Amazon 123 GT

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon 123 GT

Indlægaf Kragbak » fre jan 04, 2008 21:34 pm

Jeg går med en lille ide om at købe enten en 123 GT eller en herregårds vogn 220 S model.

Er der nogen her på siden der har erfaring med disse modeller eller kommentarer, jeg er nemlig helt ny med hensyn til gamle volvoer. :?
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jan 04, 2008 21:55 pm

Tja, hvis du kan leve med, at den "sure" herinde er ligeglad med den danske Jantelov og hermed kalder sig selv for ekspert på området - så skal jeg gerne give dig svar på (næsten?) alle de spørgsmål du måtte have til disse 2 modeller..

Vi kan starte med at advare KRAFTIGT! - Du skal vide godt og grundigt HVAD du vil med en sådan Amazon.. - er det originalitet? -værdi? -historie? -hygge?

Hvad vil du? Hvorfor? Hvad har du af penge til det?

Ja.. vi starter blidt her.. :-)

(Altså, alene at du ikke har valgt imellem 123GT og HGV sport... er jo "sjusket" med mindre DET er hvad du ønsker hjælp til..)..

Og.. Husk, er du helt ny mht gamle Volvo'er - så bliver du SNYDT hvis du ikke lytter..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Kragbak » fre jan 04, 2008 22:14 pm

HEHE, jeg vil helst ikke snydes :roll: HGV sport er det det samme som en 220 S? som sagt så har jeg ikke så meget andet viden end at jeg kender lidt til motorerne osv. helst vil jeg ha en 220 GT, men det findes jo ikke så derfor er jeg lidt i tvivl.

123GT har en kraftigere motor og en flottere kabine som jeg kan se. desuden er den vel også med fire skiver en anden dif. og sikker en del andre ting.

Med andre ord kører en GT meget bedre en 220S?

Mit ønske med bilen er at ha en hyggelig og flot bil at skrue på når jeg har tid ( Jeg sejler, derfor er jeg også hjemme i længere perioder, så noget at bruge tiden på ville jo være godt)

Stort set vil jeg gerne ha bilen original, men andre fælge, sænket og måske tonede ruder tænker jeg på. Motoren skal nødvændigvis ikke andet en renoveres hvis det er nødvændig. Det er dog vigtigt at bilen er rimelig kvik og lyder godt.

Det er ikke meningen det er en bil der skal køres i hver dag, men jeg gider ikke en sløv bil.

Det bærer med sikkerhed præg af at jeg ikke ved så meget

8) Men det er jo også derfor jeg spørger.
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jan 04, 2008 22:27 pm

Kragbak skrev:HGV sport er det det samme som en 220 S?

Jaaa... Jo, en Amazon HGV/Kombi/St.car - betegnes som model 220 - når du sætter et S bagved, kaldes de "sport" - idet de er med en "sport" motor.

Kragbak skrev:123GT har en kraftigere motor og en flottere kabine som jeg kan se. desuden er den vel også med fire skiver en anden dif. og sikker en del andre ting.

STOP! - Her har du fået noget galt i halsen.. En Amazon 123GT er en FULDSTÆNDIG "alm." Amazon pånær: "Sport" motor m. anelse mere "krads" knastaksel - og derfor et par "ligegyldige" ekstra HK. (og så en del diverse små-detaljer, som ekstralygter, omdrejningstæller og lidt forskellig "lir") - der er IKKE tale om en "konstruktivt" "bedre"/anderledes Amazon end en helt almindelig.

(Og til husarene: Ja, jeg ved godt at GT'en har andet differentiale, M41 gearkasse - men det jeg vil understrege er, at GT'en som sådan IKKE er væsentlig anderledes end en alm. Amazon - og at de detaljer der skiller en GT fra den alm. LET kan overføres til en alm. Amazon).

Jeg plejer at illustrere det med, at en 123GT er en Amazon med PÅMONTEREDE ekstra detaljer - IKKE en konstruktivt anderledes Amazon.

Kragbak skrev:Med andre ord kører en GT meget bedre en 220S?

Sludder! - Hallo?.. En Amazon er jo YNGST fra 1970 - dermed 37-8 år! Tror du, at du kan mærke væsentlig forskel på en 1967 Amazon 123 GT og en 1967 Amazon HGV Sport?? Det tror jeg IKKE! :-)
Men altså, skulle vi tale om 2 spritnye biler fra fabrik - så er der naturligvis en forskel på en Amazon 123GT og en Amazon HGV! - mere om DÉT senere..

Nå, men til resten af dit svar - kan jeg da kun sige, at der ikke er noget i det du skriver, der siger mig andet end: Du skal passe godt på dig selv - du kan meget let blive snydt - vi taler jo altså rigtig gamle biler nu, så du finder IKKE en garagebil, med én ejer (som KUN kørte bilen om søndagen), som vil koste dig 25.000.

Bered dig på, at hvis du er "voksen" på opgaven, skal du finde 50.000 (MINDST!) - og være parat til at ofre yderligere - og du vil være GODT stillet, hvis du ganske enkelt betaler dig fra, at du ingen ekspertise har - med andre ord - betal en kyndig 5.000 for at hjælpe dig - det er muligt det er mange penge, men 5.000 er INGEN penge op imod hvad du kan overraskes af. Tro mig.

Sidst en Amazon 123GT blev handlet i DK (altså en KOMPLET orig. GT) - blev den handlet i omegnen af 110.000.. og dét for et eksemplar, der var gennemrenoveret, med tarvelig pasform, men dog rimelig nydelig og komplet.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Kragbak » fre jan 04, 2008 22:58 pm

Tak for de hurtige svar. Når jeg siger jeg ikke har erfaring med de gamle biler betyder det ikke at jeg ikke har erfaring med teknik i det hele taget :) (jeg har en teknisk uddannelse)
Så når du taler om at "betale dig fra det" betyder det så under købet eller under selve renoveringen? en del af charmen er jo netop at komme ned i skidtet og skrue 8) Jeg ved ikke om jeg har misforstået dig?

Men det jeg hører dig sige i øvrigt er, at 123GT ikke adskilder sig i væsentlig grad fra de øvrige modeller og at 220 S derfor ikke i den sammenhæng er en langsommere (alt er relativt) end GT-modellen (hvor mange HK har S-modellen i øvrigt er det 95hk?)

Jeg har hørt at nogle af modellerne har problemer med trækakselen fra gearkasse til diffen. (det skulle være ændret på GT-modellen)

TAK FOR HJÆLPEN, DET ER JEG GLAD FOR.
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jan 04, 2008 23:16 pm

Godt! (Jeg er GLAD for at du ikke "falder af" - jeg er jo nok ikke så "blød" - så jeg giver dig et par hug - men husk, de er kærlige!)

Det jeg mener med at "betale" for hjælp - er simpelthen at jeg mener seriøst at du skal betale en kyndig for at hjælpe dig med at finde en GOD og SUND Amazon! :-) (Hvor eventuelle fejl og mangler ER identificerede inden køb etc.)
Du skal nok komme til at skrue!! Bare rolig! :-)

Ja, altså: Tager vi 3 FABRIKSNYE B18 motorer er det således (opgivet fra fabrik):

B18A: 75 HK SAE (standard Amazon)
B18D: 90 HK SAE (Amazon Sport)
B18B: 115 HK SAE (Amazon 123GT)

- så jo, der er forskel - men NEJ det er der IKKE på 30-40 år gamle motorer.. Så om du "renoverer" en A, D eller B motor og gør den lidt "frisk" - er du nok lige "langt".. Hvis du kan følge mig.

Det jeg iøvrigt mener er, at finder du dig en FIN, SUND og GOD Amazon - så kan du ALTID efterfølgende "friske" den op med diverse tilbehør (som f.eks. dem der er monteret på en 123 GT) - og du kan ALTID gøre Amazonen "personlig". Det er LANGT kedeligere at skulle gøre en Amazon "rask" - for de kan være DØDSYGE af rust og slid..

Og husk nu lige, at en 123GT er en sedan, med bagagerum, 2 dørs med alle disses ulemper og goder - og en HGV (Herregårdsvogn) er en st.car - så bliver du pludseligt far (eller har hund) - er HGV'en jo lidt mere "anvendelig"..

Hmm... Tag det nu med et glimt i øjet, men hvad du har hørt er vist en god blanding af sludder og sladder?... :-)

Mig bekendt er de eneste problemer der er med trækaksler (jeg formoder du mener kardan-akslen) - at de altså slides op i kardankrydsne - hvilket mange Amazon-ejere synes er alt for dårligt!! - Jeg "tabte" selv kardanen på vej hjem fra arbejde i sommers i min Amazon fra 1964 - kardan-krydset knækkede simpelthen!! Nu havde det også knaget i de sidste 2 år og sløret havde udviklet sig til MINDST 1 cm, så det sagde "KLUNK" hvér gang jeg satte i gear! - Jeg kørte da også ned til Volvo og beklagede kvaliteten.. De gav mig IKKE en reparation per kurlance.. 8)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Kragbak » fre jan 04, 2008 23:56 pm

Ok det jeg kan konkludere er altså at en Herregårdsvogn ( det var det det stod for hehe.) lyder som valget lige pt. desuden har jeg en 855, de to ville jo se godt ud ved siden af hinanden. :)

Jeg har hørt fra en temmelig pålidelig kilde at netop problem med dit knækkede kryds opstod fordi der kom et skævt træk under acceleration som man forbedrede med et nyt baghjulsophæng på de nyere modeller, men det er måske forkert?

Findes der ikke også en 2,0 motor? Med hensyn til forskellen på
B18D og B18B hvad består den i? har de forskellige karburatorer eller er det en anden knast som du talte om tidligere?
Sidst rettet af Kragbak lør jan 05, 2008 0:12 am, rettet i alt 1 gang.
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Jubiii

Indlægaf Klågem » lør jan 05, 2008 0:09 am

Jubiiii
Nu kommer den sjove og interessante volvosnak som jeg har savnet.
Jeg vil ikke kommentere hvad der bliver skrevet. Kun at du har fat i en ekspert på området Kragbak.

Lyt og lær.. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » lør jan 05, 2008 1:29 am

Ja, jeg sidder også og suger til mig :)

Synes du skal købe en 123GT, fordi den bil er SÅ lækker! Tågelygterne, rattet og andre af de lækre detaljer er så fede synes jeg!
- og så har jeg en idé om at det er en bil, som vil blive rigtig mange penge værd i fremtiden.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Kragbak » lør jan 05, 2008 11:54 am

Hej Ingemann, jeg har tænkt nøjagtigt det samme :) derfor har jeg heller ikke endeligt besluttet mig endnu.

Jeg synes også den er totalt fed, på den anden side er herregårdsvognen også super fed og meget speciel.

ps. kan man indenfor lovgivningen lægge en B20 sport i en 220 B18 sport?
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » lør jan 05, 2008 13:56 pm

Ja, det skulle jeg da ikke se at der er noget galt i?

En amazon kom vel også med en B20?
Og alle beslag og ophæng passer vel, så det er bare at skrue den ene ud og lægge den anden i.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » lør jan 05, 2008 18:21 pm

Nå Kragbak.. Man skulle jo også sove lidt i går, så nu er jeg tilbage..

Nu skal jeg passe på ikke at diskutere smag, MEN.. en GT er jo altså bare en Amazon med diller-daller-ekstra ting.. En frisk Amazon HGV, med (LOVLIG) tunet motor, er meget mere cool.. Men OK, jeg skal forholde mig "objektivt"..

Glem ALT hvad du har hørt om Amazon modellen.. Du har altså hørt en masse amme-stue-mekaniker-sludder.. Amazonen kørte med samme drivline fra vugge til grav! (Ja, ja, jeg er helt klar over at den har været med forskellige motorer, gearkasser - men hoveprincippet og bagtøj er det samme.)

Dét der KAN have forstyrret nogen i deres klogskab, er at bagtøjets ophængning er blevet ændret til en mere robust udgave (IKKE at der principielt er noget som helst galt med den "gamle" udgave)..
Men altså, selve bærearmene og deres befæstning for bagtøjet blev i 1968 (1968 modellen altså) ændret til en mere kraftig udgave.

Så skal vi gå videre uden at jeg skal skrive mit tastatur i stykker, skal "vi" altså vide en hel del mere om, PRÆCIS hvad du vil og hvad du véd (ja, du ved jo ikke så meget - men det jeg mener er, at er du i virkeligheden ligeglad med, om det er en 1967 Amazon 123GT i original opsætning - eller om det er en 1969 Amazon B20, let tunet - så kan og er der himmelvid forskel på, hvordan du kommer videre!).

Ja, en GT har sjove og fine detaljer - men tro mig, du kommer til at betale tippen af en jetjager og bliver snydt og får ALDRIG en super-fin bil ud af det, hvis du stædigt VIL have en orig. GT. Finder du istedet en superfin 2-3 ejers rustfri 1969/70 årgang, har du pludseligt 2 kreds bremsesystem og andre smådetaljer af det gode - og en HULENS masse penge i overskud til, at finde fede hjul, diverse tilbehør som sportsrat, ekstralygter og alverdens diller-daller..

I 1969 modellen kom Amazonen med B20

Tænk f.eks. over:

- en GT er (som udgangspunkt!) en 1967 model - kig på hvad der kom i de efterfølgende år:

- 1968: sikerhedsratstamme, kraftigere bagtøjsophængning (rettelse: Ændret bagtøjsoph. kom i 1967 årsmodeller!)
- 1969: B20, 2 kreds bremsesystem
- blot for at nævne nogle sikkerhedsmæssige sider af sagen.

[i]Jeg vil gerne her understrege, at jeg sådan set IKKE tager parti, men er møg-subjektiv og en anelse "far-agtig".
Jeg selv synes at min 1964 Amazon har de flotteste detaljer - jeg kan lide de "gamle" - tromlebremser, interiør, pynt og krom, farver mv. Men her i denne tråd, prøver jeg på, at guide dig i forhold til hvad der er FORNUFTIGT når man ønsker sig en Amazon uden at vide synderligt meget, men har ønsker om en "frisk" og personliggjort bil. Så er det i mine øjne ligegyldigt om du vælger en 1965-66-67-68-69-70 Amazon - men da de ER 100% éns at se på, hvorfor så ikke gå efter nogle detaljer der gør bilen "anvendelig" - når man altså ikke ligefrem sygeligt dyrker originalitet og historie (som jeg)..
Sidst rettet af Hr. SmåSur tors jan 10, 2008 23:29 pm, rettet i alt 2 gange.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Hr. SmåSur » lør jan 05, 2008 18:54 pm

Kragbak skrev:....de to ville jo se godt ud ved siden af hinanden...

HELT korrekt!

Kragbak skrev:....Findes der ikke også en 2,0 motor? Med hensyn til forskellen på
B18D og B18B hvad består den i? har de forskellige karburatorer eller er det en anden knast som du talte om tidligere?

Jo, altså - B20 motoren er jo 2 liter..

D/B - er et spørgsmål om knastaksel - ikke rigtig andet.. - begge er med dobbelte SU karburatorer.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Kragbak » lør jan 05, 2008 21:51 pm

Hvordan ser det ud med det elektriske system?

kom det seneste modeller med generator?

For mig vil originaliteten (som en GT ville give) mest være et spørgmål om investering.

Men da jeg har tænkt mig at sænke bilen sætte andre hjul på osv. Vil det tiltale mig mere hvis det kan lade sig gøre at finde en HGV model/årgang der har det samme tekniske fordele som du har nævnt være at foretrække.

Som du sikkert kan læse betyder det en del at bilen godt kan flytte sig og det var også derfor GT modellen i første omgang tiltalte mig. Men hvis man i virkelighed får en ligeså hurtig bil med HGV B20 sport er det jo super.

Hvilke tuningsmuligheder er der i B20-motoren?
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Morten VJ » søn jan 06, 2008 0:52 am

Tunings mulighederne er store, men det er et spørgsmål om penge, og hvad man vil bruge motoren til.
Over 500 hk er blevet bremset i sverige, men så er der kun blokken der er original, resten er byttet ud eller bearbejdet.
Og jeg glemte lige 5års udvikling og en stoor turbo.

men 150 hk på sug bør ikke være umuligt til en motoe der stadig er civiliceret.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Diverse