Bording skrev:
Du skal være meget opmærksom på automatgearkassen, da den afhængigi af hvordan bilen er blevet kørt godt kan stå af ved omkring 200.000 - 250.000 kilometer. Grunden er at motoren har et altfor stort moment i forhold til hvad gearkassen kan klare. Næsten alle taxaer af den gamle model herhjemme har fået skiftet gearkassen og den koster i omegne af 25.000,- for en ombytter.
Det er muligt at moment er for stort for gearkassen. MEN, jeg er at dyb overbevisning at oileskift på automatgearkasser er alt for overset. De SKAL kan skiftet olie for hver ca. 60.000 km afhængig af bilmærke. Mange værksteder glemmer eller er ikke opmærksomme på dette. Jeg har selv haft en passat TDi som var tidligere taxi. Da jeg overtog den var den på sin tredie gearkasse. Den kørte lidt skidt, og det viste sig da vi værkstedshistorien efter at den ALDRIG havde fået skifte gearkasse olie - ved udskiftning var der kommet nyt på. Da jeg så skiftede olie efter ca. 80.000 (fra ny gearkasse var monteret) skiftede den som en drøm og jeg kørte yderligere 60.000 uden problemer i den.
Da jeg overtog min nuværende volvo, kunne Volvo-forhandleren "ikke lige se hvornår det var skiftet" så det blev skiftet inden jeg hentede den - hellere en gang for meget end .....
Volvo gearkasserne lider også ekstra pga. momentet, når man accelerer fra stilstand med foden helt i bund og udnytter TRACS til fulde, så hvis man gør dette hver dag?