Nedblænding i sidespejle.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » ons sep 19, 2018 22:03 pm

Hej venner.
Nu går vi den mørke tid i møde og jeg har oplevet at blive blændet i mine sidespejle.
Der er automatisk nedblænding i bakspejlet men sidespejlene kan jeg ikke lige skruger ned for.
Bilen har også tonere ruder bag i, så problemet er kun i sidespejlene.

Jeg tænker på om en toningsfilm på ca 30% lagt på spejlene ville kunne hjælpe.
Er der nogle som har en ide om hvad man kan gøre.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Klågem » ons sep 19, 2018 22:47 pm

Brems og lad idioten køre forbi.
Og så stikker du ham fjernlyset
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » tors sep 20, 2018 1:38 am

Klågem skrev:Brems og lad idioten køre forbi.
Og så stikker du ham fjernlyset

Det er dog en tåbelig adfær :evil:

Det er ikke fordi de køre med langt lys, det kan bare være at indkøbskurven står bag i. Jo mindre bilen er jo mere blænder den.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Ulrik Friis » tors sep 20, 2018 15:16 pm

De nye LED lygter blænder helt utroligt meget selv i nedblændet tilstand - eller hvad det nu er de gør selv. Især på de store SUVer hvor lygterne sidder i samme højde over jorden som vores sidespejle får man en ordentlig dosis blænding.

Den automatiske nedblænding er en kompliceret affære med et særligt coated spejl og en styreelektronik, så det er næppe et gør-det-selv projekt.

Du kan da forsøge dig med solfilmen, den kan vel pilles af igen hvis ikke det virker ordentligt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » tors sep 20, 2018 17:09 pm

Ulrik Friis skrev:De nye LED lygter blænder helt utroligt meget selv i nedblændet tilstand - eller hvad det nu er de gør selv. Især på de store SUVer hvor lygterne sidder i samme højde over jorden som vores sidespejle får man en ordentlig dosis blænding.

Den automatiske nedblænding er en kompliceret affære med et særligt coated spejl og en styreelektronik, så det er næppe et gør-det-selv projekt.

Du kan da forsøge dig med solfilmen, den kan vel pilles af igen hvis ikke det virker ordentligt.


Det ville bare være rat hvis der er en som har forsøgt sig og måske fundet en god løsning..
Automatik er nok udelukket at eftermonteret.

Nå jeg forsøger mig lidt frem. Skal nok skrive hvis jeg finder noget der virker.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Strandvaskeren » tors sep 20, 2018 18:14 pm

Man kan få sådan nogle moduler der tilføjer funktionalitet til Volvo'er, fx. sådan noget der automatisk justerer sidespejlene nedad når du aktiverer bakgear og den slags, men, men, men det kommer ikke til at fungere ordentligt i forhold til at nedblænde sidespejle.

Et bagspejl er designet til at kunne fungere i nedblændet tilstand, noget med at spejlet indvendigt sidder i en anden vinkel end glasset foran, så du ved at ændre vinklen kan se det normale billede i en mørkere udgave. Du har to versioner af spejlbilledet.

Et sidespejl er, mig bekendt, et almindeligt fladt spejl, dvs. du opnår ikke en "solbrilleversion" ved at ændre vinklen, du kigger nu bare ned i vejen/op i luften i stedet for bagud.

Med et nedblændet bakspejl kan du stadig se hvad der sker bagude. Med et sidespejl i forkert vinkel slipper du godtnok for at blive blændet, men du har ikke længere mulighed for at se bagud og opdage ting som andre bilister eller hvis "blænderen" vil overhale - det vil sige en dårlige ide.

Rent mekanisk bør der egentlig ikke være noget i vejen med at lave sidespejle med dobbeltfunktion, lige som bakspejle, de kunne så passende ændre vinkel samtidigt med bakspejlet - men jeg har stadig til gode at opleve et sidespejl med den funktionalitet.

Edit: ..og så blev jeg klogere: https://accessories.volvocars.com/en-ru/XC60(-17)/Accessories/Document/VCC-491024/2016 :D
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Klågem » tors sep 20, 2018 18:59 pm

Claus skrev:
Klågem skrev:Brems og lad idioten køre forbi.
Og så stikker du ham fjernlyset

Det er dog en tåbelig adfær :evil:

Det er ikke fordi de køre med langt lys, det kan bare være at indkøbskurven står bag i. Jo mindre bilen er jo mere blænder den.

Da ikke mere tåbelig end at lade sig blænde af et sidespejl og sætte solfilm på.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » tors sep 20, 2018 20:56 pm

Tak for din kommentar klågem
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf oakey » fre sep 21, 2018 9:56 am

Hej,

Det er irriterende at blive blændet uanset hvor lyset kommer fra.
Jeg har original autonivellering i alle mine Volvo'er. Selvom det ikke er billigt undgår jeg derved at genere andre bilister under kørsel med læs.
Få af de små asfalt-vabler der kører rundt har mulighed for den luksus, men de fleste moderne biler har en manuel indstilling af forlygterne.
Få anvender denne mulighed, - sikkert på grund af sjusk eller mangelende indsigt/viden.
Andre kilder til blænding er biler der har fået eftermonteret xenonlamper uden samtidig at få eftermonteret den krævede, automatiske lygtejustering.
De ryger ud ved næste syn, med mindre at ejeren anvender en grå synshal.

LED lygter blænder, men det tager med sikkerhed kun få år før bilbranchen får styr på det problem med en intelligent styring af de enkelte LEDs i forlygten.
Flere bilfabrikanter er igang med en løsning der baserer sig på et kamere der slukker LEDs enkeltvis baseret på hvad kameraet 'ser'.
Vi kommer til at leve med de biler der allerede er på markedet med originale LED forlygter indtil de bliver skrottet.
Igen er eftermonterede LED lygter, eller blot LED pærer i en eksisterende forlygte, et problem.
De overholder ikke den specificerede geometri og giver derfor et blændende lys.
--
Jeg tror ikke at synsmanden vil se venligt på sidespejle med solfilm.
Sidespejlene er allerede coated og overholder sikkert kravene, - tænk typegodkendelse.

Jeg håber det ovenstående giver forstand.
Hvis der er nogen der har bedre eller yderligere viden om emnet hører jeg gerne fra dem.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » fre sep 21, 2018 14:46 pm

Problemet kom igen i aftes jeg holdt for rødt og der kom en SUV op og holdt lige til venstre bag ved.
Hans venstre led lys bankede lige ind i sidespejlet og op i mine øjne. Man er jo en sagt sjæl.
Jeg ved godt at det ikke sker i Thy, men i København.
Jeg har fundet ud af de store nye BMW har automatisk nedblænding af sidespejle lige som bakspejlet noget med mørke krystaller eller så noget.
Jeg har ikke opgivet håbet
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Ulrik Friis » fre sep 21, 2018 21:31 pm

Bakspejle med autonedblænding bliver dårligere med alderen, så nedblændingsfunktionen dør stille og roligt. Funktionen i mit bakspejl er halveret.

Jeg var i mange år været plaget af xenonlygters strejflys i mine briller, hvor lyset blev til hele stjernetåger. Efter at have fundet en god optiker, blev dette genskin elimineret med nye brilleglas. Men det er nu igen opstået med LED lygterne. Optikeren fortæller, at brilleglasfabrikanterne gør hvad de kan for at imødegå denne "blænding", men det viser sig, at det ikke er brilleglassene, der er problemet, men selve LED lyset, som har en anden struktur (eller hvad det nu er). Folk uden briller oplever nemlig det samme.

Jeg vil prøve at finde ud af hvad det er LED lyset gør.

Der er ingen tvivl om, at man med tiden vil finde på mange smarte metoder til at styre LED lyset, men som virkeligheden er nu, vil jeg tillade mig at kalde det et trafiksikkerheds problem. Det er en pestilens når man kører ind i en lyskegle fra LED lygter. Hvis bilen holder for rødt lys opad en lille bakke lige før toppen, og altså vinklet sådan, at det nedblændede lys ikke lyser nedad men lige frem, og man kommer kørende imod får man hele lysorgelet i øjnene indtil man har passeret. Og hvis bilen så vil dreje til ventre, så det asymetriske lys også rammer, så er er der rigtig smæk for skillingen. Næsten alle taxaer i Kbh og omegn er nu så nye, at de kører med LED lys, så der er gang i lysshowet herovre.

På de flade landeveje i Thy og langs Jammerbugten er der såvidt jeg husker ikke ret mange bakker med lysregulering på toppen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Klågem » fre sep 21, 2018 22:19 pm

Ulrik Friis skrev:Bakspejle med autonedblænding bliver dårligere med alderen, så nedblændingsfunktionen dør stille og roligt. Funktionen i mit bakspejl er halveret.

Jeg var i mange år været plaget af xenonlygters strejflys i mine briller, hvor lyset blev til hele stjernetåger. Efter at have fundet en god optiker, blev dette genskin elimineret med nye brilleglas. Men det er nu igen opstået med LED lygterne. Optikeren fortæller, at brilleglasfabrikanterne gør hvad de kan for at imødegå denne "blænding", men det viser sig, at det ikke er brilleglassene, der er problemet, men selve LED lyset, som har en anden struktur (eller hvad det nu er). Folk uden briller oplever nemlig det samme.

Jeg vil prøve at finde ud af hvad det er LED lyset gør.

Der er ingen tvivl om, at man med tiden vil finde på mange smarte metoder til at styre LED lyset, men som virkeligheden er nu, vil jeg tillade mig at kalde det et trafiksikkerheds problem. Det er en pestilens når man kører ind i en lyskegle fra LED lygter. Hvis bilen holder for rødt lys opad en lille bakke lige før toppen, og altså vinklet sådan, at det nedblændede lys ikke lyser nedad men lige frem, og man kommer kørende imod får man hele lysorgelet i øjnene indtil man har passeret. Og hvis bilen så vil dreje til ventre, så det asymetriske lys også rammer, så er er der rigtig smæk for skillingen. Næsten alle taxaer i Kbh og omegn er nu så nye, at de kører med LED lys, så der er gang i lysshowet herovre.

På de flade landeveje i Thy og langs Jammerbugten er der såvidt jeg husker ikke ret mange bakker med lysregulering på toppen.

Vi har til gengæld bakker heroppe. I modsætning til kbh. De har kun Valby bakke.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Claus » søn sep 23, 2018 12:10 pm

Jeg kørte med en Mercedes taxa i går og den var udstyret med automatisk nedblænding bak og sidespejle.
Taxa chauføren fortalte at den venstre godt nok var mørk hele tiden, og skulle fikset hen af vejen. Men ellers var han super tilfreds..
Der må kunne finde en fornuftig løsning inden for en rimelig økonomisk ramme.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Koldstart » man okt 01, 2018 18:49 pm

Havde automatisk nedblænding på bak- og sidespejl i min Saab 9.3 fra 2008. De udvendige tonede ned ligesom bakspejlet, og jeg konstaterede ikke nogen "mørkning" med alderen. Til gengæld var reaktionstiden ikke optimal, og der optrådte også blænding når solen stod ind ad bagruden for- og efterår.

Ligeledes sketer der ofte det, at bakspejlet blændende op om natten når vejen var fri bagude, og så gik den bagfra kommendes lysorgel rent ind, når han/hun kom lidt pludseligt ind bag en.

En anden ulempe var, at jeg ikke kunne slå lysdæmpningen fra manuelt, hvis jeg havde behov for det (f.eks. ved bakke-manøvrer).

Så alt i alt var jeg mere end tilfreds, da jeg fandrt ud af at men S60 havde manuel nat-dæmpning på bak-spejlet.

Men hvad skal Claus så gøre for at dæmpe lyset fra sidespejlene? Bortset fra "fikse" (og ulovlige) løsninger som solfil på sideruden i sidespejlets synslinje, har jeg ikke nogen gode forslag. Jeg klarer mig med klør-5 op mellem sidespejl og øjne. Men kunne jeg få en autodæmpning der fulgte den manuelle på bakspejlet ville det nok være no 1.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Nedblænding i sidespejle.

Indlægaf Shadows » man okt 01, 2018 20:05 pm

Skulle der holde/køre en bil bag ved som blænder en smule irriterende eller sol står lavt i et af sidespejle, giver jeg sidespejet som det drejer sig et let tryk ned af på knappen. Vupti .. så blænder det ikke mere. Det tog ca 2 sek fra jeg blev bændet til problemet blev løst. :D
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Næste

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster