Min første bil...

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Min første bil...

Indlægaf mr.morton » ons feb 09, 2011 23:50 pm

Hejsa,

Jeg er pt. ved at tage kørekort og der går forhåbentlig ikke lang tid før jeg er færdig.

Jeg overvejer at købe en Volvo 121 B18 fra '63, men som sagt har jeg aldrig haft en bil før,
jeg bor i KBH og er ikke afhængig af at bruge bruge bilen hverdag, selv om jeg formentlig
vil bruge den til og fra arbejde.

Jeg har IKKE forstand på biler eller mekanik, jeg er dog ikke bange for at få beskidte hænder.

Vil det være dumt at starte med at købe en så gammel bil, som min første ?

Jeg har fundet en helt konkret bil der er tilsalg jeg gerne vil købe, men som sagt har ikke
forstand på det, så hvordan skal jeg lige gribe det an ved et evt. bilkøb. Hvad skal jeg kigge
efter? Hvad skal jeg passe på? Er der en klub man kan melde sig ind i og evt. få noget råd og
vejledning.

Håber der er en herinde jeg kan hjælpe mig...

Mvh
Morten Madsen
mr.morton
Ny bruger
Ny bruger

Re: Min første bil...

Indlægaf Vestman » tors feb 10, 2011 7:38 am

Hej Morten,

Det er jo en stor ting - ens første bil! Nu er en Amazon/121 jo efterhånden lidt af et klenodie, som kræver mere end alm. vedligehold. Da du ikke har forstand (endnu) på biler, så vil jeg næsten anbefale dig at købe noget der, alt andet lige, er en smule mere driftsikkert, at øve dig på - og så forberede dig på at eje en 121.

På den anden side, så kunne denne måske passe til dit behov? http://www.dba.dk/volvo-121-20-amazon-2 ... -71727121/

Køb i al fald en lidt ældre Volvo m. baghjulstræk, så du lærer Volvomiljøet at kende helt automatisk. Du kan melde dig ind i fx. Volvoentusiasterne, og undersøge om der er oldtimertræf i nærheden. De mødes vist en gang om ugen ved havnen i Roskilde, i de lune måneder. Ellers er dette forum et glimrende sted at spørge, når man står med fingrene i klemme i motorrummet 8)
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf Jeppe » tors feb 10, 2011 12:53 pm

mr.morton skrev:Jeg overvejer at købe en Volvo 121 B18 fra '63, men som sagt har jeg aldrig haft en bil før,
jeg bor i KBH og er ikke afhængig af at bruge bruge bilen hverdag, selv om jeg formentlig
vil bruge den til og fra arbejde.

Jeg har IKKE forstand på biler eller mekanik, jeg er dog ikke bange for at få beskidte hænder.

Vil det være dumt at starte med at købe en så gammel bil, som min første ?

Hejsa

Personligt synes jeg en 63'er er for gammel til hverdagskørsel. Fra 65-modellen får de alle sammen skivebremser foran, det er jeg mere tryg ved at køre med. Med 68-modellen får den delbar ratstamme i stedet for stiv ratstamme - det giver også en tryghed hvis uheld skulle være ude. Driftsmæssigt bør en Amazon i god stand kunne holde til at blive brugt uanset om den er fra 63 eller 70. Men tit kan det betales sig at købe en i god stand frem for at købe en der skal laves en masse ved.

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf nj » tors feb 10, 2011 14:40 pm

Velkommen i Volvo-verdenen. :D

Der er bl.a. også en Amazonklub: http://www.volvoamazon.dk
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf mr.morton » tors feb 10, 2011 15:56 pm

Hej,

Oki, godt råd med en model fra efter '68, mht. bremser og retstamme er klar over den langt til moderne bilers sikkerhed, men klart værd at overveje.

Hvordan er det egentlig med at købe en bil i udlandet, f.eks. Sverige, kan det betale sig iforhold til udgifter med import og indregistrering?

Mvh
MOrten
mr.morton
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Bilbro » tors feb 10, 2011 18:52 pm

Uanset hvad du køber!!,få nogen med som har erfaring ..
Volvo 965 2,5 24
Volvo 765 TIC
Volvo 945 TD IC
Volvo 242 GT 1979
Volvo 242 1984
Volvo 242 1979 DL
Bilbro
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Hr. SmåSur » fre feb 11, 2011 21:30 pm

Hej Morten,

Gode spørgsmål etc. og aller vigtigst er det, om du er typen der vil tage imod råd fra erfarende eller ikke. Så enkelt kan det gøres til en start. :)

Ja - det kan i særlig grad betale sig, at hente en Amazon i Sverige - hvis vi lægger alt vedr. økonomi til side - så fordi: I Sverige er der langt større chance for at finde en GOD Amazon. Alt, Alt, Alt kan koges ned til en enkelt ting: Køb en GOD Amazon og køb I K K E andet!! Hvis du vil købe en GOD Amazon, kan du komme i lære i Amazon-køb hos mig - men jeg er strengere end gamle Mister Myagi fra karatekid-filmen - og jeg er strengere end en ældgammel kinesisk læremester - du gør hvad der bliver sagt og du vinder - du gør ikke hvad der bliver sagt og du taber - jeg er flinterne ligeglad med tårer og piveri.

Det er dit valg. :)

Og uanset hvor frækt det lyder:

DU kommer til at vinde TUSINDER af kroner på at give MIG (eksempelvis!) 5000 for at bistå dig med det helt rigtige køb.

PS
Hvis du nu fremkommer med noget i stil med, at du kun har 15.000 til køb af Amazon - så gider jeg ikke deltage.
Du har sparet 35-40.000 samen - så finder vi en Amazon du IKKE taber på, hvis du vil sælge igen om et par år (og gør hvad der bliver sagt).
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Tilbage til Diverse