nææh, det bliver det ikke! Men tak for heads-upet! Jeg er klar over det, men det bliver kun til at trække små trailers for at transportere ting, så tror 800 kg er rigeligt :mrgreen: Jeg er ikke campingvogn typen ;)

Men da det har været mange som har sæt min post, men ikke givet noget svar, så vil jeg tro det betyder det ikke er de helt store problemer med denne model, og at det ikke er noget specielt udover det vanlige for brugt biler man skal se efter. Jeg tager "chancen" og bekræfter købet i morgen =D Med brugtbil test og nysynet ved levering, og afklaring på undervogns rust spørgsmålet, så føler jeg mig godt nok tryg på at gøre dette køb 8)

Mange tak!

/Gardium
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Peter_C » tirs jul 07, 2015 9:18 am

Men da det har været mange som har sæt min post, men ikke givet noget svar, så vil jeg tro det betyder det ikke er de helt store problemer med denne model,

DET ved jeg ikke om jeg ville turde udlede så konkret. Det kunne være noget så simpelt som at det tager meget længere tid at tænde computeren og skrive et svar end det gør kun at læse på smartphonen.

Jeg er ikke ekspert, men i andres fravær må du så nøjes med mig :wink:

PSA-motoren i den model er lidt berømt/berygtet. Den har det vist bedst med langture og kræver omhyggelighed ved olieskift.
Det er noget med at bundkaret er konstrueret så ikke al olien kan tappes af hvilket kan give ophobning af olieslam og det kan gøre at smørekanaler til turboen stopper til hvilket koster en turbo. Det er så stort et issue at det bl.a. har været i Kontant (eller hvilket forbrugerprogram det nu end var) Du kan selv Google lidt på det.

Modellen har i nogles øjne lidt svært ved at opnå betegnelsen "ægte Volvo"
Bunden er Mazda3/Ford Focus, motoren er en fransk PSA, gearkassen er en Ford MTX og hele skidtet er samlet i Gent i Belgien :-)
... men jeg har et par familiemedlemmer der har en V50 1,6D og de er begge glade for dem, så det afhænger jo nok af øjnene som ser.

Udover motoren der angiveligt ikke har det så godt med småture (hvad er dit daglige kørselsbehov ?) ved jeg ikke noget skidt om modellen

MVH Peter
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Gardium » tirs jul 07, 2015 11:48 am

Peter_C skrev:
Men da det har været mange som har sæt min post, men ikke givet noget svar, så vil jeg tro det betyder det ikke er de helt store problemer med denne model,

DET ved jeg ikke om jeg ville turde udlede så konkret. Det kunne være noget så simpelt som at det tager meget længere tid at tænde computeren og skrive et svar end det gør kun at læse på smartphonen.

Jeg er ikke ekspert, men i andres fravær må du så nøjes med mig :wink:

PSA-motoren i den model er lidt berømt/berygtet. Den har det vist bedst med langture og kræver omhyggelighed ved olieskift.
Det er noget med at bundkaret er konstrueret så ikke al olien kan tappes af hvilket kan give ophobning af olieslam og det kan gøre at smørekanaler til turboen stopper til hvilket koster en turbo. Det er så stort et issue at det bl.a. har været i Kontant (eller hvilket forbrugerprogram det nu end var) Du kan selv Google lidt på det.

Modellen har i nogles øjne lidt svært ved at opnå betegnelsen "ægte Volvo"
Bunden er Mazda3/Ford Focus, motoren er en fransk PSA, gearkassen er en Ford MTX og hele skidtet er samlet i Gent i Belgien :-)
... men jeg har et par familiemedlemmer der har en V50 1,6D og de er begge glade for dem, så det afhænger jo nok af øjnene som ser.

Udover motoren der angiveligt ikke har det så godt med småture (hvad er dit daglige kørselsbehov ?) ved jeg ikke noget skidt om modellen

MVH Peter

PSA motor læser jeg intet om nogle steder for den specifikke model? Og Turbo? Nu er jeg sikker på at du kender til en anden model end den jeg står og ser på. For den har ikke turbo :shock:

Jeg ved den deler bunden, motor og gearkasse kender jeg ikke til. Jeg tror det bliver en god nok første gangs bil.

Mit kørebehov vil nok variere, men jeg regner med at bo i nordsjælland, og tage ind til København for arbejde, så ca 20 km hver vej hver arbejdsdag? Plus længere ture til central Europa og Sverige :) Som sagt, jeg tror denne bil passer mine behov.

Men mange tak for input! Jeg skal til at ringe forhandleren med nogle afsluttende spørgsmål angående vinterdæk og lignende :)

/Gardium
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Peter_C » tirs jul 07, 2015 12:33 pm

I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Gardium » tirs jul 07, 2015 13:14 pm

Peter_C skrev:http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/fakta-om-16-dieselmotor

http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... ieselmotor

MVH Peter

Igen, jeg ser på en model der ikke har turbo.

Jeg har også været i kontakt med en Volvo service mekaniker. Han sagde intet om at dette var et problem, og jeg spurgte ham om hvad for nogle problemer den specifikke model jeg ser på har.

Det eneste han kunne tænke på, var undervogns rust og skift af partikel filter. Men begge dele skulle ikke være et stort problem, og undervogns delen vil blive dækket af brugtbil testen. Partikel filter skal skiftes ved 120 000 km, og tandrem på motoren skal skiftes ved 240 000 km / 10 år.

Men tak for input igen :)

/Gardium
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Nielsenand » tirs jul 07, 2015 13:31 pm

Så din er den eneste 1.6D uden turbo? :D
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hvidovre

Indlægaf Peter_C » tirs jul 07, 2015 13:34 pm

Men tak for input igen :)

Velbekomme :)
Held og (til)lykke med den nye bil.

MVH Peter
I stalden:
2011 Volvo S60 D3 Aut.
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Gardium » tirs jul 07, 2015 13:54 pm

Nielsenand skrev:Så din er den eneste 1.6D uden turbo? :D

En motor kan da laves i alle mulige fasonger og måder. Det at det er en 1.6D betyder ikke den har en turbo. Det er jo op til fabrikanten om de vil indsætte en turbo, og som jeg kan se, så står der ikke at den model jeg ser på har turbo. Har ført kørt meget i en bil med turbo, og den opførte sig helt anderledes end da jeg testkørte denne Volvo ved de høje omdrejninger. Dette får mig til at konkludere med, at det ikke er en turbo udgave. Jeg tror også forhandleren ville have sagt det om det var en turbo i annoncen :wink:

Om du går ind på den internationale Wikipedia side for Volvo V50 (https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V50), og ser på højre side, så er der en liste over de forskellige motorer som er blevet brugt i Volvo V50. Bemærk at den som står med 109 Hk, ikke står som turbocharged.

Det kan hende jeg tager fejl, men så får det så være :) Jeg har fået ny syn, ny service, brugtbil test fra DAF og vinterdæk (for kun 1500 kr extra, metalfælge!) med, så jeg tror om det er noget galt med bilen, så vil det blive fundet og udbederet!

Jeg har nu sagt ja til bilen og overført depositum :mrgreen:

/Gardium - Lykkelig ejer af en bil
Sidst rettet af Gardium søn jul 12, 2015 16:09 pm, rettet i alt 1 gang.
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Cringvig » fre jul 10, 2015 21:26 pm

Hej og velkommen til volvosnak.
Nogen gange når folk spørger herinde så føles det om at beslutningen er taget og så er det jo egentlig ligegyldigt at spørge :)
Tillykke med din nye bil og hvis det er en 1,6d uden turbo så pas godt på den for så er det et unikum :)
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Gardium » søn jul 12, 2015 16:04 pm

Cringvig skrev:Hej og velkommen til volvosnak.
Nogen gange når folk spørger herinde så føles det om at beslutningen er taget og så er det jo egentlig ligegyldigt at spørge :)
Tillykke med din nye bil og hvis det er en 1,6d uden turbo så pas godt på den for så er det et unikum :)

Beslutningen var ikke 100% taget, men jeg kunne godt lide bilen, og det jeg spurgte ind til var om nogle vidste om nogle almindelige problemer med denne model. Ingen kom med noget rigtigt svar, foruden motor delen. Derfor valgte jeg at sige at jeg køber bilen. Men om nogle havde kommet med en lang liste over problemer som vanligvis kommer med den model, så ville jeg nok ikke have købt den.

I siger det er turbo, og jeg skal indrømme at I ved nok mere om det end mig. Så jeg vælger nu at tro på jer, men mit research og annonceteksten sagde ingenting om nogle turbo i denne model. Jeg får se på det når jeg får bilen og tager den med til et Volvo værksted :)

Men mange tak for input til de som skrev :mrgreen: Jeg skriver igen når jeg ved mere om min kommende bil :D
Gardium
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Diverse