V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf v70-coldhawaii » tirs dec 11, 2018 15:10 pm

Ja - jeg har søgt rundt...og masser af god input om diesel og Benzin - men vover pelsen alligevel og spørger igen :roll: (måske der er nyt input/erfaring ?)

Overvejer køb af nyere V70 - er dog meget glad for min år2005 - 2,4l 170hk, men med 380kkm på klappen og godt brugt.

Ergo:
Tænker V70 og årgang 2009-2013 - benzin eller diesel
Kørselmønster: 8*35km og 8*20km plus længere ture - ikke meget bykørsel - ialt 25000km om året.

Så er det Benzin eller diesel........og gør det noget med 300.000 plus km på tælleren (benzin / diesel) ?

Hvis diesel - hvad er så erfaring med nyere motor D3 (163hk) - D4 (181hk) eller D5
Hvis Benzin - er anbefaling en ren Volvo motor (er vi så før 2008?) eller ?

Måske det bare er mig - men synes at finde rundt i Volvo motor-typer er indviklet......
mvh peter
Nu: v70 2,4d(205hk) 2009 og v70 2,4(170hk) 2005 -
Tidligere diverse Toyota, Ford og Nissan - Chevolet caprisse classic - Amazon 1,8 - Amazon 2,0
v70-coldhawaii
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons nov 05, 2014 22:03 pm
Geografisk sted: Thisted (klitmøller)

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 17, 2018 21:38 pm

Med det kørselsmønster: Diesel. Det er billigere og forurener mindre.

Du har en bil som har gået 380.000 km og så vil du købe en afløser, som har kørt over 300.000 km? I mit hovede giver det ikke mening. Så vil jeg hellere bruge en god portion penge på at få din nuværende op på mærkerne med nyt for- og bagtøj og hvad der ellers er slidt. Den du har er nok en af de mest slidstærke V70ere overhovedet. Den kan sagtens køre 500.000 km under forudsætning af, at den er vedligeholdt, ikke bruger olie osv.

Hvis du vil skifte, vil jeg anbefale du finder en 5 cylindret diesel udgave som har gået mindre end 200.000 km. De 4 cylindrede diesel motorer er ikke så slidstærke som Volvos egen femmer.

Volvos diesel motorprogram for V70 III er heller ikke let at blive klog på. Men de anvender (så vidt jeg ved) disse typer:

D4162T (115hk) - en 1,6 liters 4 cylindret m/turbo (2007 - 2013)
D4204T (136hk) - en 2,0 liters 4 cylindret m/turbo (D2) (2008 - 2010)
D5204T2 (163hk) + T7 (136hk) - en 2,0 liters 5 cylindret m/turbo (D3) (2011 - 2016)
D5244T4 (185hk) + T5 (163hk) + T10 (205hk) + T11 (215hk) + T14 (175hk) + T15 (215hk) + T17 (163hk) - en 2,4 liters 5 cylindret m/turbo (D4 + 5) (2008 - 2016)
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Shadows » man dec 17, 2018 21:43 pm

Det kunne jo være at han også gerne ville have en nyere, mere komfortabel og mere sikkere, siden han vil skifte.

Jeg havde en V70 fra 2008 2.5T benzin med 280.000 som kørte og lød fantastisk i motoren. Så jeg satser på at min næste er en benziner. Jeg kører kun ca 28k km om året så passer benzin fint for mig 8)
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf v70-coldhawaii » tors dec 20, 2018 11:48 am

Tak for jeres indspark....Altid godt med forskellige vinkler og erfaringer...nogen er til Benzin og andre Diesel.

Godt at høre at min nuværende benziner fra 2005 med 170hk er en sej dame med sikkert mange år på bagen endnu.

Grundet til skiftet er bl.a. at få en nyere, pænere V70 med mere komfort. Min egen fra 2005 var - da jeg købte den brugt - desuden "rigtigt" brugt at se på - ind- og udvendigt !!. Er bare endt med at blive glad for V70, og vil nu gerne have en som tager sig bedre ud.

Forstår fra alle sider - at 5 cylindrede er klart at fortrække.
Hører også at nogle 2,0l diesel kan have udfordringer med olieforbrug.

Flere input/erfaringer er velkomne
- eller god jul til alle herinde
Nu: v70 2,4d(205hk) 2009 og v70 2,4(170hk) 2005 -
Tidligere diverse Toyota, Ford og Nissan - Chevolet caprisse classic - Amazon 1,8 - Amazon 2,0
v70-coldhawaii
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons nov 05, 2014 22:03 pm
Geografisk sted: Thisted (klitmøller)

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf kimbo » ons dec 26, 2018 19:34 pm

Kører i en D3 med 163 HK, årg. 2011 den kører fantastisk og er den “gamle” 5 cylindre motor. Den har nu kørt 255.000 km og der har aldrig været nogen problemer. Har dog hørt at der er nogen der haft problemer med toppakningen, det har vi pt. Ikke, og ved ikke om der er noget om snakken :roll:
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 26, 2018 23:56 pm

v70-coldhawaii skrev:...nogen er til Benzin og andre Diesel.

Jeg anbefaler kun diesel ud fra dit kørselsmønster. Du er sådan nogenlunde lige på grænsen til om diesel kan betale sig. En dieselbil er dyrere i indkøb end en benzinbil, men benzinbilen bruger mere (dyrere) brændstof og er generelt billigere i grøn afgift. Så man skal sætte sig ned og lave regnestykkerne.

Kører du mange korte ture er der ingen tvivl: Benzin.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Koldstart » fre dec 28, 2018 23:22 pm

Ulrik Friis skrev:Jeg anbefaler kun diesel ud fra dit kørselsmønster. Du er sådan nogenlunde lige på grænsen til om diesel kan betale sig. En dieselbil er dyrere i indkøb end en benzinbil, men benzinbilen bruger mere (dyrere) brændstof og er generelt billigere i grøn afgift. Så man skal sætte sig ned og lave regnestykkerne.

Kører du mange korte ture er der ingen tvivl: Benzin.


Husk også 5 ekstra forhold når du skal vælge mellem benzin og diesel:

1)
Reparationer og service af dieselbiler kan være dyre (dyseskift koster, der skal skiftes dieselfilter Batteriet skal være større etc.). Men det er forhold man kan google sig til og der er faste priser hos Volvo på de forskellige servicer.

2)
Du bliver med en diesel (Euronorm 5) udelukket fra at køre frit i mange byer. Det gælder især i Tyskland og Italien.

3)
Motorvarmer. Med en D5 får du automatisk en motorvarmer med i købet. Elsker bare at kunne hoppe ind i en lun bil, når der er minusgrader udenfor.

4)
Så er der selve motoren. En D5 lyder, som alle dieselbiler, ikke vanvittigt skønt i tomgang. Men når først den ruller, har den bundtræk som et dampskib.

5)
Syn af Dieselbiler. Der er adskillige eksempler på dieselbiler som får smadret motoren når de skal synes. Vi taler her om emisionstest og biler som over 12 år gaml
e.

Når alt er afvejet, så hælder jeg dog fortsat mod diesel-motoren. Jeg elsker bare den dovne måde den æder motorvej på, samtidig med den kan løbe fra det meste i mellem-accelerationerne.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Klågem » lør dec 29, 2018 0:05 am

Koldstart skrev:
Ulrik Friis skrev:Jeg anbefaler kun diesel ud fra dit kørselsmønster. Du er sådan nogenlunde lige på grænsen til om diesel kan betale sig. En dieselbil er dyrere i indkøb end en benzinbil, men benzinbilen bruger mere (dyrere) brændstof og er generelt billigere i grøn afgift. Så man skal sætte sig ned og lave regnestykkerne.

Kører du mange korte ture er der ingen tvivl: Benzin.


Husk også 5 ekstra forhold når du skal vælge mellem benzin og diesel:

1)
Reparationer og service af dieselbiler kan være dyre (dyseskift koster, der skal skiftes dieselfilter Batteriet skal være større etc.). Men det er forhold man kan google sig til og der er faste priser hos Volvo på de forskellige servicer.

2)
Du bliver med en diesel (Euronorm 5) udelukket fra at køre frit i mange byer. Det gælder især i Tyskland og Italien.

3)
Motorvarmer. Med en D5 får du automatisk en motorvarmer med i købet. Elsker bare at kunne hoppe ind i en lun bil, når der er minusgrader udenfor.

4)
Så er der selve motoren. En D5 lyder, som alle dieselbiler, ikke vanvittigt skønt i tomgang. Men når først den ruller, har den bundtræk som et dampskib.

5)
Syn af Dieselbiler. Der er adskillige eksempler på dieselbiler som får smadret motoren når de skal synes. Vi taler her om emisionstest og biler som over 12 år gaml
e.

Når alt er afvejet, så hælder jeg dog fortsat mod diesel-motoren. Jeg elsker bare den dovne måde den æder motorvej på, samtidig med den kan løbe fra det meste i mellem-accelerationerne.

Kan du dokumentere punkt 5
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Koldstart » lør dec 29, 2018 18:49 pm

Klågem skrev:
Koldstart skrev:
Husk også 5 ekstra forhold når du skal vælge mellem benzin og diesel:

1)
...snip...

5)
Syn af Dieselbiler. Der er adskillige eksempler på dieselbiler som får smadret motoren når de skal synes. Vi taler her om emisionstest og biler som over 12 år gaml
e.


Kan du dokumentere punkt 5


Nej, jeg kan ikke dokumentere i juridisk forstand, for så havde min kammerat og jeg formentlig indgivet civilt søgsmål. Men en søgning på div. fora leverer tilstrækkeligt mange beretninger til, at det kan bero på tilfældigheder.

Personligt er jeg tidligere ejer af en VW TDI (en Passat fra 2000) som i foråret fik motorhaveri umiddelbart efter syn. På div. bil-fora (bla. Volvosnak) finder du flere eksempler på, at praksis med fuldgas (og i tvivlstilfælde gentagen fuldgas) under emissionstest har være tæt efterfulgt af dyre reparationer eller totalt motorhavari.

Den synskyndige person skal jf. reglerne måle emission under fuld gas mens bilen står stille (i tvivlstilfælde mange gange - Klågem tester selv max. 6 gange). Men, mon alle synskyndige er lige så omhyggelige og påpasselige som Klågem? Har de mon alle har tilstrækkelig tid og tålmodighed til 1) at sørge for motoren er gennemvarm før test. 2) træde af gassen, når det foreskrevne max. omdrejningstal er nået (hvilket kan være før begrænseren slår fra)?

Det er mit indtryk, at Klågem, gennem sit job og gennem Volvosnak, kender disse historier lige så godt som jeg :wink: . Det er vist tydeligt demonstreret i indlægget her: http://www.volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=14997&p=82392#p82381

Som bilejeren står man svagt i disse situationer. Problemet er:
1) Hvordan beviser man, at synspersonen har fulgt at den testprocedure som fabrik og myndigheder foreskriver?
2) Hvordan beviser man, at et havari skyldes test af motoren og ikke ville være kommet alligevel?

Det er normalt først EFTER en fejl er konstateret, at man finder ud af, hvad man som ejer kan gøre for at forberede bilen før test, tjekke test-proceduren og for at sikre, at proceduren bliver fulgt. :cry:

Jeg er klar over, at testmetoden er en dansk fortolkning af et EU-krav. Men jeg ved også, at nogen synssteder har højere "killrate" på deres test af dieselmotorer end andre.

Test-metoden er specifik for dieselmotorer, derfor mener jeg bestemt, at det er et forhold man bør inddrage i sine overvejelser, når valget står mellem benzin og diesel.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Klågem » lør dec 29, 2018 23:24 pm

Koldstart skrev:
Klågem skrev:
Koldstart skrev:
Husk også 5 ekstra forhold når du skal vælge mellem benzin og diesel:

1)
...snip...

5)
Syn af Dieselbiler. Der er adskillige eksempler på dieselbiler som får smadret motoren når de skal synes. Vi taler her om emisionstest og biler som over 12 år gaml
e.


Kan du dokumentere punkt 5


Nej, jeg kan ikke dokumentere i juridisk forstand, for så havde min kammerat og jeg formentlig indgivet civilt søgsmål. Men en søgning på div. fora leverer tilstrækkeligt mange beretninger til, at det kan bero på tilfældigheder.

Personligt er jeg tidligere ejer af en VW TDI (en Passat fra 2000) som i foråret fik motorhaveri umiddelbart efter syn. På div. bil-fora (bla. Volvosnak) finder du flere eksempler på, at praksis med fuldgas (og i tvivlstilfælde gentagen fuldgas) under emissionstest har være tæt efterfulgt af dyre reparationer eller totalt motorhavari.

Den synskyndige person skal jf. reglerne måle emission under fuld gas mens bilen står stille (i tvivlstilfælde mange gange - Klågem tester selv max. 6 gange). Men, mon alle synskyndige er lige så omhyggelige og påpasselige som Klågem? Har de mon alle har tilstrækkelig tid og tålmodighed til 1) at sørge for motoren er gennemvarm før test. 2) træde af gassen, når det foreskrevne max. omdrejningstal er nået (hvilket kan være før begrænseren slår fra)?

Det er mit indtryk, at Klågem, gennem sit job og gennem Volvosnak, kender disse historier lige så godt som jeg :wink: . Det er vist tydeligt demonstreret i indlægget her: http://www.volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=14997&p=82392#p82381

Som bilejeren står man svagt i disse situationer. Problemet er:
1) Hvordan beviser man, at synspersonen har fulgt at den testprocedure som fabrik og myndigheder foreskriver?
2) Hvordan beviser man, at et havari skyldes test af motoren og ikke ville være kommet alligevel?

Det er normalt først EFTER en fejl er konstateret, at man finder ud af, hvad man som ejer kan gøre for at forberede bilen før test, tjekke test-proceduren og for at sikre, at proceduren bliver fulgt. :cry:

Jeg er klar over, at testmetoden er en dansk fortolkning af et EU-krav. Men jeg ved også, at nogen synssteder har højere "killrate" på deres test af dieselmotorer end andre.

Test-metoden er specifik for dieselmotorer, derfor mener jeg bestemt, at det er et forhold man bør inddrage i sine overvejelser, når valget står mellem benzin og diesel.

De motore der står af. Har i forvejen været i så ringe en stand at de ville stå af inden længe alligevel.
Det er pga dårlig vedligeholdelse.
Mange af dem der kører rundt runder aldrig 3000 omdr. I den virkelige verden. Og det kan aflive enhver motor.. En motor benzin som diesel skal luftes engang imellem.
Motorerne bliver fyldt med sod og Koks ved de lave omdr.

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhed ... 765871.ece
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Koldstart » søn dec 30, 2018 17:53 pm

Klågem skrev:
Koldstart skrev:
Klågem skrev:Kan du dokumentere punkt 5

Nej, jeg kan ikke dokumentere i juridisk forstand ... snip...

De motore der står af. Har i forvejen været i så ringe en stand at de ville stå af inden længe alligevel.
Det er pga dårlig vedligeholdelse. ... snip ...


He-he... Kan du dokumentere den anførte påstand ;)

Jeg tror ikke der er grund til at start en større debat om årsag og virkning her, Vi kan konstatere at test-produren er, som den nu engang er, og at dieselbiler kan have motorhaveri efter test. Testen kan være udløsende faktor, måske af de årsager Klågem anfører.

Jeg må dog fastholde, at denne risiko for ekstra udgifter er specifik for dieselmotorer og derfor bør inddrages i vurderingen, når valget står mellem en brugt benzindreven og en brugt dieseldreven Volvo.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: V70 - diesel eller benzin (igen) - D3-D4-?

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 31, 2018 17:28 pm

Jeg er enig i Koldstarts 5 punkter. Dog er det ikke alle Volvo D5 diesel motorer, der er født med tilskudsvarmer. Mange er importeret fra sydligere himmelstrøg, hvor de ikke er standardmonteret.

Jeg har ikke oplevet pkt. 5 ved syn af min bil. Den bliver gasset op, javel, men ikke så det bimler og bamler. Jeg har selvfølgelig sørget for at køre den varm inden synet. Og FDM behandler medlemmernes biler ordentligt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster