Vissel-Volvo?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vissel-Volvo?

Indlægaf JesperBering » man jan 15, 2007 3:06 am

Jeg kører i en Volvo 245 varevogn 1976 med runde forlygter, som jeg har arvet efter min far der købte den som ny. Jeg var temmelig stolt af at køre i Vissel-Volvo, indtil en-eller-anden Besserwisser påstod at det aldeles ikke var Volvo 240 men Volvo 140 der hedder Vissel-Volvo.

Hvem har nu ret? Nøjagtig hvilken model var det der fik dette øgenavn?

Til orientering for eventuelle desorienterede: "Vissel-Volvon" var det svenske øgenavn til den eller de Volvo-modeller der laver denne ubestemmelige fløjtende (visslande) lyd under kørslen. Lyden menes at komme fra fartvindens strømning om karosseriets forreste hjørner.

hilsen Jesper
JesperBering
 

Indlægaf Volvo4life » tirs jan 16, 2007 20:43 pm

Kender ikke til begrebet Vissel-Volvo, men kan fortælle at de absolut første 760ere der kom i starten af 80erne havde en dårligt designet gummiliste ved forruden som gave den en fløjtende lyd under kørsel med høj hastighed.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jan 17, 2007 2:53 am

Vissel-Volvo var øge/kæle navn der opstod efter 1973 140 modellerne - de havde nemlig den "nye" type pynteliste (som tidlig 240 også havde) på kanten af fronthjelmen - det er denne liste der laver vissel (svensk for fløjte) lyden.
Jeg kører selv en 1976 245 - og elsker når folk kommer til mig og bemærker at min Volvo altså fløjter en høj tone når jeg kører forbi dem - så kan jeg kækt svare, at den er jeg helt med på - "...det er nemlig originalt tilbehør kontrueret sådan og har til formål at advare eventuelle dyr når man kører om natten, specielt på de lange træk i Sveriges natur.."

Folk synes jo i forvejen at man er dybt godnat at man kører tudsegammel 240.. Så hvorfor ikke lade dem blive i troen?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Jesper Bering » tors jan 18, 2007 19:20 pm

Kære Småsur,

Mange tak for svar. Jeg er glad for at få at vide at jeg faktisk kører i en Vissel-Volvo. Jeg havde designet et fint skilt til at sætte bag på vognen med teksten "Jag kör ÄKTA Vissel-Volvo!", men jeg turde ikke rigtig sætte det på efter den protest jeg skrev om i mit første indlæg.

Den liste du skriver om, det må være den vandrette, forkromede pynteliste der sidder på motorhjælmens forkant. Den sidder på min 1976-varevogn, og på en svensk ophugningsvogn jeg har stående. Jeg har også en 245 varevogn fra 1984 stående, men den har ikke denne pynteliste.

hilsen Jesper
Jesper Bering
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jan 15, 2007 2:46 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Jesper Bering » tors jan 18, 2007 19:24 pm

Hej igen - jeg glemte lige noget,

Det er aldeles ikke dybt godnat at køre rundt i en tudsegammel 240. Sådan en vogn er MEGET værdifuld - der er nemlig kun 3 3/4 år til den kommer ned på 1/4 vægtafgift. Stik den hvis I kan!

Jesper
Jesper Bering
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man jan 15, 2007 2:46 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Duett » fre jan 19, 2007 19:09 pm

Hej Jesper. Det er så dejligt at læse om en stolt ejer af en ægte "vissel volvo", hold liv i din fine bil, det er jo en ægte klassiker...... og ja det er den vandrette liste der laver de smukke lyde. God Weekend.
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster

cron