Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf miale » ons nov 16, 2016 13:27 pm

Hej allesammen,

Jeg er ny bruger her på forummet og har et par spørgsmål til min gamle bil, som jeg lige har fået. Håber i kan hjælpe mig med det :) jeg beklager på forhånd, hvis det er dumme spørgsmål. Jeg er heller ikke sikker på, at Jeg skriver i den rette kategori.

Benzin dæksel: (se billede)
Er der nogle af jer som ved, om man kan skaffe et benzindæksel med lås til sådan en gammel bil? Det behøver ikke nødvendigvis at være i samme farve.

Benzin:
Da jeg lige har fået bilen og er lidt grøn på området mht. veteranbiler, vil jeg høre om hvad for en type benzin den skal bruge? Jeg har fået at vide, at jeg kan køre på V-power 98, og at jeg også skal fylde op med noget blandingsvæske? Men hvad for noget væske ved jeg ikke.
Jeg har læst mig frem til, at man kan få skiftet, så man kan bruge alm. 95 blyfri, så det havde jeg tænkt mig at få gjort på et senere tidspunkt. Nogle der kan bekræfte disse ting?

Værksted:
Til sidst, kender i et eller flere værksteder i København/Sjælland som beskæftiger sig med volvo veteranbiler? Om ikke andet en mekaniker som har med veteranbiler at gøre.

Mange tak!
Vedhæftede filer
IMG_3705.JPG
IMG_3705.JPG (1.52 MiB) Vist 6762 gange
miale
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons nov 16, 2016 1:22 am

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Strandvaskeren » ons nov 16, 2016 22:09 pm

Velkommen til.

Jeg fik bøffet benzindækslet fra min daværende 142 og frit fra huskeren, så passer benzindækslet fra en Nissan Patrol helt perfekt. Tag dit benzindæksel med en tur i Bildillen/BilXperten/THansen og kig på deres uoriginale benzindæksler med lås, jeg mener som sagt at en Nissan Patrols dæksel både passer ned i studsen, har den rigtige "gripeklo" og har samme diameter udvendigt som det originale dæksel.

Hvad angår benzinen du hælder i, så kræver sådan en gammel støbejernsfætter benzin med blytilsætning (det er vist ikke bly længere, men additivet hedder såhudt jeg visker stadig blytilsætning). Ydermere er motoren designet til at køre på 96 oktan.

Hvis du vil slippe for blytilsætningen så skal du have fat i et topstykke med hærdede ventilsæder. Det kan godt lade sig gøre at få monteret hærdede ventilsæder og ventiler på topstykket på din motor. Du skal dog have topstykket af og forbi et maskinværksted for at få det fikset.

Hvad oktantallet angår, så risikerer du tændingsbanken hvis du bruger for lavt oktantal. Problemet ligger i kompressionsforholdet, dvs. forskellen mellem hvor meget der er plads til i cylinderen når stemplet er i bund kontra hvor meget der er plads til når det er i top. Oktantallet siger noget om hvor hurtigt benzinen brænder, hvis du kører med for lavt oktantal risikerer du, at trykket i cylinderen får benzinblandingen til at selvantænde mens stemplet stadig er på vej opad, det kaldes tændingsbanken og er meget usundt for motoren. Det skal helst være tændrøret der antænder blandingen og på et tidspunkt hvor stemplet har passeret toppen* og er på vej ned igen så forbrændingen hjælper med at trykke stemplet ned i stedet for at modarbejde det på vej op.

*: For de meget krakilske så tænder man faktisk blandingen lidt før stemplet er i top, fordi det tager lidt tid for den brændende blanding at skabe tryk, men det er en detalje.. Pointen er, at der helst først skal trykkes nedad på stemplet efter det har været i top.

Det er muligt kompressionstrykket kan sænkes en smule når du får maskinværkstedet til at smide hærdede ventiler i, således at den kan nøjes med 95 oktan. Det er dog ikke noget jeg har erfaring med, jeg kørte 142 dengang man stadig kunne få rød 98 på udvalgte tankstationer.

Med sådan en dejlig slæde vil jeg anbefale dig at melde dig ind i en volvoklub, der er nogle stykker at vælge mellem her http://danskvolvoklub.dk/dvis.html. Fidusen med sådan en klub er, at du har mulighed for at mødes til klubaftner og træf med folk der er i samme båd som dig selv. Ikke et ondt ord om volvosnak.dk her, der er også masser af viden og hygge at hente, men i en klub møder du folk der roder med deres biler, kender ham, der kender ham, der ved hvor du kan få fikset dit topstykke eller hvem der har det der højre forlygteglas eller håndtag til bagagerumsklappen du lige står og mangler. Typisk er der også en flok mekanikerkyndige med en passion for lige nøjagtigt din bil, så du kan få den serviceret til med kærlighed og til en god pris.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf miale » fre nov 18, 2016 15:45 pm

Hej Thomas,

Mange tak for detajleret svar og råd. Det gjorde én lidt klogere.

Lige et spørgsmål til:
Kan du tilfældigvis huske, hvor mange Liter benzin, der kunne være i tanken? Jeg kan nemlig ikke finde særlig meget om denne model fra 1968, men til gengæld en masse info fra 1972 hvor der står, at det er en 58 liters tank. Jeg tænker, at det er det samme i min model.

Igen tak.
miale
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons nov 16, 2016 1:22 am

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Strandvaskeren » fre nov 18, 2016 17:58 pm

Der kan være indtil tankhanen siger klik.. :wink:

Det lyder meget rigtigt med sådan små 60 liter, jeg husker det som noget med at jeg plejede at tanke 50-55 stykker. Modelmæssigt skete der ikke alverden fra 68 til 72 udover lidt kromdetaljer og den slags. Vi snakker sådan noget med at hornkontakten i rattet gik fra at være en rund kromring til sådan en aflang "sommerfugl", de udvendige dørhåndtag blev til sådan nogle der var indlagt i døren og i 72 blev den lange gearstang skiftet ud med en kortere der sad mellem sæderne. Udvending skiftede blinklysene lidt placering med årene og de smalle lodrette baglygter blev til nogle bredere nogen ala dem på 240 serien. Jeg er rimeligt sikker på at benzintanken er den samme på alle årgangene.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Peter_C » fre nov 18, 2016 20:07 pm

hvor mange Liter benzin, der kunne være i tanken?


Bilrevyen 1968 siger 58 liter (både 142 og 144S)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Klågem » lør nov 19, 2016 12:58 pm

På de første 142/44 kunne man få en lille knap man skulle trykke på inde fra bagagerummet af for at kunne åbne tankdækslet
Er der nogen der kan være behjælpelig her.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Sander » tirs nov 22, 2016 17:37 pm

Klågem skrev:På de første 142/44 kunne man få en lille knap man skulle trykke på inde fra bagagerummet af for at kunne åbne tankdækslet
Er der nogen der kan være behjælpelig her.


Nej. Det er ikke noget som er omtalt i div tilbehørsbrochure 1967, 69, 71 og 73. der er alene omtalt låsbare tankdæksler.
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Klågem » ons nov 23, 2016 3:50 am

Sander skrev:
Klågem skrev:På de første 142/44 kunne man få en lille knap man skulle trykke på inde fra bagagerummet af for at kunne åbne tankdækslet
Er der nogen der kan være behjælpelig her.


Nej. Det er ikke noget som er omtalt i div tilbehørsbrochure 1967, 69, 71 og 73. der er alene omtalt låsbare tankdæksler.

Jeg kan huske at min far havde en 67'.
Og på den var der en trykknap på bagsiden af tankdækslet inde i bagagerummet som man skulle trykke på for at kunne åbne/dreje dækslet
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf nj » ons nov 23, 2016 14:01 pm

Klågem skrev:På de første 142/44 kunne man få en lille knap man skulle trykke på inde fra bagagerummet af for at kunne åbne tankdækslet
Er der nogen der kan være behjælpelig her.

Jeg kan også huske det med knappen i bagagerummet, men kan ikke huske hvordan det var lavet.
Jeg tror måske det kunne være monteret fra fabrikken på de allerførste.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Volvo 142s 1968, benzin, dæksel

Indlægaf Sander » lør dec 03, 2016 23:24 pm

Klågem skrev:
Sander skrev:
Klågem skrev:På de første 142/44 kunne man få en lille knap man skulle trykke på inde fra bagagerummet af for at kunne åbne tankdækslet
Er der nogen der kan være behjælpelig her.


Nej. Det er ikke noget som er omtalt i div tilbehørsbrochure 1967, 69, 71 og 73. der er alene omtalt låsbare tankdæksler.

Jeg kan huske at min far havde en 67'.
Og på den var der en trykknap på bagsiden af tankdækslet inde i bagagerummet som man skulle trykke på for at kunne åbne/dreje dækslet

Yes. Jeg har kigget lidt igen og fundet låseanorningen i reservedelskataloget. Låseanordningen er benævnt som værende tilbehør og er også medtaget på siderne med brændstofdele til b20 modellerne med udvendig tankstuds. Men mon ikke det har været noget dyrere end en tankdæksel med lås.
http://weblisher.textalk.se/gcp/2016012 ... ge0065.png Det er det indrammede sæt mærket med nr 13.
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster

cron