af Ulrik Friis » søn jul 03, 2016 2:32 am
En turbo motor har en bedre virkningsgrad end en sugemotor. Derfor kører Kingo ikke længere på literen end turbo-folket, og hans forbrug flytter sig ikke så meget. Til gengæld kan man holde en meget fin økonomi i den skrappeste af turbo modellerne, hvis man undlader at bruge de mange hk. Men en V70 vejer næsten 1.700 kg, og der skal altså bruges noget energi for at flytte rundt med den. En sikker bil vejer godt til.
Hvis din kone kan køre uforstyrret af trafiklys og andre forhindringer, så hun ikke skal bremse op og derefter accelerere, vil hun kunne holde en meget fin brændstoføkonomi. Men da hun kun skal køre 11 km vil motoren ikke nå optimal driftstemperatur, hvilket trækker ned i økonomien.
Men helt ærligt, hvis du har tænkt dig at købe en Volvo, skal du ikke bruge tid på at spekulere over brændstofforbruget. Hvis det virkelig er et kardinalpunkt for dig, så find en bil med en meget mindre turbo motor, 1,4 eller 1,6 liter, som ikke er så tung. Den kan køre langt på literen. Det kan en Volvo ikke pga. naturkræfterne.
Turbomotorer i 2. generation V70 (V70N):
2,4T - 200 hk - 2.435 ccm - B5244 T3 - lavtryksturbo - introduceret 2000, udgik ca. 2003 - velegnet til hverdagskørsel og træk
2,5T - 210 hk - 2.521 ccm - B5254 T2 - lavtryksturbo - introduceret i 2002 - velegnet til hverdagskørsel og træk
T5 - 250 hk - 2.319 ccm - B5234 T3 - højtryksturbo - introduceret 2000, udgik 2004
T5 - 260 hk - 2.401 ccm - B5244 T5 - højtryksturbo - introduceret 2004
R - 300 hk - 2.521 ccm - B5254 T4 & T5 - højtryksturbo - introduceret 2004
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002