Det skal være en Volvo... men hvilken?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf peterekholmsorensen » fre aug 19, 2016 11:23 am

Så er det tid til at købe en Volvo - har altid haft det på ønskesedlen, men har indtil nu kørt i mazda, Citroen og Skoda. Men nu skal det være.

Ønskeliste:
Budget max 50.000, så vi snakker om en brugt.
Kørselbehov: daglige småture a 5-10 kilometer, en tur til IKEA, en enkelt gang imellem længere ture til f.eks Sverige. Taler for en benzinmodel.
Udstyr/model: Rummelig, så man ikke behøver have traileren med til IKEA eller så man lige kan smide en cykel om bagi, men alligevel med trækkrog.
Stand: Den skal være så pålidelig at den bare starter om morgenen når man skal køre til stationen for at komme på arbejde.

Jeg har kig på disse som eksempler på, hvad jeg kunne forestille mig som gode bud:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v50/16/2958773
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... um/2763454

Hvad tænker I? På forhånd tak
peterekholmsorensen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre aug 19, 2016 8:30 am

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf JonasLund » fre aug 19, 2016 19:33 pm

Hej,

Klogt valg med en Volvo!

I forhold til de biler du ser på, så bliver det lidt svært at honorere kravet om Ikea, cykel bagi og ture til Sverige, hvis det ikke skal blive alt for trangt. Du kan godt få en V70er med automatgear til den pris - den har bare nogle kilometer på tælleren. Og den tager bare i mod cykler med barnesæde på, alt muligt skrammel fra Ikea og fuld oppakning Helsingør-Helsingborg!

Og så er der jo også herlighedsværdien - hvis du har besluttet dig for at købe Volvo, så forestiller jeg mig at f.eks. den V40 du har kig på ikke lever op til den kvalitetsforventning du sikkert har.

Uanset hvad du vælger - og her er der nogle med mekanisk viden der må hjælpe - så kommer du til at have udgifter til vedligehold når du er i det prisleje.

Men god jagt!
Volvo V50 D2, Classic, 2012
Volvo V70 2,4 140, Automatic, 2007 (Nu konens bil)
Volvo 240, B230FD, 1992 (SOLGT)
JonasLund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør jul 13, 2013 7:03 am
Geografisk sted: Horsens

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf Peter_C » fre aug 19, 2016 19:42 pm

Hvis du altid har haft en Volvo på ønskesedlen er der ingen vej uden om en 5-cylinderet V70 ... som minimum bør du prøve et par stykker og sammenligne med de typer du linker til.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf Kingo » lør aug 20, 2016 8:48 am

Den her feks - http://m.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-140/2941584
Krejl lidt - så er der penge hvis gasspjældet skal skiftes.
Men den er selvfølgelig lidt dyrere i grøn afgift. Men det er bare en HELT anden bil end en v40
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf peterekholmsorensen » lør aug 20, 2016 11:53 am

Jeg kan ikke finde, hvor man slår til, så jeg får en mail, når der er nye indlæg.
Og tak for svarene :-)

Det ser ud som om V70 også lige bør tjekkes ud.
Jeg er nok mest tryg ved at købe ved en forhandler, f.eks. hvis vi snakker V70:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... um/2934880
Jeg bor på Sjælland - er der nogen ide i at kigge mod Jylland mht brugtpriser?
Den her V70, som jeg har linket til har gået 334.000 - det er jo en del, men jeg ved ikke hvor længe sådan en Volvomotor kan holde?
Hvor mange år er der tilbage i sådan en? Hvis jeg giver 50.000, så skal den jo gerne kunne holde 4-5 år ihvertfald. Og ikke som pendlerbil, primært småture.
Og så er V70eren jo noget dyrere i afgift og forbrug, men måske det kan opvejes af mindre vedligehold?
Til daglig vil det primært være mig selv, der kører i bilen, enkelte gange med en passager. Jeg har været vant til en Skoda Fabia 1.1, som egentlig opfylder mine behov ok, bortset fra at det er lidt svært at proppe en IKEA-reol ind bagi. Primært er en bil en "Komme fra A til B"-ting, men så alligevel ikke, for så kunne jeg bare købe hyundai :-) Jeg synes bare der er noget fedt over det svenske med fokus på sikkerhed og kvalitet. Så er lidt i tvivl, om en V70 måske er lidt overkill, i forhold til at være vant til en Skoda og bare synes det er fedt at skifte til en Volvo?
peterekholmsorensen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre aug 19, 2016 8:30 am

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf Peter_C » lør aug 20, 2016 15:59 pm

Hvor mange år er der tilbage i sådan en? Hvis jeg giver 50.000, så skal den jo gerne kunne holde 4-5 år ihvertfald.

Umuligt at give garantier om, men det vil det også være med V40/50. Biler i det prisjele/alder/kilometer vil ALTID indebære et risikomoment.

proppe en IKEA-reol ind bagi

Primært er en bil en "Komme fra A til B"-ting, men så alligevel ikke

der er noget fedt over det svenske med fokus på sikkerhed og kvalitet


Alle 3 ovenstående udsagn peger altså stadig i retning af du skal købe en V70
Hvis du nu lover at prøve et par V70´ere og sammenligne dem med V40/V50 erene du også skal ud og prøve, så lover jeg til gengæld at du kommer tilbage og siger "Jeg kan godt se hvad i mener" ;-)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf Waltersdorff » lør aug 20, 2016 21:43 pm

Jeg tænker, at du med et kørselsbehov på 5-10 km dagligt fint ville kunne klare dig med velholdt 850, som har samme dimensioner som V70 og ligeledes en god sprød 5-cylindret motor :D

De er billigere og ældre, ja vist, men så har du sparet 30000kr på indkøbsprisen.

Hvis du har et CVR nr eller kender en som vil hjælpe dig, så er der en fin T5 til salg i Skanderborg

http://www.dba.dk/volvo-850-23-t5-stcar ... share-link

Og en rigtig billig stationcar som skal have ny forrude pris ca. 2500-2800kr og så et nogle nye bremser. Læg 8000kr oven i købsprisen og du har en fin bil til IKEA og til de daglige ture.

http://www.dba.dk/volvo-850-25-20v-stca ... share-link

Blot et par forslag til køb, men tænker at en Volvo V70 eller 850'er et dyrt bekendtskab i benzin med så få km om dagen. Du får ikke billigere i transport end din Skoda Fabia.

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf peterekholmsorensen » lør aug 20, 2016 23:49 pm

Hvad med den her
http://m.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/25/2966827
Der er vel 2 års forhandler-garanti, og hvis man lige tager om et FDM-eftersyn?
Så har men vel ihvertfald volvo i et par år?
peterekholmsorensen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre aug 19, 2016 8:30 am

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf Waltersdorff » søn aug 21, 2016 7:38 am

Gamle biler vurderes bedst ved besigtigelse og kørsel i dem. På fotos ser alle biler pæne ud. Google f.eks "Common problems with Volvo V70 1997" eller lign. og få inspiration til, hvilke steder på bilen som skal have særlig fokus.
Mht. 2 års forhandler garanti, så husk garanti er noget du forhandler med sælger. Reklamationsret er noget som er i købeloven og det absolut ikke det samme.

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... mationsret

Prøvekør bilen almindelig og giv den nogle tæsk med opbremsninger og nedgearinger. Stop op - Stig ud og brug ører og øjne. Den fremgangsmåde plejer jeg at bruge.

Ellers brug søndagen på prøvekøre nogle Volvo og lad os høre, hvad du fandt ud af :D

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf peterekholmsorensen » søn aug 21, 2016 11:47 am

Tak, tak, tak :-) for alle rådene.



Jeg kender ikke nogen, der har et cvr#.
Summa summarum, så vil jeg i løbet af september tage ud og kigge på v40, v70 og 850.
Så vil jeg alliere mig med FDM og have dem med på sidelinien, så jeg er nogenlunde sikker på at købe noget, hvor der ikke står en 20.000 kroners reparation lige om hjørnet.
Man kan jo ikke købe bil ud fra, hvor pænt den er vasket og støvsuget ;-)
Jeg står uden bil fra oktober, så i løbet af september skal jeg have købt noget.

Når jeg overvejer en 20.000 kroners bil er det også fordi at hvis den så holder et par år med evt lidt reparationer så har det ikke været de store udgifter.
peterekholmsorensen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre aug 19, 2016 8:30 am

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf JonasLund » søn aug 21, 2016 12:17 pm

peterekholmsorensen skrev:Tak, tak, tak :-) for alle rådene.



Jeg kender ikke nogen, der har et cvr#.
Summa summarum, så vil jeg i løbet af september tage ud og kigge på v40, v70 og 850.
Så vil jeg alliere mig med FDM og have dem med på sidelinien, så jeg er nogenlunde sikker på at købe noget, hvor der ikke står en 20.000 kroners reparation lige om hjørnet.
Man kan jo ikke købe bil ud fra, hvor pænt den er vasket og støvsuget ;-)
Jeg står uden bil fra oktober, så i løbet af september skal jeg have købt noget.

Når jeg overvejer en 20.000 kroners bil er det også fordi at hvis den så holder et par år med evt lidt reparationer så har det ikke været de store udgifter.



Jeg tror altså din tilgang er lige lovlig optimistisk. Det lyder til at 50.000 er den absolutte smertegrænse for dig, og du kommer nem til at krydse den i reperationer - uanset om du køber en til 20.000 eller 50.000. Jeg taler af dyrkøbt og bitter erfaring.

Du kan sikkert godt finde en bil der bare kører og kører, men sandsynligheden for et værkstedsbesøg i ny og næ er altså stor. Hvis du ikke får vinterdæk og fælge med, så ligger der også en afskrivning på 5-8000,- i fremtiden.

Håber virkeligt du finder noget du kan lide og har råd til, men en bil der nærmer sig 20 år vil alt andet lige komme til at koste.

Mvh,
Jonas
Volvo V50 D2, Classic, 2012
Volvo V70 2,4 140, Automatic, 2007 (Nu konens bil)
Volvo 240, B230FD, 1992 (SOLGT)
JonasLund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør jul 13, 2013 7:03 am
Geografisk sted: Horsens

Re: Det skal være en Volvo... men hvilken?

Indlægaf peterekholmsorensen » søn aug 21, 2016 13:22 pm

De 50.000 er øjebliksudgiften til at købe for.
Jeg er forberedt på at der er vedligehold-udgifter på en brugt bil.
Til gengæld kan jeg leve med at bagagerumslyset står af, lygtevaskerne ikke virker, airconditioningen er besværlig, osv. Så længe selve karosseriet ikke er ved at falde fra hinanden af rust, og motoren virker og kan starte i frostvejr, så må jeg tage de nødvendige slid-reparationer hen ad vejen.
peterekholmsorensen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre aug 19, 2016 8:30 am


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster