Et spørgsmål om tilspændingsmoment og olie

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Et spørgsmål om tilspændingsmoment og olie

Indlægaf oakey » tors okt 11, 2018 11:27 am

Hej,

Et generelt spørgsmål til tilspændingsmoment:

Jeg har ALTID smurt bolte og møtrikker før jeg monterede dem og spændte dem til det opgivne moment, - uanset hvor de var placeret i bilen.

Nu har jeg set denne video om udskiftning af CVVT på en B52xx: https://www.youtube.com/watch?v=o4uLvH151-c
@4:34 siger mekanikeren: Denne bolt skal altid ren (=uden olie) før den bliver spændt til moment for at undgå at overspænde bolten.

Mit spørgsmål er naturligvis:
Er de momenter der er opgivet i diverse manualer beregnet til 'tørre' gevind?

Hvis ja, så har jeg overspændt alle bolte og møtrikker i alle de biler jeg har ejet i mit liv :shock:

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Et spørgsmål om tilspændingsmoment og olie

Indlægaf gälleryd » tors okt 11, 2018 15:19 pm

Jeg gad ikke se mere på den gut, efter jeg så hvordan han byttede tandremmen, man märker ikke remmen op, efter den gamle rem, man låser krumtappen med en tolk ( låsevärktöj der låser motorblokken 100% rigtigt), og sätter märkerne på knasterne, inden man låser det hele, for hvem siger at alt var perfekt, fra starten af opgaven, et hak kan give dårlig benzinökonomi bla, men folk må sgu göre hvad de vil, bare det ikke er min bil de gör sådan ved.
Så jeg göre som jeg altid har gjort, og med over 30 års skruende, så er den video total ligegyldig for mit vedkommende.
Hvordan skruer man en bundprob på, helt uden olie osv, medmindre det er en ny motor, eller skifter dif olie på biler med 4-hjulsträk, nå men det var bare min mening :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Et spørgsmål om tilspændingsmoment og olie

Indlægaf oakey » fre okt 12, 2018 13:03 pm

Hej Jan,

Personen i vidoen er et fjols, men jeg har altid undret mig om gevind skulle være olieret ved moment spænding.
Grunden er, at stort set alle bolte og møtrækker jeg har skruet ud af mine biler siden 1976 (Volvo fra 1986) har været tørre, - nogle af dem endog friktions svejst under montagen i fabrikken (ikke rustet sammen).
Jeg antager at de bolte og møtrikker der bliver monteret under fabrikation bliver leveret til samlebåndet med en tynd oliefilm, - er det korrekt?
Det er min oplevelse at mekanikere. uanset hvilket værksted, skruer bolte ud og skruer dem ind igen uden passende hensyn til om de skal olieres for at momentet kommer til at passe.
Som nylig pensionist har jeg derfor valgt at reparere alt der er inden for mine muligheder og kun overlade reparationer til værksteder når opgaven er for omfattende eller delene for tunge, - som f.eks. udskiftning af motoren på min V70T (B5254T2 R5 2.5L) i dette forår på grund af manglende kompression.

Nuvel, - det er rigtig godt at have en Volvo-insider i dette forum. Jeg håber du bliver her i lang tid fremover.

med venlig hilsen
oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 805
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Et spørgsmål om tilspændingsmoment og olie

Indlægaf Peter_C » fre okt 12, 2018 13:23 pm

Jeg har en pdf om Momenttilspænding (det er et uddrag fra en lærebog på teknisk skole jern og metal såvidt jeg husker)
Der står at der er stor forskel på hvilket moment der er påkrævet afhængig om det er tørt eller smurt gevind, og det bør derfor, i den perfekte verden, være oplyst om det er "tørt eller smurt"
(det hjalp dig måske ikke så meget, andet end det bekræfter dig i at dit spørgsmål ikke er uvæsentligt)

edit: Hov.. jeg fandt faktisk en pdf der forklarer noget mere om det
Send emailadresse i PB så skal jeg sende den til dig (jeg kan ikke uploade pdf her)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster