Velkommen til.
Jeg fik bøffet benzindækslet fra min daværende 142 og frit fra huskeren, så passer benzindækslet fra en Nissan Patrol helt perfekt. Tag dit benzindæksel med en tur i Bildillen/BilXperten/THansen og kig på deres uoriginale benzindæksler med lås, jeg mener som sagt at en Nissan Patrols dæksel både passer ned i studsen, har den rigtige "gripeklo" og har samme diameter udvendigt som det originale dæksel.
Hvad angår benzinen du hælder i, så kræver sådan en gammel støbejernsfætter benzin med blytilsætning (det er vist ikke bly længere, men additivet hedder såhudt jeg visker stadig blytilsætning). Ydermere er motoren designet til at køre på 96 oktan.
Hvis du vil slippe for blytilsætningen så skal du have fat i et topstykke med hærdede ventilsæder. Det kan godt lade sig gøre at få monteret hærdede ventilsæder og ventiler på topstykket på din motor. Du skal dog have topstykket af og forbi et maskinværksted for at få det fikset.
Hvad oktantallet angår, så risikerer du tændingsbanken hvis du bruger for lavt oktantal. Problemet ligger i kompressionsforholdet, dvs. forskellen mellem hvor meget der er plads til i cylinderen når stemplet er i bund kontra hvor meget der er plads til når det er i top. Oktantallet siger noget om hvor hurtigt benzinen brænder, hvis du kører med for lavt oktantal risikerer du, at trykket i cylinderen får benzinblandingen til at selvantænde mens stemplet stadig er på vej opad, det kaldes tændingsbanken og er meget usundt for motoren. Det skal helst være tændrøret der antænder blandingen og på et tidspunkt hvor stemplet har passeret toppen* og er på vej ned igen så forbrændingen hjælper med at trykke stemplet ned i stedet for at modarbejde det på vej op.
*: For de meget krakilske så tænder man faktisk blandingen lidt før stemplet er i top, fordi det tager lidt tid for den brændende blanding at skabe tryk, men det er en detalje.. Pointen er, at der helst først skal trykkes nedad på stemplet efter det har været i top.
Det er muligt kompressionstrykket kan sænkes en smule når du får maskinværkstedet til at smide hærdede ventiler i, således at den kan nøjes med 95 oktan. Det er dog ikke noget jeg har erfaring med, jeg kørte 142 dengang man stadig kunne få rød 98 på udvalgte tankstationer.
Med sådan en dejlig slæde vil jeg anbefale dig at melde dig ind i en volvoklub, der er nogle stykker at vælge mellem her
http://danskvolvoklub.dk/dvis.html. Fidusen med sådan en klub er, at du har mulighed for at mødes til klubaftner og træf med folk der er i samme båd som dig selv. Ikke et ondt ord om volvosnak.dk her, der er også masser af viden og hygge at hente, men i en klub møder du folk der roder med deres biler, kender ham, der kender ham, der ved hvor du kan få fikset dit topstykke eller hvem der har det der højre forlygteglas eller håndtag til bagagerumsklappen du lige står og mangler. Typisk er der også en flok mekanikerkyndige med en passion for lige nøjagtigt din bil, så du kan få den serviceret til med kærlighed og til en god pris.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle