Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf pramux » tors dec 01, 2016 23:48 pm

Hej alle,

Har netop skiftet min 850'er ud med en V70 2001 2,4 (140hk) Aut. Synes selv jeg gjorde et godt køb - bilen er rigtig fin!

Men jeg har et par spørgsmål som jeg ville løbe forbi de kloge herinde!

1) Jeg synes ikke min radio modtager 100% godt. Det er en HU603. Jeg kan sagtens tage alle kanalerne, med de skratter lidt ... Ved at antenne sidder i venstre siderude, og det ser fint ud men ... har nogle oplevet det samme? Findes der mon en løsning?

2) Automatgearet køre rigtig godt. Men når jeg holder for rødt i D og foden på bremsen synes jeg nogle gange at omdrejningstælleren hoppen er smule og jeg kan mærke en lille ryk i bilen ... som om den "lige sætter i første gear". Når så jeg sætter i gang laver den også lige et "hop" eller "ryk" inden jeg køre. Andre gange oplever jeg det slet ikke, og bilen sætter i gang helt flydende som man vilde forvente af et aut. gear. Er det mon bare en motoropdatering i software eller hvad tror I?

3) Min volvomand har anbefalet min at give den en BSR tuning til ca. 188 hk. Han siger at moment bliver markant bedre, og at benzinøkonomien også forbedres. Jeg ville da ikke ha noget imod lidt flere kræfter og BSR har givet mig et tilbud på software og den lille "computerkasse" til ca. 4600 kr. Hvad synes I andre - har nogen prøvet det på samme model?

4) Har nogen erfaring med at køre til Sverige og skifte kabinen til en læderkabine på fx. Returbilen.se? Kan man selv gøre det, eller kan man betale sig fra det på stedet? Ved I noget om det?

Beklager de mange spørgsmål, jeg håber der er nogle som gider bruge tiden på at hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Simon
pramux
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre nov 25, 2016 14:46 pm

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Strandvaskeren » fre dec 02, 2016 10:14 am

Jeg kan byde delvist ind på 3'eren.

Jeg er i samme situation som dig, min S60 har også en 140 hk 2.4 motor som jeg tænker bør chippes ved lejlighed. Motoren er mekanisk eksakt den samme som 170 hk versionen, blot er den neddroslet via motorstyringen. Som sådan savner jeg ikke kræfter, men hvorfor skulle jeg dog køre rundt med en motor der er blevet bedt om at kunne mindre end den egentlig kan? Hvis den var neddroslet med en klods under speederen havde jeg da fjernet den for længst, så en elektronisk klods gider jeg da heller ikke.

Når jeg trawler diverse forums igennem, specielt de svenske, så snakkes der primært om BSR og om Autotech og generelt virker det som om Autotech får lidt flere anbefalinger. Det kan dog sagtens tænkes at der bare er flere svenskere der har handlet hos Autotech og derfor siger "nøøøj"..

BSR tager 3695 danske kroner for en "postordrechip" og 895 for dimsen man bruger til at indlæse softwaren med. http://www.bsr-tuning.dk/tuningsudstyr
Autotech vil have 4995 svenske (ca. 3800 danske) for en postordrechip og programmeringsdimsen. http://atechmotor.com/volvo/
PJ-performance siger "Samtliga programvaror till Volvo är utvecklade av Autotech Motor AB" og vil have 4495 svenske (ca. 3400 danske) for postordrechip og dimsen. http://pj-performance.se/volvo/

PJ-performance tilbyder for øvrigt også en løsning til 2995 svenske (ca. 2300 danske) hvis du kommer forbi og får lagt softwaren ind og derved kan undvære at få sådan en programmeringsdims. De bor dog langt oppe i Sverige så besparelsen er garanteret brugt op i benzin.

Som jeg ser det giver Autotech stortset en programmeringsdims med til samme pris som BSR vil have for chippen alene, specielt hvis du køber gennem PJ i stedet. Personligt hælder jeg mere til at købe direkte hos Autotech end gennem PJ for hvis et eller andet driller skal man ikke igennem PJ som mellemmand. Med BSR er fordelen at de har en afdeling i Birkerød, dvs. der kan nok spares noget porto på at hente selv og man kan køre op og brokke sig personligt hvis noget driller.

Endelig er der muligheden for at køre til en tuner og få lavet en custom chipning med rullefeltsmåling og hele baduljen. En postordrechip er alt andet lige ikke skræddersyet lige netop til motoren i din bil, den er lavet til alle 140 hk 2.4 generelt og så håber man at din motor kan bruge samme chip. Check evt. tråden her: http://www.volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=13667&p=75153&

Min egen plan er at trille forbi en tuner med rullefelt engang til foråret og høre hvad han kan tilbyde.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf pramux » fre dec 02, 2016 10:40 am

Hej Thomas,

Tak for svar - der er godt nok mange muligheden.

Så vidt jeg ved er det ret vigtigt at på "programmeringsdimsen" med i købet. Du kan fx bestiller online hos BSR med en lånedims som jo så skal afleveres tilbage. Men hvis du skal have din bil til service, kan de ikke pille ved software i din bil uden at nulstille eller geninstallere den originale software, og så har du ikke mulighed for at installere din tuning igen. BSR sagde at det var en rigtig god idé at købe den med. Denne model version af dimsen er også ved at udgå, da min bil er ved at være gammel, så hvis jeg ikke køber den snart kan det være jeg slet ikke kan få fat i andet end software.

Du må meget gerne give lyd fra dig om hvordan det går når din bil er færdig med en custom tuning. Det ville være interessant at høre om.

VH Simon
pramux
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre nov 25, 2016 14:46 pm

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Peter_C » fre dec 02, 2016 11:53 am

2) Automatgear

Du skal overveje om ikke du skal ofre et olieskift/oliegennemskylning af gearkassen. (hvis du ikke ligefrem kan se af servicehistorikken at den er skiftet for nylig)
Volvo foreskriver kun olieskift til biler der trækker tunge læs eller køres "intensivt" (Taxa´er m.v.) men den generelle opfattelse her på Volvosnak er alt ALLE automatgearkasser bør have regelmæssige olieskift. I din bil er det for hver 60.000km.

3) BSR tuning til ca. 188 hk

Husk at forsikringen sikkert ikke er ligeglade med at din bil pludselig har 48HK mere (du styrer jo selv om de skal vide det, men synes da lige du skal have det i tankerne)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Peter57 » fre dec 02, 2016 13:17 pm

Hej.

Vedr. BSR tuning.
Peter C. skrev.
Husk at forsikringen sikkert ikke er ligeglade med at din bil pludselig har 48HK mere (du styrer jo selv om de skal vide det, men synes da lige du skal have det i tankerne)

Hvordan skulle forsikring selskabet finde ud af den er BSR tunet. Selvfølgelig skal du ikke skilte med det, ej skrive det på div. forum, eller's vil det vel være umuligt, at bevise det.
Jeg har oplyst mit forsikring selskab, at min har Polestar, den er jo også godkendt med det.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Strandvaskeren » fre dec 02, 2016 15:01 pm

Peter_C skrev:Husk at forsikringen sikkert ikke er ligeglade med at din bil pludselig har 48HK mere (du styrer jo selv om de skal vide det, men synes da lige du skal have det i tankerne)

Forsikringen må mene alt det de gider om det, hvis de vil lave brok skal de bevise at det var på grund af de ekstra 48 hypper at tingene gik galt.

Så, hvis du vil have forsikringen til at punge ud fordi motoren sagde bang, så kan de få held med at undslå sig fordi du har modificeret motoren.

Vil du i stedet have dem til at punge ud fordi snurrede af vejen i et snevejr kan forsikringen kun undslå sig hvis de kan bevise at det var på grund af de ekstra 48 heste at det gik galt = satans svært at bevise.

Jeg har en bekendt der arbejder i Færdselsstyrelsen og han er ved flere lejligheder blevet indkaldt som fagkundskab når forsikringsselskaberne vil undslå sig pga. tuninger, parolen er soleklar, det er kun hvis tuningen forårsager eller forværrer ulykken at der er noget at komme efter.

Husk dog at tuning skal være uoriginal (mærkværdigt nok).

Motoren i en 140 hk version hedder B5244S2. Motoren i en 170 hk version hedder B5244S. Eneste forskel er motorstyringen.

Hvis du kører til Volvo og beder dem opgradere motorstyringen til 170 hk versionen, så bliver din motor til en B5244S og din bil skifter model til storebroderen. Told & Skat kan kræve ny afgift, din bil er jo blevet til en anden model og forsikringen kan give nedslag i en eventuel udbetaling fordi du har fejlforsikret din bil, den er jo en anden model end det du sagde den var.

Bruger du uoriginal tuning i stedet for, fx. BSR's, så er din bil stadig den lille model med en B5244S2 motor, også selv om motoren med BSR tuning yder det samme som eller mere end storebroderen. T&S har ikke noget at komme efter og forsikringen kan heller ikke brokke sig.

Synsmanden kan brokke sig og forlange bevis for at bilen ikke forurener mere end originalen, det er derfor du fjerner tunet inden syn for en sikkerheds skyld. Sikkerhedsmæssigt er der ikke noget problem, præcis samme karosse, ophæng og bremser kan håndtere 300 hk i en T5R, så 180 hk på din tunede B5244S2 motor er no problem. Nu jeg tænker over det, så er R modellen vist med obligatorisk 4-hjulstræk, men så har 2.4T modellen i det mindste bevist at 210 hk ikke er noget problem.

Kort sagt er det ikke noget jeg vil bekymre mig over.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Peter_C » fre dec 02, 2016 21:15 pm

Et eller andet sted har jeg en pdf liggende af et brev en gut havde modtaget fra sit forsikringsselskab. De havde på internettet fundet sig frem til at han havde tunet sin Corolla 1600 til 225HK og på den baggrund opsagde de med øjeblikkelig virkning kaskoforsikringen samt hævede ansvarsforsikringen til 25.000,- (mener jeg det var) Argumentet var at forsikringsaftalen var indgået på falsk grundlag, da bilen de havde forsikret var oplyst til 114HK.

Hvis det var mig der havde fået chippet vores 140HK´s V70 (tanken har strejfet mig et par gange) ville jeg meddele det til forsikringen ... fordi sådan er jeg.
Gætter på det ikke engang ville blive dyrere. Vores to V70´ere koster stort set det samme.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Strandvaskeren » fre dec 02, 2016 23:26 pm

Ifølge wiki fås civile Corollaer kun med op til 129 hk, så jeg har fuld forståelse for at forsikringen ikke vil lege med på en der er trimmet til 225 hk, der er jo ingen som helst garanti for at karosse, hjulophæng og bremser kan håndtere den slags.

At tune en Volvo fra 140 til 170-180 hk er noget andet, Volvo har jo typegodkendt præcis samme bil til de 210 hk 2.4T'eren har.

Min forsikring vil have ca. 100 kroner ekstra for en 170 hk S60 i forhold til en 140 hk S60, så det er ikke det der gør forskellen for mig, jeg er dog aldrig blevet spurgt hvilken forsikring jeg vil vælge, de bad om mit stelnummer og så var jeg registreret for en 140 hk S60'er.

Der er også et element af "ond tro" i det. Kan forsikringen bevise at du har kendskab til tuningen, eller kunne det være en tidligere ejer der havde fået bilen chippet og glemt at fortælle dig det? Kan du forventes på egen hånd at opdage at bilen har 170 hk i stedet for 140 hk? Det er nok lidt sværere for Corollaejeren at overse at hans bil har dobbelt så mange heste som forventet.

Hvis jeg en dag får chippet min bil vil jeg høre tuneren om ikke han gider kalde det fx. "skift af tandrem" på regningen. Han slipper for at få ørerne i maskinen fordi han har solgt en tuning uden at kunne dokumentere at bilen ikke forurener ekstra og jeg kan påstå jeg ikke kender til nogen tuning, jeg er 4. ejer af bilen og har ikke styr på hvad de forgående eventuelt har fået lavet.

Hvis jeg ringer til forsikringen og fortæller dem om tuningen, så risikerer jeg at de har en eller anden oplysningspligt overfor Færdselsstyrelsen og der bliver bøvl ud af det. Så hellere spille overrasket over at min bil havde flere heste end jeg troede hvis det en dag bliver relevant og lade det være op til forsikringen at bevise at jeg handlede i "ond tro" og havde kendskab til det på forhånd.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Kim S » lør dec 03, 2016 12:46 pm

Hello...
Har fulgt lidt med i denne tråd :) det kan godt være jeg er LIDT bestefar agtig, men hvorfor tune en bil man LIGE har købt ? ? ? hvorfor så ikke købe en der HAR de extra kræfter man mener man mangler ??
Der er jo regler for tuning også chip tuning....
https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/K ... uning.aspx
Som jeg forstår det er det EJER der har pligten til at den overholder reglerne, og hvis det er som med alt andet, ja så er uvidenhed IKKE en undskyldning... læs evt også jeres forsikrings papire igennem ( helt sikkert det med småt ) der står med garanti et eller andet ang. oplysnings pligt og regler for dækning... de er jo ikke dumme, og vil for guds skyld ikke betale hvis de kan komme af med ikke at skulle :D
Og så må vi jo kun køre 110 og nogen steder 130 som max.... så om man er 1 sekund hurtiger oppe på 110/130 ... det spiller vel ikke den store rolle.
Så er der den der med mere moment.... hvis man ved at man skal køre MEGET med campingvong, båd, tung trailer, så find en vogn der kan det, self med et overskud så man også kan opgraderer sit påhæng.

sorry for mit morfar indlæg, men jeg forstår ikke det der tuning......... jo på bane ! ! ! men ikke på vej i lille dk. :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Kim S » lør dec 03, 2016 13:10 pm

Ang ? 1...
Sidder der ikke et filter/forstærker bagi ... http://www.volvopartswebstore.com/showA ... egory=7858
Kunne evt være der du skal kikke.
Ang ? 2...
Min havde det samme problem med gearet, fik den skyllet og derefter 0 stillet ( fik at vide at den selv stiller sig efter lidt blandet kørsel efter 40-60 km men syntes ikke den ændret sig efter de kørte km , derfor manuel 0 stilling )
Fik noget tilsætning i olien der skulle hjælpe på de solenoids der sidder i gearkassen samtidigt med olie skift ( et produkt fra http://www.rvs-tec.dk/ ), efter dette er det blevet en " normal " gearkasse.
mvh
Kim
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Strandvaskeren » lør dec 03, 2016 15:10 pm

Kim S skrev:Har fulgt lidt med i denne tråd :) det kan godt være jeg er LIDT bestefar agtig, men hvorfor tune en bil man LIGE har købt ? ? ? hvorfor så ikke købe en der HAR de extra kræfter man mener man mangler ??

Jeg synes der er flere parametre i det at købe bil på brugtmarkedet.

Princippielt set er jeg enig med dig, det er nemmere/smartere at købe den bil man egentlig helst ville have, men det er ikke sikkert den findes i den rette kombination. For mig handler køb af en brugt bil også om bilens generelle tilstand, sundhed, rust, er services overholdt, virker den forrige ejer tillidsvækkende, hvor langt har bilen kørt, trækker den skævt under prøvekørslen, er der mislyde og alt det der. Prisen er også en parameter. Jeg fandt det jeg basalt set mener er en sund og rask S60'er og en passende kombination af ovenstående parametre. Der var også 170 hk og 2.4T modeller til salg, men til markant andre priser, helt andre km-tal eller i generelt dårligere stand, så jeg endte med at købe den 140 hk S60 jeg har nu.

Kim S skrev:Som jeg forstår det er det EJER der har pligten til at den overholder reglerne, og hvis det er som med alt andet, ja så er uvidenhed IKKE en undskyldning...

Det er korrekt at man som ejer har pligt til at holde bilen lovlig, men du har ikke pligt til at være ekspert og vide alt om din bil. Du forventes ikke som privatperson at kunne opdage, at den forrige ejer har monteret bremseklodser med asbest selv om reglerne siger de skal være asbestfrie. Du har ikke pligt til at sende dem til kemisk * (sjovt, den censurerer ordet a-n-a-l-y-s-e) for at checke at de er som de skal være.

Man opererer med et begreb der hedder "at handle i ond tro". Corollaen med den dobbelte effekt har sandsynligvis set meget lidt standard ud, dvs. da han oprettede sin forsikring må han have vidst bedre og bevidst (i ond tro) have vildledt forsikringsselskabet.

Når dine bremseklodser viser sig at være ulovlige kan man ikke som udgangspunkt antage at du godt vidste den var gal, bilen bremser jo som den skal, den hyler bare lidt mindre.

En chipning fra 140 til 170 hk er ligeledes komplet usynlig, sandsynligvis ikke en ændring du opdager i den daglige brug. så hvordan skal du kunne forventes at vide at tingene ikke er som de skal være? Var den nu tunet til fx. 400 hk er det rimeligt at forvente at du opdager ændringen, men det er en anden snak.

Så ja, du har som ejer pligt til at holde din bil lovlig, men det er ikke et krav at du lader bilen rullefeltsteste og checker samtlige partnumre for at sikre dig det er sådan.

Kim S skrev:læs evt også jeres forsikrings papire igennem ( helt sikkert det med småt ) der står med garanti et eller andet ang. oplysnings pligt og regler for dækning... de er jo ikke dumme, og vil for guds skyld ikke betale hvis de kan komme af med ikke at skulle :D

Som allerede nævnt er der forsikringsselskaber der har forsøgt at undslå sig at betale erstatning med henvisning til ulovlige modificeringer, men de bliver generelt underkendt med mindre det kan påvises at modificeringen forværrede eller var direkte årsag til ulykken.

Kim S skrev:sorry for mit morfar indlæg, men jeg forstår ikke det der tuning......... jo på bane ! ! ! men ikke på vej i lille dk. :D

Fair nok.

I min optik er en 140 hk og en 170 hk S60'er præcis samme bil, blot har 140 hk'eren fået en elektronisk fodlænke på af marketingsårsager. Volvo byggede en bil med 170 hk og besluttede efterfølgende kunstigt at hæmme en del af bilerne.

At fjerne den hæmning ser jeg ikke som tuning, jeg ser det som at fjerne det der får min bil til at køre dårligere end den behøver gøre - fuldstændigt på linie med at jeg skifter gamle, slappe fjedre og dæmpere ud med nye så bilen igen kan komme til at køre som den var tiltænkt fra starten, eller udskifter den defekte ABS sensor så bilen igen lever op til fuldt bremsepotentiale.

Du skal så være velkommen til at mene at jeg skal skrubbe på bane fordi min bil efterfølgende kan det samme som de der toptunede og sindsyge 170 hk versioner der kører rundt derude på almindelige veje.. :D
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Kim S » lør dec 03, 2016 18:39 pm

" En chipning fra 140 til 170 hk er ligeledes komplet usynlig, sandsynligvis ikke en ændring du opdager i den daglige brug. " ..... hvorfor så gøre det ? :D

Nu var det ikke bremser, fjedre, ABS osv. der var på tale, men er det ikke at give den et lige lovlig twist at bringe det ind i chip tuning ? det går under alm vedligeholdelse at bilen, eller det mener du så ikke at det gør ?

Jeg har på intet tidspunkt skrevet/sagt noget om at DU skal skrubbe på bane pga. 30 hk mere .... så den står for egen regning :D
Jeg forstår bare ikke det at tune en ganske alm. bil... det minder mig lidt om ... min er større end din, nede fra børnehaven/skolen :D
Du skal ikke tage det personligt ( som jeg læser det .. gør du )... det er så sandeligt ikke min mening at gøre dig så gal/vred/sur ... se jeg smiler :D :D :D :D :D :D :D
Men der er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange brugte biler derude, og hvis man leder længe nok ... ja så kommer den ( på et tidspunkt ) jeg ledte ca 1 år før jeg fandt min, netop med det jeg søgte også i pris ( der gik sgu helt sport i det :D )
Men uanset hvordan du forstår hvad jeg har skrevet, det er ikke et ANGREB, men bare et HVORFOR tune og bevæge sig ud i en gråzone...
God weekend
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Strandvaskeren » lør dec 03, 2016 20:02 pm

Jeg tager det ikke personligt, eller føler mig angrebet, jeg synes debatten er interessant. Det personlige kommer når jeg svarer udfra personlige forudsætninger, fx. havde jeg ikke et år til at vente på det helt rigtige brugttilbud, min forrige bil sang på sidste vers og det satte en vis tidshorizont.

Du spørger mig "hvorfor så gøre det?" og mit modspørgsmål er "hvorfor ikke gøre det når det nu er sådan bilen er født?"

Det springende punkt for mig er, at min bil er udviklet af Volvo til at have 170 hk, men efterfølgende af marketingsmæssige årsager kunstigt hæmmet.

Hvis nu begrænsningen var lavet ved at montere en klods under speederen så den ikke kunne trykkes helt i bund, eller præstationerne hæmmet ved at fylde hjulkasser og døre med blylodder, ville det så ikke være naturligt at fjerne klodsen eller blyet? Hvorfor køre rundt i en bil der præsterer mindre end den er designet til?

Jeg ville have det på præcis samme måde med en 850'er med lavtryksturbo, når nu bilen er designet fra fødslen til at have et højere ladetryk hvorfor hulen så acceptere begrænsningen udelukkende fordi marketingsafdelingen synes det er vigtigt med en lillebror på programmet?

Det har (for mig) ikke noget at gøre med "min er større end din", kun at jeg ikke gider at min bil er gjort bevidst dårligere end den behøver være, uanset om det så er gjort med en klods under speederen, blylodder, ladetryksbegrænsning eller en motorstyring der ikke vil åbne gasspjældet helt op - væk med djævelskabet så bilen kan det den er bygget til at kunne.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Kim S » lør dec 03, 2016 22:53 pm

:D :D :D :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Spørgsmål til kloge Volvo folk :-)

Indlægaf Ulrik Friis » tors dec 08, 2016 0:48 am

Nu lyder det lidt drastisk det med at chiptune en 140 hk motor til 188 hk. Men det er B5244S2 og S motorer vi snakker om med elektronisk gasspjæld, og den eneste forskel på de to er at i 140 hk motoren åbner gasspjældet kun halvvejs. I 170 hk udgaven åbner det helt. Denne ændring koster ikke 3.500 kr. hos en Volvo mekaniker med VIDA abonnement.

Jeg tvivler stærkt på at en BSR tuning kan få den op på 188 hk. Nu er Volvo ret konservative i deres hk angivelser, så få lige tjekket hvad bilen yder nu inden du ændrer noget. Hvis motoren ellers er i orden vil jeg skyde på den kan få 180 hk. Det er trods alt en sugemotor. Og at man kan hente så mange ekstra kræfter ud af en sugemotor er kun muligt når gasspjældet ikke åbner helt :)

Der er delte meninger om BSR. Jeg har en konkret oplevelse, hvor det ikke virkede efter hensigten. Claus' BSR virker til gengæld på en 2,4T. Til gengæld virker Autotech for mig.

Kan man opdage en chiptuning? Ja, det kan man, men det kræver at man sætter VIDA på bilen. Her vil der komme en fejlkode som meddeler at checksummen for motorstyringen er forkert.

Hvorfor chiptuning? Fordi det er sjovere, fordi en overhaling gøres sikrere, fordi den kraftigere motor gør det nemmere at sno sig i trafikken. Man må tune sin bil op til 20% mere end standard uden at man får vrøvl med T&S. Bilens afgiftsmæssige identitet må ikke ændres. Hvorfor skulle Volvomanden med VIDA abonnementet indberette noget som helst? T&S eller forsikringen kan da bare ringe til NSA, så kan de få alle oplysninger :) :) :)

Og alle Volvo motorer er groft overdimensionerede, så de kan sagtens holde til en smule effektforøgelse. Gearkasserne kan også.

Så er der skrønen med at en chiptunet motor kører længere på literen. Det gør den altså ikke! Motorens virkningsgrad ændres ikke, der kommer flere hk til rådighed, så hvorfor ikke udnytte dem. Og udnyttes de koster det benzin. Energiregningen som kan laves over en specifik bil har flere faktorer, som ikke ændres ved en chiptuning:
1. bilens vægt er den samme
2. bilens luftmodstand er den samme
3. motorens virkningsgrad er den samme

En chiptuning sørger for at der kan komme mere benzin og luft ind i forbrændingskamrene end der kunne før, så der kan prduceres nogle flere hypheste. Det giver ikke en bedre økonomi, hvis man bruger mere energi.

Nogle chiptunere kan optimere hele motorens styring ved en såkaldt mapning, hvor man i en rullestand måler på alt. Denne mapning øger motorens virkningsgrad marginalt, så efter en sådan optimering vil man kunne opnå en besparelse, hvis kørselsmønstret forbliver uændret, altså at man ikke bruger de ekstra hk til noget. Men nogle optimeringer stresser så andre dele af motoren, fx hæves trykket i dieselmotorers common rails med 2-300 bar ved en sådan optimering, så der må ikke være svagheder i det system.

ad. 2: Gearkassen skal skylles (12 liter gearkasseolie) og den skal nulstilles i adaptionen med VIDA.
ad. 1: Du skal have tjekket at antennekablerne sidder fast i antenneforstærkerne. Du bliver nødt til at pille beklædningen af oppe over begge bageste sidevinduer for at komme til antenneforstærkerne. Hvis du har "varmetråde" i begge sider er der antenner i begge sider. Når man skifter pærer i baglygterne kan man nemt komme til at trække i antenneledningen så den hopper ud af antenneforstærkeren.
ad. 4: Flere har hentet alverdens stumper til Volvo i Sverige. Så hvis du kan få fat i en læderstue skal du bare gøre det. http://bildelsbasen.se er et godt sted at lede. Jeg ved dog ikke om airbag'en i forstolene skal håndteres med VIDA, eller om du bare kan tilslutte.

Husk når du piller ved bilens elektriske system og især med de ting som har indflydelse på airbag funktion, at du skal fjerne strømmen fra bilen på denne måde:
1. Vent mindst 10 minutter efter du har slukket den. Bilens el-system skal i sleep-mode.
2. Fjern kablet til minuspolen på batteriet
3. Lav det du vil lave
4. Når du igen tilslutter batteriets minuspol til bilen skal tændingsnøglen være drejet om på II. Derved forhindrer du alskens mærkelige fejlkoder, især fejlkoder der relaterer til bilens SRS system.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster