1997 S70 - AirCon/Klima

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 1997 S70 - AirCon/Klima

Indlægaf Peter_C » tirs maj 19, 2009 9:08 am

Ja ... jeg må have en snak med forhandleren. Det skal siges at der har ikke været nogle problemer med de andre småting jeg har bedt om at få ordnet, så det tror jeg egentlig heller ikke der bliver med dette.

Ingen problemer ... de tager den ind og kigger på den. (Rart med en forhandler man ikke skal bøvle med)

Dog undrede det mig lidt at jeg fik at vide, at sådan en anlæg ikke kunne "køle halvt" ... enten er der kølemiddel nok på til at det køler 100% eller også er der så lidt at det slet ikke køler !!!
Nu må jeg se om der kommer mere "slædehundekold" luft efter service, og ellers må jeg vel så bare affinde mig med at have verdens mest dovne og uarbejdsomme airconditionanlæg :?

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » tirs maj 19, 2009 12:11 pm

Hej Peter C

Har i mellem tiden haft min bil til klimaservice hos Volvo i Næstved. Jeg fik renset rørerne og skiftet pollenfilter. 500 kr. Ydermere tænkte jeg at det ligeledes var tid til et egenligt serviceeftersyn af anlægget og fik derfor aftappet kølemiddel og påfyldt igen. fast pris 1500. kr. uden moms :?
og nu til pointen.. :D
Hele 550 gram kølemiddel skulle der tilføjes anlægget dette sammenlagt med de kun 200 gram der var på anlægget gør at det faktisk godt kan lade sig gøre at køle ok uden ret meget kølemiddel. Om det er sundt på sigt skal være usagt men syntes faktisk ikke anlægget opførte sig forkert, lavede bare service udfra at jeg vil gøre bilen en god gerning :)

Venlig hilsen
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Klågem » tirs maj 19, 2009 16:22 pm

kimmer skrev:Hej Peter C

Har i mellem tiden haft min bil til klimaservice hos Volvo i Næstved. Jeg fik renset rørerne og skiftet pollenfilter. 500 kr. Ydermere tænkte jeg at det ligeledes var tid til et egenligt serviceeftersyn af anlægget og fik derfor aftappet kølemiddel og påfyldt igen. fast pris 1500. kr. uden moms :?
Hele 550 gram kølemiddel skulle der tilføjes anlægget dette sammenlagt med de kun 200 gram der var på anlægget gør at det faktisk godt kan lade sig gøre at køle ok uden ret meget kølemiddel. Om det er sundt på sigt skal være usagt men syntes faktisk ikke anlægget opførte sig forkert, lavede bare service udfra at jeg vil gøre bilen en god gerning :)

Venlig hilsen
Kim

Et anlæg med for lidt kølemiddel kan sagtens køle. Men ikke optimalt. Man kan høre og se når der mangler kølemiddel. Høremetoden er således. Start bilen tænd for anlægget. Hvis der mangler køleniddel vil man efter et kort stykke tid kunne høre at det klikker i impulser. Evt. kan man høre at det synger i rørene.
Semetoden foregår således. Start bilen. tænd anlægget. Åben motorhjælmen og kig ned på klimakompressoren. Så vil man kunne se at den indvendige del starter og stopper med nogle inivaler. Samtidig kan man også høre det.
Nå kølemiddelvægten når langt nok ned starter kompressoren slet ikke pga. manglende tryk
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf kimmer » tirs maj 19, 2009 16:47 pm

Klågem skrev:
kimmer skrev:Hej Peter C

Venlig hilsen
Kim

Et anlæg med for lidt kølemiddel kan sagtens køle. Men ikke optimalt. Man kan høre og se når der mangler kølemiddel. Høremetoden er således. Start bilen tænd for anlægget. Hvis der mangler køleniddel vil man efter et kort stykke tid kunne høre at det klikker i impulser. Evt. kan man høre at det synger i rørene.
Semetoden foregår således. Start bilen. tænd anlægget. Åben motorhjælmen og kig ned på klimakompressoren. Så vil man kunne se at den indvendige del starter og stopper med nogle inivaler. Samtidig kan man også høre det.
Nå kølemiddelvægten når langt nok ned starter kompressoren slet ikke pga. manglende tryk

....og det er en meget præcis beskrivelse af mit anlægs opførelse. Observerede ydermere at de grønne lamper på anlægget begyndte at blinke for en mdr. siden og læste mig frem til i manualen, at et serviceeftersyn ikke ville være helt forkert :D
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved