AC anlæg, vedligeholdelse.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

AC anlæg, vedligeholdelse.

Indlægaf jbo » man aug 04, 2014 20:09 pm

Hej Volvosnak

Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Jeg har en volvo v40 fra 2002 med aircondition/klimaanlæg.
Hvert år har jeg haft bilen på værksted hos Bilia eller Bildeve og ingen af stederne, er vedligeholdelse af AC anlægget blevet nævnt.

Jeg har lige hørt, at man bør få AC anlægget kontrolleret hvert andet år. Er der noget om snakken?

Hvor får jeg lavet et AC tjek i København og omegn hvis det er relevant og hvad må det koste?
MVH Jørgen
jbo
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: AC anlæg, vedligeholdelse.

Indlægaf noerskov » man aug 04, 2014 22:30 pm

Hej lige i øjeblikket kører quickpot tilbud på det 795 kr og det er ok billigt i min optik er en gang årligt bedre end hvert andet år og jeg lader ALTID et A/C anlæg køre nogen minutter et par gange i ugen også om vinteren
noerskov
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf lhb » man aug 04, 2014 22:38 pm

fik mit anlæg efterfyldt i 2007 og har ikke gjort andet end at skifte pollenfilter hvert år. Da det er ECC står det altid tændt og passer sig selv.
jbo skrev:Jeg har lige hørt, at man bør få AC anlægget kontrolleret hvert andet år. Er der noget om snakken?
Volvo S70 1997 2.3T R 346000 km sort
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf jbo » tirs aug 05, 2014 18:57 pm

Hej

Tak for jeres indlæg.
MVH Jørgen
jbo
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons aug 06, 2014 17:34 pm

Aircondition anlæg taber 15% af væsken hvert år. Det skal man regne med, derfor er det en god ide at få det tjekket hvert andet år. Et anlæg kan godt køle selvom der kun er 50% tilbage af kølemidlet, men køleeffekten vil ikke være imponerende. Hvis anlægget begynder at støje, så skal der efterfyldes med det samme for at undgå skade på kompressor.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf englewood » lør aug 09, 2014 9:24 am

Ulrik Friis skrev:Aircondition anlæg taber 15% af væsken hvert år. Det skal man regne med, derfor er det en god ide at få det tjekket hvert andet år. Et anlæg kan godt køle selvom der kun er 50% tilbage af kølemidlet, men køleeffekten vil ikke være imponerende. Hvis anlægget begynder at støje, så skal der efterfyldes med det samme for at undgå skade på kompressor.

Helt korrekt. Hvis man har en lidt ældre vogn som måske aldrig har fået systemet efterfyldt,så vil man kunne mærke en meget større køleeffekt
når systemet er blevet efterfyldt.
Ved efterfyldning skal man bare lige huske på:
Der er mange værksteder som kører med meget lave priser på en efterfyldning,men hvis de så undlader at efterfylde med smørremiddel og
sporingsvædske,er deres tilbud ikke meget bevendt.

Normalt set kan man udgå fra at selve kølemidlet koster 100kr pr. 100g.
(Hvilket vil sige at der i min bil skal påfyldes omkring 2200g når jeg har ombygget skidtet til den nye gas. Satme en dyr omgang :lol: )

Men man kan jo forøvrigt købe kølemiddel på nettet og selv klare en efterfyldning:

http://www.eurorefrigerant.com/
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Skørping.

Indlægaf jbo » tors aug 14, 2014 18:09 pm

Hej

Tak for de sidste indlæg.
MVH Jørgen