Dårlige dæk eller for højt dæktryk?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Dårlige dæk eller for højt dæktryk?

Indlægaf JoeK » tors apr 07, 2011 23:02 pm

Hej. Jeg har skiftet til sommerdæk - nokian i3. Men jeg synes bilen sejler og føles urolig efter skiftet. Så er spørgsmålet, er de dæk bare dårlige, selvom de hverken er gamle eller slidte, eller kører jeg med for højt dæktryk - 2,4 - 2,5 bar?
JoeK
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6300

Re: Dårlige dæk eller for højt dæktryk?

Indlægaf Vestman » fre apr 08, 2011 9:47 am

JoeK skrev:Hej. Jeg har skiftet til sommerdæk - nokian i3. Men jeg synes bilen sejler og føles urolig efter skiftet. Så er spørgsmålet, er de dæk bare dårlige, selvom de hverken er gamle eller slidte, eller kører jeg med for højt dæktryk - 2,4 - 2,5 bar?

Et dæks egenskaber kan måles meget videnskabeligt, men mange konkluderer ofte meget subjektivt. "Jeg kører altid Michelin - de er så dejligt bløde" for eksempel.

Dine dæk lader til at være af udmærket kvalitet i de par tests jeg har kunne finde, men de er nogle år gamle. Er dine dæk helt nye?

Jo højere dæktryk over normalen, jo mere levende vil de føles. 2,4 bar er dog ikke voldsomt meget over de typiske 2,1-2,2 så måske du bare kommer fra nogle meget retningsstabile dæk i.f.t. dem du nu har fået på. Er de samme størrelse som før?
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf JoeK » fre apr 08, 2011 12:30 pm

Hej og tak for svar. Nej mine dæk er ikke nye - 2009 - dog heller ikke slidte. Det sjove, eller måske mærkelige, er at jeg kommer fra vinterdæk, som jeg mener må være dårligere end sommerdæk mht. sejlen osv. Men med vinterdæk, godt nok nye, var bilen virkelig lækker at køre i. Der var den ikke nær så "hysterisk". Jeg har lige snakket med en dækmand der mener at med den dækstørrelse (205-55-16) kan jeg roligt køre med 40psi (ca. 2.7bar) Og det passer jo også med et andet indlæg om dæktryk på dette site. Men jeg synes det er svært at finde ud af hvad der er rigtigt, og da specielt når man tænker på at "experterne" skriver at det både øger bremselængde og forringer økonomien ved 0.2 bar forkert dæktryk.
JoeK
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf JoeK » fre apr 08, 2011 15:46 pm

JoeK
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse