Volvo B18 og B20 var i 60'erne og 70'erne Nordens svar på amerikanernes V8'ere. Der blev produceret (og der gør stadig) sindsygt mange tuningsdele. Kigger du på svenske www.garaget.org, kan du få et rimelig godt indblik i hvad du kan gøre og ikke gøre.
For mit vedkommende synes jeg slet ikke man ødelægger originaliteten ved smide anden knast, webere, filtre osv osv på, for det var cult i den tid! Havde du en "Voldsom Volvo" kunne du give stort set alle baghjul. De 140-160hk man snildt kunne lave på sådan en motor er altså rimelig meget til 1100 kg bil - og specielt med baghjultræk. Standard var Volvo'erne i forvejen temmelig kvikke taget i betragtning af hvordan mange andre biler var på den tid.
Med de rigtige dele er motoren potentiel for over 200 suge hk, men det er de sidste hk der er dyre.
Der findes et hav af sider, hvor du kan få tuningsdele og andet, så kan ikke sige andet end Google er din ven
Jeg er selv i gang med at skrabe dele sammen til et større indgreb i min B20'er. Den skal slubre benzin til sig gennem 2 dobbelte 45mm webere, anden knast og topstykket skal optimeres.