Rullefelt

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Rullefelt

Indlægaf Heinejepsen » tirs dec 13, 2016 23:57 pm

Klågem skrev:
Strandvaskeren skrev:
Klågem skrev:Prøv et rullefelt et andet sted.
Det er ikke 2 felter der viser det samme

Hvilket gør det temmeligt formålsløst at køre et andet sted hen, det kan godt være tallet på papiret bliver et andet, men bilen kan jo nøjagtigt det samme.

Hvis man hænger sig i at mangle 10 hk på papiret. Så kunne et stykke papir med andre tal redde dagen.
For mærke det tvivler jeg på man kan. :D


Hænge sig i og hænge sig i, nu er det jo ikke sådan at jeg ikke kan sove om natten, eller vågner badet i koldsved eller noget. Var egentlig bare et spørgsmål om i andre så det som helt normalt, hvilket der er konsensus omkring, og så er den ikke længere.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Rullefelt

Indlægaf Strandvaskeren » ons dec 14, 2016 14:45 pm

Et rullefelt er i princippet en rørende simpel indretning.

I bund og grund kræver det bare en tromle med en kendt vægt som bilens hjul kan accelerere op i fart. Du har været på skrotpladsen og fundet tromlen fra en gammel damptromle eller du har sådan en betonrulle fra en gammel havetromle, bare skidtet er rundt og du kender vægten, så er du i mål. Du skal også bruge et speedometer for at holde styr på hvor hurtigt tromlen snurrer og et stopur for at måle hvor hurtigt bilens hjul kan bringe tromlen fra en hastighed til en anden.

Tilsæt et par formler fra folkeskolens fysikundervisning, den der med, at for at spinne et objekt med en given masse op i en given fart skal der bruges en bestemt mængde energi. Den energi dividerer du med det antal sekunder det tog og du kender den effekt der skulle til for at gøre det.

På et professionelt rullefelt er der en computer til at lave tusindvis af målinger hvert sekund og lave beregninger for dig, men grundliggende handler det stadig om at få snurret en tromle med en kendt masse op i fart indenfor et tidsrum - ikke meget hokus pokus i det.

Under en rullefeltsmåling bruger man først bilens motor til at trække rullen op i fart (effekten på hjulene), derefter hiver man bilen i frigear og ser hvor hurtigt bilens transmission bremser rullen ned igen (transmissionstabet). Til sidst lægges de to tal sammen og kaldes motoreffekten.

Hvorfor viser to rullefelter så ikke ens?

Tjae, hvis nu rullen er godt slidt og vejer mindre end det du har fortalt computeren at den vejer, så bliver computeren imponeret over at du kan hive så tung en rulle så hurtigt op i fart og fortæller at din bil må have en masse heste. At rullen så i virkeligheden er lettere, og derved ikke helt så svær at hive op i fart, ved computeren ikke.

Der er også noget tab i rullens lejer, det skal computeren have oplysninger om, så når du har hevet bilen i frigear og lade rullen tabe hastighed igen, så er det ikke det alt sammen der skyldes bilens transmissionstab, men måske får bilen alligevel kredit for det når hjuleffekten og transmissionstabet lægges sammen og kaldes motoreffekten?

Jeg skal ikke udelukke at vejr og lufttryk også kan blande sig i målingerne, så afhængigt af hvor nøjagtigt den slags tastes ind i computeren kan resultatet variere.

Hvordan kan man så bruge et rullefelt?

Ja, sådan en enkeltstående måling som Heine har fået er mest for hyggens skyld, ikke noget galt i det.

Man kan selvfølgelig også rulle to biler lige efter hinanden for at se hvilken der kan mest. Samme rulle, samme parametre, samme temperatur og lufttryk, så de to bilers kurver kan direkte sammenlignes. Cool hvis man skal finde ud af hvem der har den stærkeste bil på dagen.

Den mest hyppige brug af rullefelt er nok før og efter en modificering. Man ruller bilen, skifter til en sportsudstødning og ruller bilen igen for at se om det gav andet end mere lyd. Bagefter kan man så skrue originalpotten på igen og evt. rulle endnu en gang hvis det viser sig at det fungerede bedre.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Rullefelt

Indlægaf Klågem » ons dec 14, 2016 22:50 pm

[quote="Heinejepsen

Hænge sig i og hænge sig i, nu er det jo ikke sådan at jeg ikke kan sove om natten, eller vågner badet i koldsved eller noget. Var egentlig bare et spørgsmål om i andre så det som helt normalt, hvilket der er konsensus omkring, og så er den ikke længere.[/quote]
Den var nu ikke til dig.
Men generelt
Det fleste volvoer yder det fabrikken opgiver. I modsætning til andre mærker.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster