Lidt blær med vores V70n 185 D5 185

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Lidt blær med vores V70n 185 D5 185

Indlægaf phg1967 » lør jul 09, 2016 23:05 pm

Just skrev:Flotte tal af sådan en færge :)
Er kun 80% misundelig. På sådan en færge, De sidste 20% er jeg maga misundelig :D

Ang de små pispotter, nu er desværre selv kaptajn i sådan en kasse (Aygo)
Så køre jeg ca 17km/l og jeg køre små ture i by, og motorvej med pedalen i tæppet.
Dvs 80% af maks hastighed. Jo, det er mindre end de 23 km/l som den er opgivet til,
Men jeg køre på heller ingen måde efter at skulle ramme de 23.
Det skal dog siges at jeg har forsøgt, og skal man ramme de 23 km/l, må man IKKE komme over 110 km/t :x


Det er heller ikke det at bilen kan køre langt på literen jeg haselerer mod ,det er det er de opgivelser bilfabrikerne opgiver som der bliver betalt grøn ejerafgift af, de er helt hen i vejret på nogle bil modeller, hvor imod Volvo opgiver særdeles realistiske tal på deres modeller. jeg giver 4400,- om året min nabo har en Renault captur han giver 550,- om året og han kører 1 km mere på literen end mig.
phg1967
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: man nov 23, 2015 23:28 pm
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Lidt blær med vores V70n 185 D5 185

Indlægaf Just » ons jul 13, 2016 12:32 pm

Jeg kan kun give ret, der er ind til flere punkter hvor hele vores afgiftssystem ikke hænger sammen.
Kørende i:
855 T-5 2.0, '94

Tidligere Volvo'er:
855 2.5 20V, '95 ( totalskadet på 12 dagen )
Just
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre jun 26, 2015 23:27 pm

Re: Lidt blær med vores V70n 185 D5 185

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 14, 2016 0:47 am

Nu er vores afgiftssystem heller ikke lagt an på snyd. Hvis Renaulten kun kører 1 km mere pr liter end en Volvo er det enten fordi Renault opgiver forkerte tal eller også har naboen en meget tung fod.

Km/l er ikke en exakt videnskab. ALLE opgivelser skal tages med et gran salt.

Volvo og SAAB opgiver værdier de kan stå inde for. Det er ret vigtigt, hvis man vil sælge biler i USA, hvor de amerikanske myndigheder rent faktisk kontrollerer, om fabrikkerne overholder deres specifikationer. Spørg bare VW. Det gør man jo ikke i Europa. Her kan vi kun læse i diverse prøvekørsler, at de opgivne tal slet ikke stemmer overens med det testholdene har fundet frem til. Og sådan har det været i rigtig mange år, men ingen har gjort noget ved det.

Min bil er opgivet til 12,5 km/l og det er det den grønne afgift er sat efter, men jeg har aldrig været under 13,5 km/l. På en tur til Sverige gik den over 17 km/l, men her kommer hastigheden heller ikke meget over 90 km/t. Man skal huske på, at vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, så blot en lille øgning af hastigheden kræver altså megen energi.

Man kan ikke klandre afgiftssystemet, at fabrikkernes opgivelser afviger fra det vi som bilister oplever.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster