V70 tredie generation

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70 tredie generation

Indlægaf jesperf » lør aug 12, 2017 16:50 pm

volvo_thor skrev:
tomn146 skrev:Diesel kan jo lave en masse problemer, især med lidt korte ture i ny og næ, men jeg bilder mig ind at den 5 benede volvomotor er bundsolid og mindre problematisk. Er der nogen fornuft i at regne med færre rep. udgifter til den 5 benede 2.4 literes kontra en 2.0D ?


Volvo’s dielselmotorer er generelt solide, men de kræver korrekt vedligeholdelse og kørselsmønster som enhver anden dieselmotor. De 5-benede benzinere er meget driftsikre, men dog lidt tørstige. Der er sjældent andet end alm. service.
I forhold til 2.0D motoren er det mig bekendt en Ford/PSA motor. Den har også ry for at være driftsikker, men er ikke udviklet af Volvo.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :-)
Mvh. Jesper

2008 V70 III 2,5T aut benzin
1998 BMW K1200RS (MC) til de varme sommerdage

Tidligere:
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
2015 Peugeot 108
1989 Kawasaki GPX 750R (MC)
1980 Honda CB900FA Bold'or (MC)
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: V70 tredie generation

Indlægaf volvo_thor » man aug 14, 2017 16:58 pm

Sagen er den, at jeg nu kun har 800m på cykel til arbejde. Så derfor tænkte jeg at sælge min V50 2.0D og finde en benzin istedet, selv om bilen for det meste kun bliver brugt til at lidt længere ture på 20, 30 50 og 90km, med ca 2-3 ture om ugen på 5-10km. Før kørte jeg ca 30-35.000 om året og nu er jeg nok nede på 10-15.000km(20.000 for at være sikker). Så derfor kiggede jeg på enten en 1.8-2.0 benzin i en V50'er magen til den jeg har eller måske en V70'er med en 5 benet, fordi jeg har en lille drøm om lyden fra den motor.
Pladsen i en V50'er fin til mig, men er der nogen der ved hvor den 4 benede 2 liters benzin kommer fra? - og er den noget værd?
volvo_thor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V70 tredie generation

Indlægaf volvo_thor » man aug 14, 2017 22:13 pm

Kiggede lidt på denne her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v50/20-sport-edition-momentum-5d/3363139
Den er meget tæt på min egen, som dog er med Sølvfarve(Ocean Race ) og sort læderkabine.
Er det volvo's egen motor, renault, Ford duratec eller mazda?

Eller den eneste 5 benede under 100K:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v50/24-5d/3372554

Ud over størrelse - er der så nogen ellers kvalitetsforskel op til V70?
volvo_thor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V70 tredie generation

Indlægaf Ulrik Friis » tirs aug 15, 2017 11:37 am

Det er jo ikke motoren som sådan der er svagheden, men alt det der er hægtet på den, der kan skabe problemer. En diesel motor er følsom overfor driftsbetingelserne, fordi der er hægtet partikelfilter, katalysator og EGR på den. Bliver motoren ikke varm kløjs den i sod. En dieselmotor forbrænder ved 700 grader, og den bruger lang tid på at varme op. Derfor har Volvo forsynet diesel V70eren, som sælges i Norden, med en tilskudsvarmer, som også kan bruges til at varme bilen op på forhånd.

Her er en benzinmotoren mere medgørlig. Den forbrænder ved 1.100 grader hvorfor det er nemmere at holde gang i katalysator og EGR.

EGR, servo, klima, slanger, kølere, intercooler, kondenser osv. - det er her problemerne opstår. En moderne motor bliver jo ikke slidt som i gamle dage, da den er præcisionsfremstillet af robotter. Og bruger man den bedste syntetiske motorolie bliver den bare ved med at køre.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1947
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 tredie generation

Indlægaf volvo_thor » fre aug 18, 2017 9:27 am

Tak for svar :D
Jeg ved at det skal være omkring 100.000kr og benzin.
Som jeg kan forstå det, så er V50'eren fin og de 20cm ekstra i V70'eren er nok ikke nødvendigt til mig. Den 5-benede er måske også bare for sjov, grund lyden - eftersom at jeg kan læse mig frem til at både 1.8 og 2.0 benzin også er volvo og ikke en ventiltikkende ford-motor.
volvo_thor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V70 tredie generation

Indlægaf Claus » fre aug 18, 2017 14:46 pm

Vær OBS på at 1,8 motoren godt kan drikke motorolie så husk et pejle olie hver gang du tanker. Ellers er det en fin motor.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2698
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V70 tredie generation

Indlægaf Ulrik Friis » lør aug 19, 2017 21:21 pm

Drop fordommene om "ventil tikkende" motorer. Hvis du møder en sådan så gå udenom den, da den ikke er passet ordentligt. Sandheden er, at alle bilfabrikanter bytter motorer og andre ting, så vi ikke kan følge med. De små dieselmotorer er mig bekendt fremstillet til at kunne puttes i Ford, Volvo og PSA biler. Og nu har PSA købt Opel, Skal man så til at snakke om at de udgåede SAAB 93'er egentlig er en Peugeot?

Konstruktionen og forarbejdningen i en Volvo er bedre end i en Peugeot eller en Opel. Motorerne henter de på de store motorfabrikker.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1947
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 tredie generation

Indlægaf volvo_thor » søn aug 20, 2017 8:26 am

Det prøver jeg så sandelig også- men jeg ved at der stadig er forskel og prøver blot at foretage et fornuftigt køb/valg.
Mine brors Astra fra -96 har en Valeo starter, En af mine venners Audi A6 Avant har franske bremser bagpå. Desuden opdager jeg tit at biler kan være ganske fornuftigt skruet sammen - uagtet deres alder eller mærke.
Spøjst at 1.8 kan æde olie - det har jeg også hørt om 1.8'eren fra Toyota.
Må lige se om jeg kan få prøvet en, så jeg har et bedre grundlag. V50'eren ligger jo lige til højrebenet, da det kun er motoren der er anderledes. Hvad med oliefyr/tilskudsvarmer? Er det helt væk i benzinmodellerne? Eller er det nemmeste bare at eftermontere et selv?
volvo_thor
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V70 tredie generation

Indlægaf phw_2200 » lør aug 26, 2017 8:32 am

@Volvo_thor

De 4-cyl er Ford-motorer. Derfor kan de være gode nok. Mener aldrig at have hørt dårligt rent teknisk om V70 2,0. Bilmagasinets chefredaktør har kørt det setup i 8 år... Men lyden og historien var grunden til at jeg valgte en V70 2,5t. Tilmed en Polestar-optimeret med 250 hk. Tørstig er den dog.
Min gamle Ford Focus 1,6 100 hk kørte dog fremragende og det er kun ved motorvejskørsel at man for alvor har brug for forskellen, egentlig mest i form af højere gearing.

Peter
Volvo V70 2.5T Polestar årg. 2009
phw_2200
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 23:28 pm
Geografisk sted: København

Re: V70 tredie generation

Indlægaf Peter57 » lør aug 26, 2017 13:33 pm

Hej.

Lige et spørgsmål til phw_2200.

Når du skriver den er tørstig, hvor mange kilometer kører du pr. liter. Min kører 10 km pr. l. og det er med mange opstart og korte ture. På lange ture er den oppe på 12 km pr. l.
Det synes jeg er okay, i hvert fald for mig.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Re: V70 tredie generation

Indlægaf jesperf » lør nov 25, 2017 0:41 am

Shadows skrev:
amazonb20 skrev:Godaften

Jeg overvejer at skifte vores nuværende bil ud med en V70 af tredie generation. Jeg har fundet, syntes jeg selv, nogle gode bud. Men jeg har også læst/hørt at denne model, i starten, havde lidt børnesygdomme..
Er det noget i kan af- eller bekræfte.? Og er der bestemte modeller jeg skal holde mig fra.?
Nu er vi begyndt at køre kortere ture, så jeg tænker at en benzin model ville være at fortrække.
Med venlig hilsen Karsten


Jeg har lige haft en sådan model fra 2008. Altså en V70II sim er sidste model fra 2008-20017.
Det var en benzin 2.5T med aut gear og endte med at havde kørt 311.000 km.

Den kørte perfekt i de små to år vi havde den.
Eneste (virkeligt eneste defekt) reparation var to store bøsninger i bagvognen. De var helt væk da jeg overtog bilen.
Volvo ville havde RIGTIGT mange penge for skifte dem, men jeg fik det gjort via Autobutler for 2500,- i Roskilde.

Super dejlig bil som bare kørte.


@Shadows - kan du huske hvilke bøsninger der konkret var tale om? Jeg er ved at anskaffe mig en V70 2,5T, så vil lige sikre mig at de er ok før køb, hvis det er et “kendt problem”..
Mvh. Jesper

2008 V70 III 2,5T aut benzin
1998 BMW K1200RS (MC) til de varme sommerdage

Tidligere:
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
2015 Peugeot 108
1989 Kawasaki GPX 750R (MC)
1980 Honda CB900FA Bold'or (MC)
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster