Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf JonasLund » ons jul 13, 2016 10:42 am

Hej,

Lang historie kort: Min kone og jeg skifter stenbroen i København ud med græs under tæerne i Østjylland, og får derfor helt nye kørselsbehov. Hidtil har jeg haft i alt 24 km om dagen, og dertil har vores Volvo v70 2,4 aut, 2007 klaret det fortrinligt. Bilen serviceres ved Volvo.

Nu skal jeg så til at pendle fra Horsens til Åbenrå indtil i hvert fald årsskiftet. Mit arbejde betyder at jeg dækker hele region Syddanmark, og det kan derfor også være at jeg pludselig skal køre fra Horsens til Vejle/Esbjerg/Odense osv. Horsens-Åbenrå er dagligt 220km, hvilket giver et dagligt fradrag på 300,- Da bilen kører 10km/l giver det et overskud på ca. 80kr forudsat at benzinprisen ligger på 10kr/l. Det er jo fint nok. Min overvejelse er så om det økonomisk vil give mening at beholde min nuværende bil, eller bør jeg kigge efter en Diesel når totaløkonomien indtænkes?

Da vi køber en villa og samtidig skal have en bil nummer to til min kone er der ikke mange kroner at rykke med. Alternativet er selvfølgelig at min kone får volvoen som bybil, og jeg så kører rundt i en lille økonomisk minibil. Det scenarie er jeg dog ikke så vild med - både af hensyn til komfort og sikkerhed.

Mvh,
Jonas
Volvo V50 D2, Classic, 2012
Volvo V70 2,4 140, Automatic, 2007 (Nu konens bil)
Volvo 240, B230FD, 1992 (SOLGT)
JonasLund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør jul 13, 2013 7:03 am
Geografisk sted: Horsens

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf Just » ons jul 13, 2016 12:38 pm

Økonomiske minibiler og komfort, er normalt ikke noget du finder i samme linie.

Og tillykke med job, og villa i Horsens ( my hometown )
Kørende i:
855 T-5 2.0, '94

Tidligere Volvo'er:
855 2.5 20V, '95 ( totalskadet på 12 dagen )
Just
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: fre jun 26, 2015 23:27 pm

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf Ulrik Friis » tors jul 14, 2016 20:18 pm

Der er ingen tvivl, du skal have en dieselbil. Med så mange km kan benzin slet ikke svare sig.

Dieselafgiften, partikelfilterafgift og den grønne afgift er for min bil (D5 fra 2002) 11.500 kr. Køber du en nyere vil afgifterne antageligt være lidt lavere. Men med 220 km dagligt er der ikke noget at betænke sig på.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf JonasLund » fre jul 15, 2016 8:56 am

Ulrik Friis skrev:Der er ingen tvivl, du skal have en dieselbil. Med så mange km kan benzin slet ikke svare sig.

Dieselafgiften, partikelfilterafgift og den grønne afgift er for min bil (D5 fra 2002) 11.500 kr. Køber du en nyere vil afgifterne antageligt være lidt lavere. Men med 220 km dagligt er der ikke noget at betænke sig på.


Tak for svar. Her tænker du udelukkende i brændstofpriser og kørseslfradrag? Det giver jo klart en bedre bundlinje, men skal jeg købe en v70er diesel til nogenlunde samme værdi som min nuværende, så vil det være en som denne: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... ut/2917064 - og da den jo er noget ældre er der vel flere udgifter forbundet med alm. vedligehold. Alternativt er jo en nyere v50er med fantastisk km/l. Det er bare ikke helt det samme som en v70er.

Rent slitagemæssigt, så er der vel mange km i min benziner endnu (202.000km) - også til trods for langturene?
Volvo V50 D2, Classic, 2012
Volvo V70 2,4 140, Automatic, 2007 (Nu konens bil)
Volvo 240, B230FD, 1992 (SOLGT)
JonasLund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør jul 13, 2013 7:03 am
Geografisk sted: Horsens

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf Ulrik Friis » fre jul 15, 2016 19:43 pm

Den du linker til er såvidt jeg kan se en D5 med D5244T motor på 163 hk. Hvis den er passet ordentligt (fuld servicebog) kan den sagtens bruges.

Selvfølgelig vil der komme en del reparationer på en 12 år gammel bil som sætter km prisen lidt højere, til gengæld har du ikke den store afskrivning. Måske kan du ovenikøbet købe den lidt billigere?

Du kan snildt køre 450 kkm i den, så du kan have den i mindst 4 år (50 kkm/årl.) før du skal se dig om efter noget andet. Totalregnskabet ift. en nyere som taber meget i værdi kan vise sig at være OK. Men glem så ikke, at du skal tilbringe MANGE timer bag rattet, og dit velbefindende og din sikkerhed tæller vel også på plussiden?

En Volvo har utrolig megen herlighedsværdi, da den kører uforligneligt. Efter at have kørt rundt på meget forskellige veje her i Dalarna i min ferie, så bliver jeg bare endnu mere glad for Volvoen. Uanset underlag, lækker asfalt, grusveje, ekstremt ujævnt og hullet asfalt (grusvejene er ikke ujævne :)), så svigter den mig ikke. Jeg er flere gange kommet for hurtigt (for passageren) ind i sving, og den kører som på skinner. Også med grus og sten under dækkene. Og kørsel i glat føre giver samme sikkerhedsfornemmelse, den kan selvfølgelig ikke ophæve naturlovene, men den står bare utroligt godt fast.

Og der er masser af km i din nuværende.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf Kingo » fre jul 15, 2016 20:33 pm

Sikkerhedsmæssigt skal du nok ikke regne for meget med at din gamle Volvo er sikrere end en mindre og mere økonomisk bil. Der er sket rigtig meget på den front siden den blev produceret. Lur mig om ikke mange nye mindre biler faktisk er sikrere end vores nu halvgamle tanks.

Lige meget hvordan man vender og drejer det så er der en forhøjet risiko for forholdsvis dyre reparationer på en diesel motor. Her tænker jeg bla dyser og diesel pumper der i hvertfald på andre mærker er meget dyre og hurtigt kan æde rigtig meget af den besparelse man har haft på brændstoffet.

Men det er jo også en super fed motor så det er vel som Claus siger "det koster at køre på 1'ste klasse"

Hvis jeg skulle køre 220km hver dag blev det nok også en diesel v70'er...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Nyt kørselsbehov -beholde bil?

Indlægaf JonasLund » lør jul 16, 2016 7:17 am

Ulrik Friis skrev:Den du linker til er såvidt jeg kan se en D5 med D5244T motor på 163 hk. Hvis den er passet ordentligt (fuld servicebog) kan den sagtens bruges.

Selvfølgelig vil der komme en del reparationer på en 12 år gammel bil som sætter km prisen lidt højere, til gengæld har du ikke den store afskrivning. Måske kan du ovenikøbet købe den lidt billigere?

Du kan snildt køre 450 kkm i den, så du kan have den i mindst 4 år (50 kkm/årl.) før du skal se dig om efter noget andet. Totalregnskabet ift. en nyere som taber meget i værdi kan vise sig at være OK. Men glem så ikke, at du skal tilbringe MANGE timer bag rattet, og dit velbefindende og din sikkerhed tæller vel også på plussiden?

En Volvo har utrolig megen herlighedsværdi, da den kører uforligneligt. Efter at have kørt rundt på meget forskellige veje her i Dalarna i min ferie, så bliver jeg bare endnu mere glad for Volvoen. Uanset underlag, lækker asfalt, grusveje, ekstremt ujævnt og hullet asfalt (grusvejene er ikke ujævne :)), så svigter den mig ikke. Jeg er flere gange kommet for hurtigt (for passageren) ind i sving, og den kører som på skinner. Også med grus og sten under dækkene. Og kørsel i glat føre giver samme sikkerhedsfornemmelse, den kan selvfølgelig ikke ophæve naturlovene, men den står bare utroligt godt fast.

Og der er masser af km i din nuværende.


Ok. Tak for rådet - jeg har talt med banken, og efter at have fremlagt de forskellige bilkonstellationer blev vi enige om at beholde V70eren som konebil, og så en brugt v50er til mig fra 2010-11. Her er totaløkonomien så vidt jeg kan se den bedste, og det største værditab er taget. Selvom det ikke er en v70er, så synes jeg egentligt den er pæn sammenlignet med øvrige i den kategori.

Herlighedsværdien betyder jo også en del som I allerede har været inde på. Det er bare sjovere at bippe en Volvo op på parkeringspladsen end en hvis VW up!. Vi har også været i Sverige i ferien, og det gik over stok og sten med fuld oppakning (inkl. vand og øl) i alt for store mængder.

Nå, men det hele løste sig jo uden de store problemer - tænk at skulle på volvojagt igen!
Volvo V50 D2, Classic, 2012
Volvo V70 2,4 140, Automatic, 2007 (Nu konens bil)
Volvo 240, B230FD, 1992 (SOLGT)
JonasLund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør jul 13, 2013 7:03 am
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster