V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Ecto1 » man jun 27, 2016 20:57 pm

Cringvig skrev:Vi kører mest bykørsel dog med et par lange motorvejsture i ny og næ.
Følgende tal er opnået :
Daglig snit ca. 10km/l
Landevej ved 80km/t ca. 14km/l
Italien tur retur med 4 personer og fuld oppakning 11.2km/l
Blandet kørsel med 2000kg på krogen ca 7km/l

Men i bund og grund er det ligemeget hvad den kører for Volvo har lavet hul i siden så det er nemt at fylde på når den mangler....


Mange tak for info. Som jeg læser det er det en V70 t5 med manuelt gear du har ikke ? Det lyder umiddelbart imponerende for sådan en stor maskine, medmindre der er BSR tuningen som spiller ind og giver bedre økonomi ?

Og ja du har ret ! Der er jo hul i siden :D
Volvo v70 2.4T
Ford Fiesta Ecoboost. 1.0 125
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn jun 26, 2016 16:44 pm

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Kingo » man jun 27, 2016 21:04 pm

Min er en 170 HK manuel uden turbo, kører mest by kørsel . Min ligger normalt på 8,5 +-
Lidt bedre når jeg kører motorvej.
Mener max jeg har haft den oppe på 10km/l
Til gengæld er den nærmest ligeglad om der er fuld feriepakning, bilen fuld og med tagboks(den rigtige Volvo boks naturligvis :wink: ) Samme forbrug næsten.

Mine tal er målt på km kørt og liter tanket - ikke fra computeren - den viser på min ikke korrekt( den viser et bedre benzinforbrug end virkeligheden)

Du skal være opmærksom på dette hvis de andre melder ind på computer tal.
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Ecto1 » man jun 27, 2016 21:18 pm

Kingo skrev:
Mine tal er målt på km kørt og liter tanket - ikke fra computeren - den viser på min ikke korrekt( den viser et bedre benzinforbrug end virkeligheden)

Du skal være opmærksom på dette hvis de andre melder ind på computer tal.



Du har en pointe ! Jeg måler selv på samme måde ( km ifh til de liter jeg tanker) meeen jeg tænker de fleste herinde gør detsamme. Til gengæld lyder dit postulat spm jeg har hørt andre Volvo ejere sige - nemlige at den groft sagt kører lige langt på literen om der sidder 1 eller 5 personer i den :-) tønker også at der er mere af den lækre 5 cylindrede lyd i en Non -turbo. Og så troede jeg faktisk at en non turbo som din var mere økonomisk end turboerne.

Tak for dit input.
Volvo v70 2.4T
Ford Fiesta Ecoboost. 1.0 125
Mitsubishi Grandis
Fiat Marea 2.0 HGT
Toyota Twincam 16 GT
Toyota GT Coupe
Ecto1
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn jun 26, 2016 16:44 pm

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Kingo » man jun 27, 2016 23:08 pm

Jeg kører friskt - holder trafikken igang 8)

Det betyder nok også lidt på økonomien :?

Det er en tung slæde - som Claus siger - det koster at køre på 1'ste klasse
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf michaels » tirs jun 28, 2016 11:22 am

I forlængelse af det jeg skrev tidligere, har jeg nu kørt en hel tank i byen, men med en lidt anden tilgang.
Jeg har kørt noget friskere op til de 50 eller 60 man må og derfra holdt foden i ro.
Det gav 0,5 km/l mere.
Jeg ved ikke om det holder hele vejen, men andre har netop påpeget at med turbo skal man ikke fedtkøre op til de 50, men komme derop lidt kvikt :-)
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Kingo » tirs jun 28, 2016 20:27 pm

Det lyder som nogen meget fine tal ifht det jeg ellers har set beskrevet over årene -er den trimmet på rullefelt?(chippen)
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf gälleryd » tirs jun 28, 2016 21:39 pm

Jeg tänker ikke så meget over benzinpriserne, jeg tanker jo altid for 500 kr :lol:
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf michaels » ons jun 29, 2016 8:23 am

@Kingo.

Jeg ved ikke om den var henvendt til mig, men nej, jeg har ikke haft den på rullefelt :-)
Jeg har dog læst at det nok er en god ide, fra nogle som påstår at blandingen er for mager med standard chip (Stage1).
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Kingo » ons jun 29, 2016 15:16 pm

michaels skrev:@Kingo.

Jeg ved ikke om den var henvendt til mig, men nej, jeg har ikke haft den på rullefelt :-)
Jeg har dog læst at det nok er en god ide, fra nogle som påstår at blandingen er for mager med standard chip (Stage1).

Nej det var til Chris (Cringvig) - fik vist ikke lige trykket Citer.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: V70 gode råd ifht valg af turbomodel

Indlægaf Ulrik Friis » søn jul 03, 2016 2:32 am

En turbo motor har en bedre virkningsgrad end en sugemotor. Derfor kører Kingo ikke længere på literen end turbo-folket, og hans forbrug flytter sig ikke så meget. Til gengæld kan man holde en meget fin økonomi i den skrappeste af turbo modellerne, hvis man undlader at bruge de mange hk. Men en V70 vejer næsten 1.700 kg, og der skal altså bruges noget energi for at flytte rundt med den. En sikker bil vejer godt til.

Hvis din kone kan køre uforstyrret af trafiklys og andre forhindringer, så hun ikke skal bremse op og derefter accelerere, vil hun kunne holde en meget fin brændstoføkonomi. Men da hun kun skal køre 11 km vil motoren ikke nå optimal driftstemperatur, hvilket trækker ned i økonomien.

Men helt ærligt, hvis du har tænkt dig at købe en Volvo, skal du ikke bruge tid på at spekulere over brændstofforbruget. Hvis det virkelig er et kardinalpunkt for dig, så find en bil med en meget mindre turbo motor, 1,4 eller 1,6 liter, som ikke er så tung. Den kan køre langt på literen. Det kan en Volvo ikke pga. naturkræfterne.

Turbomotorer i 2. generation V70 (V70N):

2,4T - 200 hk - 2.435 ccm - B5244 T3 - lavtryksturbo - introduceret 2000, udgik ca. 2003 - velegnet til hverdagskørsel og træk
2,5T - 210 hk - 2.521 ccm - B5254 T2 - lavtryksturbo - introduceret i 2002 - velegnet til hverdagskørsel og træk
T5 - 250 hk - 2.319 ccm - B5234 T3 - højtryksturbo - introduceret 2000, udgik 2004
T5 - 260 hk - 2.401 ccm - B5244 T5 - højtryksturbo - introduceret 2004
R - 300 hk - 2.521 ccm - B5254 T4 & T5 - højtryksturbo - introduceret 2004
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster