Montering af træk til bagrude viskermotor på Volvo 850

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Montering af træk til bagrude viskermotor på Volvo 850

Indlægaf ErikH » fre apr 08, 2011 20:59 pm

Jeg håber én eller anden kan hjælpe mig ud af den kedelige situation der er opstået i forbindelse med udskiftningen af bagrudeviskermotoren på min Volvo 850 st. car.
Motor er monteret på konsollen, og jeg har haft enheden påmonteret på bagklappen, men drivarmen kan ikke nå! Motoren kører perfekt, men stopper i sagens natur når den når dertil hvor drivarmen er i sin yderstillingAfstanden fra motorens drivaksel og til viskerarmsakslen er lige knapt 25 cm. afstanden fra viskerarmsakslen og til motoraklens monteringshul i den lille "krumtap" der er forbundet med drivarmen vha. et kugleled er ca. 22,5 cm, altså mangler der ca 2,5 cm, når drivakslen står i sin "yderstilling" Dybest set er drivarmen lang nok, men den ene af de to arme som drivarmen er forbundet med i den anden ende, går på viskerarmsakslens udgang på konsollen.
Problemet er løst!!!
Sidst rettet af ErikH lør apr 09, 2011 21:28 pm, rettet i alt 4 gange.
ErikH
Ny bruger
Ny bruger

Re: Montering af bagrude viskermotor på konsollen på Volvo 850

Indlægaf VolvoSport » fre apr 08, 2011 22:45 pm

Hej Erik

Står du med sagerne i hånden eller har du konsollet siddende monteret i bagsmækken endnu?
For jeg synes egentlig det hele giver sig selv, nå man står og vrikker med sagerne i hånden.
Der skal jo sidde et lille forbindelsesled på akslen, som skrues på med en 6 mm møtrik. Det led har du vel pillet af den gamle motor og flyttet med over?

Konsollet skal monteres på bagsmækken inden du forbinder viskertrækket til motoren med forbindelsesledet.
Jeg plejer at gøre det således:
Sørg for at aktivere viskermotoren ved at tilslutte strømmen og tænde viskeren og lade den køre retur til neutral og tag tændingen fra.
Så drejer man på viskertrækket og ser, hvor armene til akslen (som går gennem ruden) har sit neutrale punkt (hvor akslen begynder at dreje igen).
Så monterer du viskerarmen på sin neutrale plads på ruden og så skal forbindelsesledet sættes på akslen og møtrikken spændes.
Så afprøver du viskeren med viskerarmen vippet væk fra ruden (hvis den ikke slukker på det rigtige sted render den ned på lakken og kan give ridser derfor skal du vippe den væk fra ruden).
Hvis den ikke ligger på plads igen, så justere du placeringen af forbindelsesledet på akslen et hak eller to.
Så plejer den at sidde hvor den skal.

Lidt kryptisk men det kan lade sig gøre :D

Hvor bor du? Du kan jo komme forbi, så skal jeg hjælpe dig.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Tilbage til Diverse