Min første Amazon

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Min første Amazon

Indlægaf lani » fre aug 22, 2008 23:14 pm

Hej jeg er ny på forummet og for at være ærlig så ved jeg ikke ret meget om volvoer, hverken gamle eller nye.
Men jeg har altid været facineret af Amazonens design og har besluttet at jeg nu er moden til at anskaffe mig en.
Jeg er nået frem til så meget at det skal være en HGV, derudover er jeg næsten på bar bund.
Det er meningen at bilen skal være min hverdagsvogn og det jeg er mest fokuseret på er at den er i god stand og er driftsikker.
Jeg forestiller mig at den skal have en B20 motor og have overgear, så den ikke bliver alt for uøkonomisk i benzin forbrug.
Det skal siges at jeg har en rimlig teknisk forståelse og har skruet hænderne godt på, men har hverken tid eller faciliteter pt. til at skrue/renovere for meget selv.

Mine spørgsmål lyder på;

Hvilken årgang skal jeg gå efter ?
Hvor meget skal jeg regne med at komme til at betale ?

Til sidst og ikke mindst, hvordan undgår jeg at købe katten i sækken ?
Mvh. Lasse Nielsen

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf lani » lør aug 23, 2008 16:47 pm

Er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe mig lidt her ?

Havde ellers håbet at Hr. småsur ville udøse lidt af sin viden på mig :?:
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » lør aug 23, 2008 19:05 pm

Har du også tænkt dig at bruge den til vinterkørsel?

Skal man finde en bil, hvor der ikke skal laves noget/meget lidt, er prisen også derefter!
Hvis du har tænkt dig at køre vinterkørsel i bilen, er jeg bange for at den ikke kommer til at holde mange år, og det synes jeg ville være ærgerligt.
Mht til brændstof-økonomi, er en gammel B20'er ikke særligt god. Det må du indstille dig på. Min køre til hverdag i byen/små ture ikke over 9 km/literen, men på min Jyllands-tur her i sommer kørte jeg ca 15 km/literen.
Tror ikke der er nogle årgange der er bedre end andre? Det er udelukkende et spørgsmål om udseende og hvad du er til.

Hold øje med Den Blå Avis eller ved Amazon-klubberne.

Har fundet et par stykker her, som kunne være et kvalificeret bud på en god bil til dig:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=55807204
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=56237721
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf lani » lør aug 23, 2008 22:27 pm

Hej Ingemann

Tak for svar.

Jeg er med på at en sådan gammel motor ikke går rigtig langt på literen. 9 km/l er nok i underkanten, men jeg kommer ikke til at køre ret meget bykørsel. Bilen kommer primært til at bliver brugt til ture over 20 km ad gangen.
Ja jeg havde faktisk tænkt mig at bruge den som vinterbil også. Jeg er helt med på at det vil belaste bilen mere end godt er, men jeg har en ide om at man kan afhjælpe/forbygge det lidt ved grundig brug af tectyl.

Tak for linket til DBA, men jeg har selvfølgelig set på de to biler og de er da også i et eller andet omfang interessandte.

Mit håb var og finde en som var renoveret og gerne grundigt, altså med metalisering osv.

Jeg vil ofre op til 70000,- kr.

Jeg kunne godt tænke mig at den har nakkestøtter, sikkerhedsseler og skivebremser, hvilken årgang skal jeg så gå efter ?

Ps. er en B18 motor mere økonomisk ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » søn aug 24, 2008 14:16 pm

Så vidt jeg er orienteret har en Amazon aldrig skivebremser bagpå. Det kom først på 140'eren. Vil du have nakkestøtter, skal du gå efter årgange fra 70 og frem. Den har også sikkerhedsseler - men kun foran. Der er ingen amazoner, som har sikkerhedsseler bagi.
Men du kan garanteret sagtens få fat i et par sæder fra en 70'er, hvis du gerne vil have nakkestøtter.

En B18'er er nok lidt bedre mht. brændstoføkonomi, men du har så også færre heste.

Tror det bliver lidt svært at finde en gennemrenoveret Amazon HGV til 70k. HGV'erne ligger nemlig generelt lidt højere i pris end en almindelig!
Men for 70k kan du sagtens finde en ganske fornuftig bil uden de helt store skavanker!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf lani » søn aug 24, 2008 17:42 pm

Tak for rådende.

Jeg er nok blevet lidt mør med hensyn til om det skal være en HGV, jeg kan jo nok godt nøjes med en sedan når det kommer til stykket. Jeg har bare været vandt til at køre St. og det er så dejligt at man har den ekstra plads.

Hvis nu man er ude og kigge på en amazon, hvor skal man så kigge efter rust ? og hvor er det mest kritisk hvis der er rust ?

på forhånd tak.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf ctb » søn aug 24, 2008 22:36 pm

Hej Lani
Amazonen er ikke lavet som HGV i 1970, og kun lavet med nakkestøtter i
1970., men nakkestøtterne har man kunne købe som til behør fra 1965.
I 1965 ændrede Volvo forstolene. Amazonen fra 70 er i nogle tilfælde lavet med sikkerhedeseler på bagsædet, men ikke normalt. 69 og 70
har et bedre bremsesystem end de øvrige, men de ruster også mere end de andre da Volvo forsøgte sig med genbrugsstål.
Prøv at kikke på dette link: www.volvoamazonpictures.se .
Der er i øvrigt en del amazoner til salg på bilbasen, se også under volvo
121.
Claus
mange volvo hilsner
Claus Trappaud Bondesen

Amazon B20A, 1970
245 GLT B230E, 1988
Suzuki Swift eco+ 1200, 2011
ctb
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Vejle N.

Indlægaf lani » søn aug 24, 2008 22:48 pm

Hej Claus

Tak for svar.

Har jeg mistforstået noget, men er bilbasens og DBA´s annoncer ikke sammenkørende ?

Ok, jeg er nok mest bange for rust, så jeg kan høre at jeg skal helst gå efter en bil fra før ´69 og så selv udstyre den med sikkerheds anordninger.

Kigger i øjeblikket mest på sedan modeller og har set at der er et stort marked på Blocket.se.

Hvis man finder et rimligt orginalt eksemplar der ikke er bygget for meget om på, hvad skal man så regne med at komme til at betale i afgift i DK ? Jeg ved godt at det svinger, men hvad er et ca. gennemsnit ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf ctb » søn aug 24, 2008 23:12 pm

Hej Lani
Bilbasen og dba er ikke det samme. Du kan også prøve Gul og Gratis,
den er gratis både for sælger og køber, det er DBA ikke.
Hvis du finder en i Sverige eller i Tyskland så ligger afgiften på mellem
5000 og 9000 kr, + diverse syn og nr.plader.
mvh Claus
mange volvo hilsner
Claus Trappaud Bondesen

Amazon B20A, 1970
245 GLT B230E, 1988
ctb
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf ctb » søn aug 24, 2008 23:25 pm

Hej Lani
Hvis du alligevel leder i Sverige så prøv på: www.amazonklubben.se .
eller på: www.nvak.no . Der er rigmelige muligheder for at finde noget.
Selv om jeg sagde at 69 og 70 kunne ruste mere end de øvrige, skal du ikke være bange for dem. De har sikkerheds ratstamme og verdens bedste 2 kreds bremsesystem. Hvis den ene kreds skulle gå itu har du stadig væk 2 forhjul og et baghjul til at bremse med.
mvh Claus
mange volvo hilsner
Claus Trappaud Bondesen

Amazon B20A, 1970
245 GLT B230E, 1988
ctb
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse