Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Indlægaf SuperSaxe » søn feb 19, 2017 18:16 pm

Hey'

Er lige kommet retur fra en dejlig skiferie til Alpe D'Huez.

Vores Volvo klarede de 2x 1.600 km frem og tilbage uden bøvl = dejligt. :D

En ting undrer mig dog til stadighed, og det har været gældende for alle de
dieselbiler vi har haft med dernede i 1.860 m højde (både Audi og Volvo).

At når jeg starter min dieselbil, uanset om temp er -10 eller + 5 graders varme.
Så opfører motoren sig betydeligt anderledes end herhjemme i flade DK.

Den er længe om at starte og lyder "noget usund" de første par min og falder så
til ro. Og det har som sagt været gældende for alle vores dieselbiler gennem tiden.

Nogen der har et kvalificeret bud på hvad højderne gør ved en dieselbil ?
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirs okt 02, 2012 12:11 pm

Re: Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Indlægaf Klågem » søn feb 19, 2017 21:41 pm

Et bud ville være den tynde luft.
Så skal motoren lige indstille sig selv til det.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Indlægaf jimDK » søn feb 19, 2017 21:44 pm

Jeg har læst om motorstyringen i vores XC90er (D5 185HK),
den ændrer indsprøjtningen når højden er over en vis grænse.

Foruden den primære indsprøjtning,er der nogle mindre pre- og post- indsprøjtninger, afhængig af forholdene (højde, temperatur,RPM, regenerering osv)

Et uddrag fra VIDA omkring motorstyring for D5244T4:

"Under certain conditions, two pre-injections are used. This takes place at low ambient temperatures (below approx. +4°C) and at high altitude (higher than 1000 meters above sea level)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Indlægaf Ulrik Friis » tirs feb 21, 2017 20:42 pm

Som Klågem skriver er luften tyndere i højden. I "standard-atmosfæren" er trykket ved havets overflade 1013 hPa og trykket i 1.829 meters højde vil så være 812 hPa altså en forringelse på næsten 20%. Luftens tæthed (kg/m3) falder fra 1,225 til 1,024. Så der er altså 20% mindre ilt i luften, ilt som er nødvendig for en forbrændingsmotor. Men da det er en turbo motor vil den, når den først er kommet igang, selv kompensere og sætte turbo-trykket op.

Når vi når 3.000 meter er trykket nede på 697 hPa og her begynder iltindholdet i luften at være så lavt, at man skal tænke på at få et tilskud ilt. I trafikfly som flyver i 10-12 kms højde har man trykkabine, som holder trykket på et niveau som om man befandt sig i ca. 2.000 meters højde altså ca. 800 hPa, så både piloter og passagerer undgår hypoxia.

I 5,5 kms højde (Mont Blanc 4,8 km) er trykket halveret.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Hvorfor opfører dieselmotorer sig underligt i højderne ?

Indlægaf oakey » ons mar 01, 2017 13:58 pm

Turboladerne i de fleste biler stopper med at fungere når lufttrykket kommer under en vis grænse.
I min 850T bliver turboladeren droslet ned ved 2500m standard tryk (~0.75 bar).
Behovet for neddrosling skyldes turboladerens design.
Det lave tryk og modstanden i indsugning og luftfilter gør at der ikke kommer nok luft til kompressordelen, - 'der er ikke nok luft for kompressoren at arbejed med'
Samtidig er energien fra udblæsningen der driver turbinen ikke er mindsket væsentligt.
Trykregulatoren vil forsøge at holde trykket i indsugningen konstant ved at lukke for udblæsningens by-pass = mere udblæsningsgas kommer til turbinen.
Uden den ovennævnte lufttryk-afhængige neddrosling vil turboladeren løbe løbsk.

Flymotorer er anderledes indrettet.
For det første bevæger motoren sig gennem luften med 800 - 900 kmt og der er derfor en kraftig 'ram effekt' fra den luft den passerer.
Desuden anvender flymotorer en aksialkompressor med mange trin der sammen er i stand til at komprimere det ringe tryk der er i 10 km højde (~ 0.25 bar) til de 30 - 50 bar der er er brug for i forbrændingskammeret.

Idet jeg håber det ovenstående giver forstand.
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster