T5 aut 2002, tør man?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf Volvo4life » tirs maj 08, 2018 22:20 pm

Hej alle.

Der skal måske en ny Volvo til samlingen. En T5er fra 2002 med automatgear og 250.000km.

Bilen er pæn, velholdt, fornuftig pris og ikke misbrugt men...

Gearkassen er den berømte/berygtede AW55-50SN. Den har fået skiftet olie regelmæssigt, men der er ingen information om udskiftning af ventilhus mm. Så det er nok bare et spørgsmål om tid før... bum! Selvfølgelig kan den køre med en halvdefekt gearkasse et godt stykke tid, som så mange andre fra den periode gør.

Gasspjæld er muligvis også et problem på bilen, da ingen ved om det er skiftet.

Hvad synes folk - skal man bare finde noget andet og bruge penge på?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf jesperf » tirs maj 08, 2018 22:29 pm

Min tidligere V70 kørte 345.000 med samme gearkasse uden problemer. Den blev skyllet for første gang i min ejertid ved 320.000, ikke fordi der var problemer, men for en sikkerheds skyld. Da jeg solgte den fungerede gearkassen fortsat upåklageligt med et silkeblødt skift. Jeg ville ikke være bekymret med det kilometertal, på trods af de flere kræfter. Forudsat at den skifter som den skal og olien ser fin ud
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf Ulrik Friis » tirs maj 08, 2018 22:36 pm

Hvorfor skulle AW55-50SN være en dårlig gearkasse? Min holdt 380.000 km og det var kun fordi filteret var fyldt. Det er selvfølgelig tåbeligt at placere et filter, man skal splitte gearkassen ad for at skifte, så det rygte må den leve med. Gearkassen er bundsolid som resten af Volvoen.

Du kan med VIDA teste solenoiderne. Det er meget tydeligt når man tester dem om de virker (siger et højt klik), og der er ingen grund til at skifte hele ventilhuset hvis det kun er en enkelt eller to solenoider der ikke virker.

Såvidt jeg husker fra debatten her, så er Magneti Marelli spjældhuse ikke særligt solide, men de sad kun på 2001'erne. Hvis der sidder et Bosch på din skulle den være OK. Men alt slides jo. Men 250.000 km er ingenting.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf Volvo4life » ons maj 09, 2018 8:30 am

Ulrik Friis skrev:Hvorfor skulle AW55-50SN være en dårlig gearkasse? Min holdt 380.000 km og det var kun fordi filteret var fyldt. Det er selvfølgelig tåbeligt at placere et filter, man skal splitte gearkassen ad for at skifte, så det rygte må den leve med. Gearkassen er bundsolid som resten af Volvoen.

Du kan med VIDA teste solenoiderne. Det er meget tydeligt når man tester dem om de virker (siger et højt klik), og der er ingen grund til at skifte hele ventilhuset hvis det kun er en enkelt eller to solenoider der ikke virker.


Gearkassen skal nok virke, selvom den er delvis defekt. De første på årgange havde nogle designfejl der gav sjove skift mm. Der blev udviklet et opdateringskit som skulle bruges hvis kunden klagede tilpas meget. Jeg ved at der kører mange rundt uden disse opdateringer og de virker ofte fint i dagligdagen, men engang imellem kikser den et skift eller lignende. Oftest er/var forklaringen at den manglede at lære din kørestil.

Der kom flere opdateringer, både hardware og software, til de gearkasser de første par år. Er de lavet korrekt er det en ganske fin gearkasse.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf kdraun » ons maj 09, 2018 11:02 am

Flushing af gearkasse tager små 1½ til 2 timer, og er virkelig nemt, så man bør næsten gøre det bare fordi det ikke tager længere tid. Jeg har kun nulstillet og ikke lavet en grundindstilling. Skifter tæt på perfekt (lidt hård indskiftning ved igangsætning som jeg nok kan få fjernet ved en grundindstilling). Alle motorophæng er også skiftet.

Udskiftning af spjældhuspotentiometer er lidt mere krævende. Tog mig 3-4 timer og lidt sved på panden, men det har virket upåklageligt siden.

Jeg brugte en sådan:
https://www.ebay.com/itm/For-VOLVO-S60- ... Nu&vxp=mtr

den her guide er i mine øjne den mest udførlige og bedste:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/17 ... resources/
Volvo V70 2.4 2001, automatic
tidligere V70 2.5 1997, Manuel
kdraun
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons dec 06, 2017 8:27 am

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf jimDK » ons maj 09, 2018 13:17 pm

skal man bare finde noget andet og bruge penge på?


afhænger vel af beløbet :-)

For en DIY person (som dig) tror jeg heller ikke den bliver et problem. den har i hvert fald potentiale.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: T5 aut 2002, tør man?

Indlægaf Volvo4life » ons maj 09, 2018 17:02 pm

kdraun skrev:Flushing af gearkasse tager små 1½ til 2 timer, og er virkelig nemt, så man bør næsten gøre det bare fordi det ikke tager længere tid. Jeg har kun nulstillet og ikke lavet en grundindstilling. Skifter tæt på perfekt (lidt hård indskiftning ved igangsætning som jeg nok kan få fjernet ved en grundindstilling).

Det med hård indskiftning er normalt et resultat af dårligt design hvor gearkassen går i N når du holder stille og træder på bremsen. Funktionen blev fjernet og burde også kunne fjernes på din via software.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster