Side 2 af 2

Re: V70 tredie generation

Indlæg: lør aug 12, 2017 16:50 pm
af jesperf
volvo_thor skrev:
tomn146 skrev:Diesel kan jo lave en masse problemer, især med lidt korte ture i ny og næ, men jeg bilder mig ind at den 5 benede volvomotor er bundsolid og mindre problematisk. Er der nogen fornuft i at regne med færre rep. udgifter til den 5 benede 2.4 literes kontra en 2.0D ?


Volvo’s dielselmotorer er generelt solide, men de kræver korrekt vedligeholdelse og kørselsmønster som enhver anden dieselmotor. De 5-benede benzinere er meget driftsikre, men dog lidt tørstige. Der er sjældent andet end alm. service.
I forhold til 2.0D motoren er det mig bekendt en Ford/PSA motor. Den har også ry for at være driftsikker, men er ikke udviklet af Volvo.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :-)

Re: V70 tredie generation

Indlæg: man aug 14, 2017 16:58 pm
af volvo_thor
Sagen er den, at jeg nu kun har 800m på cykel til arbejde. Så derfor tænkte jeg at sælge min V50 2.0D og finde en benzin istedet, selv om bilen for det meste kun bliver brugt til at lidt længere ture på 20, 30 50 og 90km, med ca 2-3 ture om ugen på 5-10km. Før kørte jeg ca 30-35.000 om året og nu er jeg nok nede på 10-15.000km(20.000 for at være sikker). Så derfor kiggede jeg på enten en 1.8-2.0 benzin i en V50'er magen til den jeg har eller måske en V70'er med en 5 benet, fordi jeg har en lille drøm om lyden fra den motor.
Pladsen i en V50'er fin til mig, men er der nogen der ved hvor den 4 benede 2 liters benzin kommer fra? - og er den noget værd?

Re: V70 tredie generation

Indlæg: man aug 14, 2017 22:13 pm
af volvo_thor
Kiggede lidt på denne her:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v50/20-sport-edition-momentum-5d/3363139
Den er meget tæt på min egen, som dog er med Sølvfarve(Ocean Race ) og sort læderkabine.
Er det volvo's egen motor, renault, Ford duratec eller mazda?

Eller den eneste 5 benede under 100K:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v50/24-5d/3372554

Ud over størrelse - er der så nogen ellers kvalitetsforskel op til V70?

Re: V70 tredie generation

Indlæg: tirs aug 15, 2017 11:37 am
af Ulrik Friis
Det er jo ikke motoren som sådan der er svagheden, men alt det der er hægtet på den, der kan skabe problemer. En diesel motor er følsom overfor driftsbetingelserne, fordi der er hægtet partikelfilter, katalysator og EGR på den. Bliver motoren ikke varm kløjs den i sod. En dieselmotor forbrænder ved 700 grader, og den bruger lang tid på at varme op. Derfor har Volvo forsynet diesel V70eren, som sælges i Norden, med en tilskudsvarmer, som også kan bruges til at varme bilen op på forhånd.

Her er en benzinmotoren mere medgørlig. Den forbrænder ved 1.100 grader hvorfor det er nemmere at holde gang i katalysator og EGR.

EGR, servo, klima, slanger, kølere, intercooler, kondenser osv. - det er her problemerne opstår. En moderne motor bliver jo ikke slidt som i gamle dage, da den er præcisionsfremstillet af robotter. Og bruger man den bedste syntetiske motorolie bliver den bare ved med at køre.

Re: V70 tredie generation

Indlæg: fre aug 18, 2017 9:27 am
af volvo_thor
Tak for svar :D
Jeg ved at det skal være omkring 100.000kr og benzin.
Som jeg kan forstå det, så er V50'eren fin og de 20cm ekstra i V70'eren er nok ikke nødvendigt til mig. Den 5-benede er måske også bare for sjov, grund lyden - eftersom at jeg kan læse mig frem til at både 1.8 og 2.0 benzin også er volvo og ikke en ventiltikkende ford-motor.

Re: V70 tredie generation

Indlæg: fre aug 18, 2017 14:46 pm
af Claus
Vær OBS på at 1,8 motoren godt kan drikke motorolie så husk et pejle olie hver gang du tanker. Ellers er det en fin motor.

Re: V70 tredie generation

Indlæg: lør aug 19, 2017 21:21 pm
af Ulrik Friis
Drop fordommene om "ventil tikkende" motorer. Hvis du møder en sådan så gå udenom den, da den ikke er passet ordentligt. Sandheden er, at alle bilfabrikanter bytter motorer og andre ting, så vi ikke kan følge med. De små dieselmotorer er mig bekendt fremstillet til at kunne puttes i Ford, Volvo og PSA biler. Og nu har PSA købt Opel, Skal man så til at snakke om at de udgåede SAAB 93'er egentlig er en Peugeot?

Konstruktionen og forarbejdningen i en Volvo er bedre end i en Peugeot eller en Opel. Motorerne henter de på de store motorfabrikker.

Re: V70 tredie generation

Indlæg: søn aug 20, 2017 8:26 am
af volvo_thor
Det prøver jeg så sandelig også- men jeg ved at der stadig er forskel og prøver blot at foretage et fornuftigt køb/valg.
Mine brors Astra fra -96 har en Valeo starter, En af mine venners Audi A6 Avant har franske bremser bagpå. Desuden opdager jeg tit at biler kan være ganske fornuftigt skruet sammen - uagtet deres alder eller mærke.
Spøjst at 1.8 kan æde olie - det har jeg også hørt om 1.8'eren fra Toyota.
Må lige se om jeg kan få prøvet en, så jeg har et bedre grundlag. V50'eren ligger jo lige til højrebenet, da det kun er motoren der er anderledes. Hvad med oliefyr/tilskudsvarmer? Er det helt væk i benzinmodellerne? Eller er det nemmeste bare at eftermontere et selv?

Re: V70 tredie generation

Indlæg: lør aug 26, 2017 8:32 am
af phw_2200
@Volvo_thor

De 4-cyl er Ford-motorer. Derfor kan de være gode nok. Mener aldrig at have hørt dårligt rent teknisk om V70 2,0. Bilmagasinets chefredaktør har kørt det setup i 8 år... Men lyden og historien var grunden til at jeg valgte en V70 2,5t. Tilmed en Polestar-optimeret med 250 hk. Tørstig er den dog.
Min gamle Ford Focus 1,6 100 hk kørte dog fremragende og det er kun ved motorvejskørsel at man for alvor har brug for forskellen, egentlig mest i form af højere gearing.

Peter

Re: V70 tredie generation

Indlæg: lør aug 26, 2017 13:33 pm
af Peter57
Hej.

Lige et spørgsmål til phw_2200.

Når du skriver den er tørstig, hvor mange kilometer kører du pr. liter. Min kører 10 km pr. l. og det er med mange opstart og korte ture. På lange ture er den oppe på 12 km pr. l.
Det synes jeg er okay, i hvert fald for mig.

Re: V70 tredie generation

Indlæg: lør nov 25, 2017 0:41 am
af jesperf
Shadows skrev:
amazonb20 skrev:Godaften

Jeg overvejer at skifte vores nuværende bil ud med en V70 af tredie generation. Jeg har fundet, syntes jeg selv, nogle gode bud. Men jeg har også læst/hørt at denne model, i starten, havde lidt børnesygdomme..
Er det noget i kan af- eller bekræfte.? Og er der bestemte modeller jeg skal holde mig fra.?
Nu er vi begyndt at køre kortere ture, så jeg tænker at en benzin model ville være at fortrække.
Med venlig hilsen Karsten


Jeg har lige haft en sådan model fra 2008. Altså en V70II sim er sidste model fra 2008-20017.
Det var en benzin 2.5T med aut gear og endte med at havde kørt 311.000 km.

Den kørte perfekt i de små to år vi havde den.
Eneste (virkeligt eneste defekt) reparation var to store bøsninger i bagvognen. De var helt væk da jeg overtog bilen.
Volvo ville havde RIGTIGT mange penge for skifte dem, men jeg fik det gjort via Autobutler for 2500,- i Roskilde.

Super dejlig bil som bare kørte.


@Shadows - kan du huske hvilke bøsninger der konkret var tale om? Jeg er ved at anskaffe mig en V70 2,5T, så vil lige sikre mig at de er ok før køb, hvis det er et “kendt problem”..