af Ulrik Friis » søn okt 14, 2018 16:48 pm
Efter min mening spild af penge. Hvis man ved lidt om smøring, så er en sætning som "et beskyttende og genopbyggende keramisk overflade på de komponenter hvor der opstår friktion under drift" helt uden mening.
Smøring af motorer sker ved hjælp af en oliefilm, som lægger sig på alle flader som gnider mod andre flader. Uden denne film vil metal gnide mod metal, hvorefter disse dele vil slides ekstremt hurtigt.
Teknisk keramik er en blanding af pulvere af aluminiumoxid, siliciumkarbid, siliciumnitrid, zirconiumoxid, aluminiumnitrid og borcarbid. For at det kan blive til keramik skal det varmes op til meget høje temperaturer. Disse pulvere skulle altså være opslemmet i olietilsætningen og lægge sig som et keramisk lag på smørefladerne. Som jeg ser problemet, så kommer temperaturen i motoren aldrig op på de temperaturer, som kan danne denne keramik.
Og hvorfor skulle en keramisk flade give mindre friktion? Vi anvender bremseklodser af keramik, og her er friktionen høj. Jeg kan ikke se behovet for at lægge en keramisk flade på motorens dele. Man påstår friktionen nedsættes med en faktor 5,5, og det er jo ret meget. Det er 500%. Men ser man på TÜV testresultaterne, så sker der en reduktion af brændstofforbruget på 0,1 til 0,2 l/100km. Med de driftbetingelser biler udsættes for, så overbeviser det ikke mig om, at det er tilsætningen der gør udslaget. Det er simpelthen for spinkelt et grundlag til at det tages for gode varer.
Markedsføringen af produktet rammer os på alle de ømme punkter. Der findes imidlertid ikke mirakler indenfor smøring.
Køb i stedet den bedste olie der findes, og din motor vil trives rigtig godt og køre rigtig langt og længe. Den koster omkring kr. 80 pr. liter. Det er en meget bedre investering.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002