Erfaringer med RSV Tec olieadditiv

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Erfaringer med RSV Tec olieadditiv

Indlægaf Shadows » tirs okt 23, 2018 14:50 pm

Svaret fra producenten:

Hermed et kort skriv om keramiskeoverflader og RVS.
Ikke et olieadditiv

Vær opmærksomme på, at RVS ikke er et olieadditiv. Olieadditiver har til formål at ændre på oliensegenskaber. RVS bruger blot olien til at komme rundt til de steder der opstår friktion i motor, gearkasser, pumper mv. RVS ændre ikke på oliens egenskaber.

Forskellige typer keramiske overflader/sammensætninger til forskellige formål

Efter en hurtig google søgning kan jeg konstatere af det du har medsendt er taget udfra en wikipedia artikel, der handler om teknisk keramik: https://da.wikipedia.org/wiki/Teknisk_keramik . Teknisk keramik brændes på f.eks. udstødningsrør, tændrør mv. Det har intet med RVS at gøre og er 2 vidt forskellige ting. Lad os skille pærer og bananer ad. Den opmærksomme læser som faktisk har undersøgt produktet, vil opdage at RVS hovedsagligt består af magnesiumsilikat, der er et naturligt mineral der findes i jorden.

Når magnesiumsillikaten tilføjes olien og kommer i kontakt med over friktionsoverfladerne dannes der via friktionsvarme et ferrosillikat lag (metalkeramisk overflade). Det er altså et ”must” at der er jern i overfladerne man behandler, ellers har sillikatgrupperne ikke noget at binde sig til. Det er vigtigt at forstå, at det ikke har noget med forbrændingseffekten at gøre - det er varme som opstår på mikroskopisk/atom niveau (900-1200 grader celcius imellem jernoverfladerne).

Hop ind på youtube og se vores 3D video der forklarer teknikken bagved: https://www.youtube.com/watch?v=zBVY_nI_0lE

Vedr. Friktion

I forhold til nedsat friktion så er det ikke noget vi bare skriver - det er dokumenteret af Fraunhofter instituttet: https://rvsdanmark.dk/wp-content/upload ... ish-lr.pdf

Her er det de fandt frem til:
· Gennemsnitlig metalkeramisk materiale vækst i cylindervægge (restaurering) 5 microns
· Cylindervæggens grovhed/overflademodstand efter behandling 1,2 Ra (6,6 Ra) = 1 / 5,5
· Gennemsnitlig kompression i cylinder blev TUV test, og man konkluderede 12% stigning
· Motorens funktion uden motorolie (glat, normalt temp) blev testet og holdte uden problemer i mindst 1 time

Hvis du søger lidt rundt på de typer legeringer der bruges i motorer og gear vil du opdage, at de typisk har en overfladerughed/overflademodstand på ca. 0,2-0,35 mikrometer ved almindelige hydrodynamisk friktion og langt højere ved tør friktion.

Til sammenligning har en ferrosillikatoverflade en overfladerughed på 0,05-0,04 alt efter hvilken overflade den er baseret på.

TÜV testen

Kort vil jeg knytte en kommentar til TÜV testen. Der er fundet en gennemsnitlig brændstofbesparelse på 4,3% og højes 5,6%. Det er over 60.000 km. I by kørsel, kørsel på motorvej og landevejs kørsel. Bliver man ikke overbevidst efter en uvildig TÜV test af denne størrelse, så fristes man jo til at spørge hvad der så har givet en brændstofbesparelse på 4,3% over 3 biler med 150.000 - 230.000 km. I bagagen :D


Hvorfor bruger man så keramiskeoverflader/coatings?

Keramiske overflader er langt stærkere end f.eks. almindelige stållegeringer der bruges i motorer. Overfladers mikrohårdhed i f.eks. A319, A356, 357 ligger på alt fra under 50 HV (vickers hårdheds skala) til 121 HV. Her ligger en ferrosillikat overflade på 690-720 HV. Det giver en langt mindre slidrate på de overflader hvor det anvendes. Hvorfor motorer, gear, pumper osv. Holder meget længere. Taler vi om ferrosillikatoverflade gendannes de faktisk deres oprindelige tolerancer så længe de blot er slidte og ikke defekte/knækkende mv. Det smukke ved en ferrosillikatoverflade er at der altid kan genbehandles efter f.eks. 100.000 km for at opnå samme resultat igen. Derudover fungere det også en thermal coating spray der sikre højes mulig forbrænding, den flytter effektivt varmen har en destruktionstemperatur på ca. 1575-1600 graders celcius.



Jeg vil anbefale jer at læse denne artikkel for at forstå keramiske egenskaber i motorer bedre:

https://www.researchgate.net/publicatio ... -_A_Review



Her får i lidt links der måske kan vække interessen

Hermed lidt information omkring keramiske overflader

http://www.substech.com/dokuwiki/doku.p ... on_engines

Hop ind og læs på Saab klubben hvor mange af deres medlemmer også har afprøvet:

http://www.fischer-saab.com/

Tryk på linket og læs lidt om keramiske stempler i Formel 1:

http://www.formula1-dictionary.net/engine.html

Gå gerne ind på vores hjemmeside og læs alle testes af uvildige institutter:

https://rvsdanmark.dk/tests/

Læs gerne om nogle af vores kunders oplevelser:

https://rvsdanmark.dk/udtalelser/

Læs gerne nogle af udtalelserne på facebook:

https://www.facebook.com/pg/RVSDanmark/ ... e_internal
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Foregående

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster