Nybagt Volvo ejer

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Fixit » tirs okt 10, 2017 22:02 pm

Hej,
Jeg har, til min fars store glæde, taget teten op, og er blevet Volvoejer.
Min fars gamle, en hvid PV544 med rød stue, står, i min hukommelse, som et lysende eksempel på en familieslider. Den eksistere, desværre, ikke mere.
Håber så nu, at jeg også har fået mig en familieslider, lidt mere moderne dog, i form af en XC90 185 D5 Aut. fra 2007 med 140.000 på uret.
Efter halvandet døgn, synes jeg allerede det er et ualmindeligt herligt stykke køretøj.
Er måske heller ikke så svær at imponere, da jeg kommer fra en 110" Defender Td5 99' (Som også et fantastisk køretøj (mange fede oplevelser 'derude'))

Nu er det så, at spørgsmålene trænger sig på... Flere af dem finder jeg svar på blandt jeres indlæg herinde, andre ved at bladre i instruktionsbogen.
Eks. lågen til tankdækslet, der først låser 10 min efter bilen er låst... Spøjst, men giver sådan set meget god mening.

Jeg vil gerne give den et 'nyejer-service', olier, filtre, skylle automatkassen osv. Er der andet det ville give mening at få tjekket (skiver/klodser er skiftede for nylig)
Kan I, i den forbindelse, anbefale en go' volvomekaniker/værksted i nabolaget af Frederiksberg?

Hvad er jeres holdning til undervognsbehandling, Volvo selv, skriver der ikke er nogen grund til det, de første tolv år?
Synes det ville give mening at den fik et skud.

Mht. parkeringsvarmer, står der i instruktionsbogen 'Ekstraudstyr'.
På 'stilken' kan jeg bladre frem til 'Timer 1' og '2', ændre tidspunkter og til/fra.
Ved forsøg på direkte start (fra/til) skifter displayet tilbage til 'fra' efter et sekunds tid, samtidig med den 'gule trekant' tændes kortvarigt.
Kommer fejlmeddelelsen fordi der er noget galt med parkeringsvarmeren, eller...?
Der er ikke noget der har 'startet', efter timer indstillingerne, og jeg har ikke ledt efter parkeringsvarmeren, endnu. (ved I hvor jeg ville skulle kigge?)
Ved I om menu pkt. er der, selvom der ikke er 'ekstraudstyr'?

Det var et par issues fra mig, der kommer sikkert flere.
Og bær over med mig, jeg kommer fra en bil, hvor det 'vildeste' var kabinelyset der dæmpede af sig selv, efter et par minutter...

Vi Ses Derude
Fixit
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 02, 2017 20:25 pm

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Peter_C » ons okt 11, 2017 12:32 pm

Kommer fejlmeddelelsen fordi der er noget galt med parkeringsvarmeren, eller...?

Ja det vil jeg mene

Ved I om menu pkt. er der, selvom der ikke er 'ekstraudstyr'?

Det er jeg 99% sikker på det ikke er

(ved I hvor jeg ville skulle kigge?)

På min sidder en benzinfyrsmærkat på undersiden af motorklappen helt oppe ved førersiden/forruden. Prøv at kigge om din har en mærkat der
Selve fyret plejer (på V70 i hvert fald) at sidde i skærmen/kofangeren foran venstre forhjul. Måske du kan se udstødningsrøret fra fyret hvis du kigger under bilen

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 971
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf jimDK » ons okt 11, 2017 15:28 pm

Velkommen!!

Det er jo en XC90'er magen til min :D
Jeg har haft den i ~ 5 år, dejlig behagelig og med 7 sæder så alle børnene kan være der.

Ja, som Peter siger er der et klistermærke fra fyret på undersiden af motorhjelmen.

Og selve fyret er placeret under forlygten i førersiden, inde bag forskærmen.

Der kan være flere årsager til at banditten ikke vil starte op, jeg har repareret mit 2 gange i de 5 år.
Men syntes egentlig det holder ret godt.

Lidt billeder fra engang jeg rodede med mit fyr, måske en hjælp.
Her kan du også se klistermærket under hjelmen.
http://s80.dk/DIY/CoolantPressure/index.html
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1705
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf jimDK » ons okt 11, 2017 15:34 pm

Når du starter fyret, bør du kunne høre diesel-pumpen klikke ved højre baghjul.
(seperat brændstof pumpe til fyret)

Hvis den ikke siger noget, så ville jeg starte fejlsøgningen der,
stikket kan være løst? ingen forsynings-spænding til pumpen?

Men det kan også være der er lagret fejlkoder i forbindelse med tidligere start-forsøg,
så vil fyret ikke forsøge at starte op, før det er løst / fejlkoder slettet.

Jeg plejer at checke med fejlkode-læser (VIDA/Dice), de gange jeg har haft problemer.

Lidt info fra en anden tråd
viewtopic.php?f=3&t=7956&hilit=+cpm#p43272

bemærk at fejlkoder fra fyret er lagret i CEM modulet:
viewtopic.php?f=3&t=7956&hilit=cpm&start=15#p43393

så du kan checke om du har fejlkoder i CEM via denne metode
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =+visa+fel

Har du fejlkoder i CEM, kan de udlæses og slettes med en VIDA/Dice (eller en PPC II eller lignende) og så kan du forsøge at starte fyret op igen...
Fejlkoderne kan give et fingerpeg om hvad der er galt.
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1705
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Fixit » tors okt 12, 2017 21:06 pm

Takker for svar!
Jo jo, Peter, du har ret, den er go' nok, der sidder en parkeringsvarmer ude foran, og udstødning nedenunder, fandt dog ikke noget klistermærke.
Men eftersom sælger ikke vidste om der var fyr, har det nok ikke kørt længe...
Har en go' fyrmester, der checker det igennem efter efterårferien.
Webasto'et (Thermotop C) der sad i 110" kunne, ved fejl, nulstilles, og 'tvangsstartes'. Kan man noget lignende her, eller er det som der står i manualen, '...hvis det ikke starter efter gentagne forsøg, kontakt Volvoværksted...'?

Hvad siger I til undervognsbehandling, er det spild af penge?
Og apropos penge... hvilken mekaniker/værksted vil I anbefale?

På 110" skruede jeg alt selv. (Der kunne man næsten heller ikke gøre noget galt)
Her kan jeg mærke, jeg er lidt mere tilbageholden, men det er nok kun et spørgsmål om tid :wink:

@jimDK, fed side, masser af interessant go'nat læsning.
Du har erfaringen, er der noget jeg skal være opmærksom på?

Paulli
Fixit
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 02, 2017 20:25 pm

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf jimDK » fre okt 13, 2017 9:04 am

mht noget at være opmærksom på
>>med 140.000 på uret.

så skal der snart skiftes tandrem.Men der er OK plads på XC90eren (til at have hænderne nede ved siden af motoren)
Jeg har service protokollen liggende her (kamaxel 10 år/180k km)
http://s80.dk/Billeder/Serviceprotokoll ... 4%20format)%20P2%202005-.pdf

Ellers vil jeg anbefale olieskift hver 10.000km (jeg bruger castrol 0w30, A5/B5 spec)
et nyt diesel filter måske....hvis det ikke er skiftet endnu.
og selvfølgelig gearkasse skylning, det har jeg også en lille guide til http://s80.dk/DIY/tf80sc/Flush/index.html

Du kan se de fleste af de ting jeg har lavet på vores her:
http://s80.dk/DIY/index.html

Da du selv har lavet alt på land roveren, så vil jeg tro det er ligetil for dig på 90'eren også.
Ellers er det bare at spørge, når der dukker noget op :)
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1705
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Klågem » fre okt 13, 2017 20:22 pm

jimDK skrev:mht noget at være opmærksom på
>>med 140.000 på uret.

så skal der snart skiftes tandrem.Men der er OK plads på XC90eren (til at have hænderne nede ved siden af motoren)
Jeg har service protokollen liggende her (kamaxel 10 år/180k km)
http://s80.dk/Billeder/Serviceprotokoll ... 4%20format)%20P2%202005-.pdf

Ellers vil jeg anbefale olieskift hver 10.000km (jeg bruger castrol 0w30, A5/B5 spec)
et nyt diesel filter måske....hvis det ikke er skiftet endnu.
og selvfølgelig gearkasse skylning, det har jeg også en lille guide til http://s80.dk/DIY/tf80sc/Flush/index.html

Du kan se de fleste af de ting jeg har lavet på vores her:
http://s80.dk/DIY/index.html

Da du selv har lavet alt på land roveren, så vil jeg tro det er ligetil for dig på 90'eren også.
Ellers er det bare at spørge, når der dukker noget op :)

Er det ikke lidt overkill at skifte olie for hver 10000km.
Når Volvo foreskriver 20000 eller 30000 km alt efter køre mønster. Olien er jo longlife netop beregnet til lange intervaller.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5338
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Ferdinand » lør okt 14, 2017 9:52 am

Tillykke med den nye familieslider.

Jeg springer direkte ud i at besvare et par af dine spørgsmål.... Undervognsbehandling... er et religionsspørgsmål, hvortil min bilreligion foreskriver at man gør det tidligst muligt i en bils levetid. Udover at man slipper for rustskader, selv om Volvo er godt beskytter hjemmefra, så er de ikke 100% "vacineret" mod det røde syge... så ja, gør det... Desuden bliver den en lille smule mere stille fordi metaloverfladerne bliver dækket at et fedtet blødt lag.

Interval på olieskift er igen et religionspørgsmål.... Volvo har angivet et interval - det er for egen skyld at man skifter oftere... Jeg skifter selv tidligere end foreskrevet... det siger min mavefornemmelse mig at det har maskinen godt af, og køber man olien til den rigtige pris... så vælter det ikke budgettet.

Får du liv i fyret og bruger det HVER gang inden du skal køre, vil du opleve et lidt lavere brændstofforbrug samlet set, en mere stille motor og større komfort, men det kender du jo fra Defenderen...

Gider man adskille bremser og rense disse et par gange om året. Ja, så bremser den bedre og delene holder længere... men det er ens for alle biler.
Ferdinand

Volvo V70 D5 2002 & 2003
Volvo 144S 1967
Range Rover 4.6 HSE 2000
BMW Z3 Roadster 2002
Citroën Xsara Hdi 2001 & 2003
Brugeravatar
Ferdinand
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn apr 15, 2012 10:11 am

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Fixit » man okt 16, 2017 15:59 pm

Takker igen for input!
Kan se i servicebogen, at tandremmen, og vandpumpen, er skiftet ved 100k/2014
- 'Holder' den så i 10år/180k?
Mht. service, fik den sidst ved 136k/jun.2017, note: 'due service, div. filter'
- Så det vel lidt overkill at rive den igennem endnu et service?
Og den får en undervognsbehandling snarest muligt!

Jeg har observeret, at 'centrallåsen i pass. side for, driller, vil ikke altid låse/låse op.
- Er det ikke 'bare' at splitte døren ad, og rense og smøre?
- Hvor bøvlet er det at skille dørene ad? (Venter stadig på Haynes)
Højttaleren i føresiden, for, er også ustabil, tænker det er samme mølle, split døren ad, kig og fix.

Har læst lidt rundt omkring ang. navigationsanlægget. Det er ingenlunde livsnødvendigt, men er det til at få det opdateret for menneskepenge?

Go' efterårs Ferie
Fixit
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man okt 02, 2017 20:25 pm

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf Ulrik Friis » tirs okt 17, 2017 0:40 am

Jeg har en D5 mk1 med 163 hk og har i de 10 år jeg har ejet den skiftet olie ved 20.000 km med ACEA A5/B5 oliekvalitet og SAE 0W-30 viskositet. Den runder meget snart 400.000 km og bruger ½ liter på 15.000 km. Det skal hertil tilføjes, at den ikke længere yder 163 hk, men har i de sidste 8 år ydet 200 hk.

Bøvlet i højre side kunne være knækkede ledninger mellem A stolpen og døren?

Hvis du har et DVD baseret nav-anlæg koster en opdatering ca. 1.500 kr.

Jeg kender et rigtig godt Volvo værksted: Autohjørnet i Espergærde http://autohjornet.com/. De er rigtige mekanikere og kan ordne ALT og giver ikke fortabt på de svære opgaver. Og de har ikke noget imod, at du står og kigger på, mens de laver bilen. Ellers er der 15 minutter på gåben ned til kystbanen ved Espergærde st.

Fyret har en særlig funktion i den kolde tid. Når temperaturen er 5 grader og derunder tænder det automatisk når du starter og leverer tilskudsvarme til opvarmningen af motoren. Men når det bliver så koldt tænder man selvfølgelig fyret ½ time før man skal køre. Der burde desuden også være to tidsindstillinger, Timer 1 og Timer 2, når du drejer på kontaktarmen. Her sætter du det tidspunkt, du skal køre, hvorefter den selv tænder fyret så bilen er køreklar og dejlig lun når tiden oprinder. Opvarmningen af en vinterkold motor en af årsagerne til det lavere brændstofforbrug.

Hvis du absolut vil have den undervognsbehandlet, hvilket jeg ikke vil afvise kan være fornuftigt, hvis du selv vil beholde den de næste 10 år, så sørg for at vælge et værksted som IKKE perforerer bilen med borehuller. Med et godt kendskab til bilen, kan værkstedet behandle den uden at der bores et eneste hul! Spørg Autohjørnet.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1982
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Nybagt Volvo ejer

Indlægaf oakey » tirs okt 17, 2017 16:07 pm

Hej,

Jeg fik undervognsbehandlet min V70T P26/2007/250.000km i foråret dette år hos Dinitrol i Roskilde.
-
Da jeg var til syn med bilen hos FDM i Roskilde i september dette år fik jeg en snak med synsmanden om bl.a. undervognsbehandling.
Han sagde at der er hulrum som aldrig bliver behandlet - - se her....
Den plastskal der dækker bunden af døråbningerne går ned under karosseriet og lukker ved panelet under bilen.
Han brugte med forsigtighed en skruetrækker til at åbne plastskallen så vi kunne se ind.
Ganske rigtigt, der var ingen behandling og nogle steder var begyndt at blive røde af rust.

Tænk over hvor jeres biler har hulrum der ikke bliver behandlet, - steder som man aldrig ser, men som bliver udsat for vejsalt.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 642
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster