Dieselrens

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Dieselrens

Indlægaf Ulrik Friis » ons nov 08, 2017 14:13 pm

Jeg vil hermed dele en erfaring:

Efter jeg er holdt op med at gå på arbejde kommer Volvoen ikke ud at køre hver dag. Og den udsættes ind imellem for kortere ture. Den begyndte at hoppe en cylinder eller to over, når startmotoren blev tændt, nogle gange spekulerede jeg på, om den ville starte. Jeg skulle på weekend i Jylland, og inden turen fyldte jeg en ½ liter Liqui Moly dieselrens i tanken ifm. en optankning. Den kørte som den skulle på turen, men efter hjemkomsten skulle man tro den er på steroider. Ingen tøven ved start, ingen røg fra udstødningen når jeg lægger fra kaj eller laver en kvik acceleration - den kører som et skud!

Selvfølgelig hjælper en lang tur på motorens funktion, men det her er så meget bedre end jeg forventede. Jeg kan derfor uden tøven varmt anbefale dieselkørere at bruge 125 kr. på en dåse Liqui Moly.

https://www.billigbilpleje.dk/pi/Liqui-Moly-Diesel-rens-500-ml-1-stk_2642282_158167.aspx
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dieselrens

Indlægaf mbrandborg » lør nov 11, 2017 15:57 pm

Min erfaring rækker kun til brug af Bell Adds produkter. Bruger ved hver påfyldning af diesel et additiv. Der er flere af disse, blandt andet en til bykørsel (Bell Add City og et til vinteren, Bell Add Vinter). Har kun gode erfaringer, idet brændstoføkonomien forbedres kendeligt.
To gange årligt, giver jeg bilen en Servicerens Bell Add 2D, som hældes i brændstoffet. Præparatet renser dieselmotoren og forebygger koks og aflejringer.
En gang årligt, giver jeg bilen en Serviceren D2, som renser forbrændingsrum. lamdasonder, katalysator og temperaturføler. Dette produkt skal blæses ind gennem indsugningen og det er meget vigtigt, at man følger brugsanvisningen slavist, eller får hjælp, fra en der kender proceduren.

Jeg kører i en XC 60 5 D fra 2016.

Syntes efterhånden, at det er noget af en udfordring, at finde de rette produkter til at holde bilen i topform. De sidste par år, er der kommet så mange kemi-produkter på markedet, at det er sært at overskue.
jeg holder mig til det, som jeg ved virker for mig :-)

PS: Der er mange penge at spare, ved at søge lidt på nettet efter disse produkter, som ofte er på tilbud!
mbrandborg
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs okt 04, 2016 20:21 pm

Re: Dieselrens

Indlægaf oakey » lør nov 11, 2017 20:16 pm

Uha, Ulrik, er du blevet efterlønner?
Ved udgangen af dette år lukker jeg mit ApS og går på efterløn.
Det er ikke noget jeg har lyst til, men mit syn er blevet så dårligt at jeg ikke kan opretholde en indtægt der ligner den som jeg får som efterlønner.
Det forhindrer mig ikke i at fortsætte min interesse for elektronik og biler som en hobby, - så længe det er en hobby :mrgreen:
Med en lup og andre remedier kan man komme en lang vej.
Hvem ved hvad det kan bringe?
/oakey
Nu:
V70T aut. P26 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 558
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dieselrens

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 14, 2017 1:25 am

Har man et normalt kørselsmønster med sin dieselbil, dvs. den bliver varmet ordentligt igennem og får lov at rotere ind imellem, så kan man holde skidtet fra døren.

Den diesel vi kan købe i Danmark er (normalt) af udmærket kvalitet, og man behøver ikke tilsætte additiver.

@mbrandborg
Jeg synes brugen af additiver normalt er unødvendig og penge ud af vinduet. Jeg vil dog lige stille et spørgsmål: Du skriver, du hælder et additiv i, hver gang du tanker, og du skriver også, at det giver en bedre brændstoføkonomi. Hvordan kan du afgøre det, når du altid kører med et additiv i tanken?

@oakey
Næ du, jeg er gået på "rigtig" pension.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dieselrens

Indlægaf Claus » tirs nov 14, 2017 11:17 am

Hej venner.
Vi har i min dykkerklub en stor 12 meter lang og 4 meter bred glasfiber dykker båd med en 215 hk stor Perkins diesel på 6,3 liter.
Den er 4 år gammel og har kun kørt ca 550 timer den kunne kun komme op på 2500 omdrejninger når de fik fuld gas. Det betød ca 10,2 kn, men brændstof forbruget var meget højt. Vi har derfor valgt kun at køre 1700 omdr der sejler vi 8 kn og bruger kun det halve brændstof det er 18 liter i timen.
Her forleden dag sejlede jeg en tur for at lænse båden og giver derfor fuld gas for at båden vipper og vandet løber ned til lænsepumpen, men den kan kun komme op på 2000 omdrejninger og jeg kan ikke høre den normale turbohylen.

Ved i om det ville kunne hjælpe med tilsætningsstoffer i dieselen og evt hvor meget vi har 600 liter diesel når vi tanker.
Ligefrem at adskille indsugning og turbo ville jeg helst undgå.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2586
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Dieselrens

Indlægaf oakey » tirs nov 14, 2017 13:48 pm

Hej Claus,

Nu er vi ovre i lastvognsafdelingen :mrgreen:
Jeg ville spørge BU Power Systems, der servicerer Perkins motorer, land og vand, om de kunne hjælpe:
http://www.bu-perkins.dk/

/oakey
Nu:
V70T aut. P26 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 558
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dieselrens

Indlægaf Ulrik Friis » man nov 20, 2017 16:26 pm

Der gælder lidt andre "regler" når emnet er en dieselmotor i en båd. Der kan danne sig dieselpest i tanken, som forstopper systemerne, der er vandudfældningssystemer der skal tømmes og renses regelmæssigt. Og bliver den afkølet med et lukket kølesystem eller er det havvandet der køler den? Temperaturen i sådan en motor kan være svær at have styr på, og hvis ikke den bliver helt varm opstår alt bøvlet.

Jeg har en del erfaring med mindre Volvo Penta dieseler til sejlbåde, men de er på max 50 hk. Ingen turbo eller andre moderne indretninger og forbruget ligger på 2 liter/timen med 2.000 o/m. De har hvert forår fået en dåse dieselrens, som også modvirkede dannelsen af dieselpest.

Jeg kan forstå, at det er en common rail diesel, da du omtaler turbohylen, så kan man jo tage dyserne ud og rense dem, hvilket antageligt ikke er meget forskelligt fra en Volvo diesel. Jeg ved ikke om en sådan motor har EGR, da den jo ikke skal leve op til regler for person- og lastvogne. Det meste snask i en diesel motor findes i EGR systemet, og dyserne kokser til.

Jeg vil nok mene, at en sådan motor har brug for noget rensemiddel. Lige netop dette Liqui Moly kan man lade motoren gå på ved at stikke såvel brændstoftilførselsslange og returslange ned i dåsen. Men til den store motor skal du nok have et par liter at gøre godt med.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dieselrens

Indlægaf Claus » ons nov 22, 2017 4:24 am

Hej Ulrik
Tak for dit svar, jeg har lige skiftet alle dieselfilterne 3stk og tappet snavs ud af det store filter. Det gav ikke noget resultat.
Jeg bruger nogle timer igen i næste uge på noget af det andet du skriver :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2586
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Dieselrens

Indlægaf Ulrik Friis » ons nov 22, 2017 14:10 pm

Dieselpest er lidt af en sniger, da det er bakterier, som udvikler sig i tanken, når/hvis den står halvtom i længere tid i varmen. En tommelfingerregel til modvirkning af dieselpest er at tanken altid skal være fyldt helt op når båden ikke sejler.

Held og lykke med fejlfindingen. Det er jo noget af en krabat.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1877
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dieselrens

Indlægaf Claus » tors nov 23, 2017 14:45 pm

Ulrik Friis skrev:Dieselpest er lidt af en sniger, da det er bakterier, som udvikler sig i tanken, når/hvis den står halvtom i længere tid i varmen. En tommelfingerregel til modvirkning af dieselpest er at tanken altid skal være fyldt helt op når båden ikke sejler.

Held og lykke med fejlfindingen. Det er jo noget af en krabat.


Jeg forsøger med at tilslutte noget diesel uden om tanken så dieselpest kan be eller afkræftes..
Ja hun er en stor dame 8,5 tons.
Det kan være vi kan samle nogle volvosnakker til en fisketur.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2586
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster

cron