af Strandvaskeren » ons dec 14, 2016 14:45 pm
Et rullefelt er i princippet en rørende simpel indretning.
I bund og grund kræver det bare en tromle med en kendt vægt som bilens hjul kan accelerere op i fart. Du har været på skrotpladsen og fundet tromlen fra en gammel damptromle eller du har sådan en betonrulle fra en gammel havetromle, bare skidtet er rundt og du kender vægten, så er du i mål. Du skal også bruge et speedometer for at holde styr på hvor hurtigt tromlen snurrer og et stopur for at måle hvor hurtigt bilens hjul kan bringe tromlen fra en hastighed til en anden.
Tilsæt et par formler fra folkeskolens fysikundervisning, den der med, at for at spinne et objekt med en given masse op i en given fart skal der bruges en bestemt mængde energi. Den energi dividerer du med det antal sekunder det tog og du kender den effekt der skulle til for at gøre det.
På et professionelt rullefelt er der en computer til at lave tusindvis af målinger hvert sekund og lave beregninger for dig, men grundliggende handler det stadig om at få snurret en tromle med en kendt masse op i fart indenfor et tidsrum - ikke meget hokus pokus i det.
Under en rullefeltsmåling bruger man først bilens motor til at trække rullen op i fart (effekten på hjulene), derefter hiver man bilen i frigear og ser hvor hurtigt bilens transmission bremser rullen ned igen (transmissionstabet). Til sidst lægges de to tal sammen og kaldes motoreffekten.
Hvorfor viser to rullefelter så ikke ens?
Tjae, hvis nu rullen er godt slidt og vejer mindre end det du har fortalt computeren at den vejer, så bliver computeren imponeret over at du kan hive så tung en rulle så hurtigt op i fart og fortæller at din bil må have en masse heste. At rullen så i virkeligheden er lettere, og derved ikke helt så svær at hive op i fart, ved computeren ikke.
Der er også noget tab i rullens lejer, det skal computeren have oplysninger om, så når du har hevet bilen i frigear og lade rullen tabe hastighed igen, så er det ikke det alt sammen der skyldes bilens transmissionstab, men måske får bilen alligevel kredit for det når hjuleffekten og transmissionstabet lægges sammen og kaldes motoreffekten?
Jeg skal ikke udelukke at vejr og lufttryk også kan blande sig i målingerne, så afhængigt af hvor nøjagtigt den slags tastes ind i computeren kan resultatet variere.
Hvordan kan man så bruge et rullefelt?
Ja, sådan en enkeltstående måling som Heine har fået er mest for hyggens skyld, ikke noget galt i det.
Man kan selvfølgelig også rulle to biler lige efter hinanden for at se hvilken der kan mest. Samme rulle, samme parametre, samme temperatur og lufttryk, så de to bilers kurver kan direkte sammenlignes. Cool hvis man skal finde ud af hvem der har den stærkeste bil på dagen.
Den mest hyppige brug af rullefelt er nok før og efter en modificering. Man ruller bilen, skifter til en sportsudstødning og ruller bilen igen for at se om det gav andet end mere lyd. Bagefter kan man så skrue originalpotten på igen og evt. rulle endnu en gang hvis det viser sig at det fungerede bedre.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle