Hmmm... mit kære problembarn... Spørg løs det er det vi er her for..
Jeg har selv altid været til den røde maskine. Men jeg stod i lære hos Volvo da deres forhjulstrækkere kom i form af 8½.
Dengang sagde jeg til mig selv at sådan en bil måtte jeg bare eje når pengekassen tillader det..
Nu har jeg en. Skiftede min 745 gle og min 765 tic ud med den.
Det eneste jeg savner er venderadiusen.. det større bagagerum.. anhængervægten (8½ tager max 1600 kg på krogen Hvor 740/760 tog 1800)
Motormæssig og transmission har de ikke nogle problemer (måske en utæt pakdåse i røven af krumtappen-Kommer som regel fordi at folk ikke har fået renset eller skiftet deres krumtapsudluftning)
En lille sygdom er også de bagerste støddæmperfæste i bunden af bilen. (de går under bagatelgrænsen og er lette at skifte)
Hvis der er klima eller A/C i bilen du har i kikkerten så tjek at anlægget er i orden. Få evt tilføjet i slutsedlen at garantien skal dække til efter sommeren så du kan afprøve det rigtigt.
Motoren bliver normalt ikke slidt på 8½ da den kører med koniske stempelringe..
Elfejl har de helle ikke så mange af. Men tjek kontakterne i bilen og se efter at der er lys i dem alle. (pærerne er ikke til at skifte)
Ved 240000 skal den have skiftet T-rem.(klogest er det at skifte vandpumpen i samme omgang)
Kort og godt.. Der er en helt anden bil end 740 men du bliver ikke skuffet..
Godt nytår herfra